Sabina Dúbravová z Vandrák: „Chceme aby ľudia žili svoj život naplno.”

Vandrak Sabina

Vandrák nie je len značka, je to životný štýl, ktorý v sebe nesie túžbu po slobode, autenticite a dobrodružstve. Zrodil sa zo spontánneho nápadu, pár jednoduchých dizajnov a odvahy skúsiť niečo nové. Ako sa z jedného gravírovaného náhrdelníka stala komunita ktorá inšpiruje ľudí k výletom, dobrodružstvám a hľadaniu vlastnej cesty?

V rozhovore sa tiež dozvieš :

  • aké boli študentské začiatky značky Vandrák,
  • čím je táto cestovateľská značka odlišná,
  • kde si značku predstavujú o pár rokov.

Kde vznikol nápad založiť si značku Vandrák ?

Vandrák vznikol pred piatimi rokmi, ja som vtedy bola ěste na strednej škole a mala som frajera. Už teda spolu nechodíme (smiech). On vedel robiť s lasermi, ja som vedela kresliť a boli sme obidvaja skauti a celkovo tak dobrodružne naladení. Ja som jeden deň prišla za ním s tým, že by som si chcela spraviť nejaký náhrdelník, či by mi ho vygravíroval. Bol to obrázok s horami, s lesom, so stanom aby som tie svoje dobrodružstva mohla nosiť pri sebe. A keď sme to urobili, tak sme si uvedomili, že by sme to mohli ponúknuť ľuďom.

Tak sme urobili ešte jeden design s autom, s karavanom a ponúkla som to na svojom osobnom Instagrame. Bol o to záujem, tak sme tomu spravili vlastný Instagram. Potom už nestačilo dohadovať sa s ľuďmi na objednávkach cez správy, spravili sme Google dokument, formulár objednávkový (smiech). No a keď už ani to nestačilo, spravili sme web. No a zrazu prešlo päť rokov a sme tu.

Aké hodnoty a filozofia stoja za značkou Vandrák?

My chceme aby ľudia žili život naplno a užívali si ten čas, ktorý na Zemi máme. Keby to mám povedať len nejakými slovami, tak je to sloboda a autenticita, to je tá naša hlavná myšlienka. Chceme tvoriť doplnky, ktoré ich na tej ceste budú sprevádzať, vydržia to s nimi a ponesú osobný význam. My nie sme iba fashion statement, že mám nejaký clean girl aesthetic (smiech), keď si toto oblečiem ale my sa snažíme aby naše doplnky niesli ten význam. Robíme šperky, ktoré vieme personalizovať, takže každý človek si tam môže formou textu alebo GPS súradníc vniesť svoj osobný význam. To je asi Vandrák, taký láskavý, divoký, slobodný, autentický.

Ako vôbec vznikol názov vašej značky Vandrák ?

No ja mám také vnútorné, psychické nastavenie, že produkujem veľmi veľa myšlienok len tak na počkanie. Je to super v kreatívnej práci, trošku horšie, keď máte nejaké deadliny, time management a nejaký bežný praktický svet. Ja rada skladám takéto slovné hračky. V minulosti som aj veľa písala a práca so slovami mi je veľmi blízka. Vandrák, to bolo tak, že mne to proste raz napadlo, u mňa sa tak veci dejú, prichádza to samé. A vlastne sme pri tom zostali lebo to zahŕňa všetko.

Vandrák je krásne slovenské slovo, pre divokého cestovateľa, ktorý to všetko robí trochu inak, že nejde na dovolenku do rezortu ale s hamakom do lesa. Keď sa potom to slovo rozdelí, tak je tam ten van, to je auto, v ktorom sa kempuje a cestuje a znázorňuje tú cestovateľskú časť. No a potom je tam ten drák, kde je skrytá divokosť a dravosť, keď si dáme pomyselne preč ten dĺžeň.

Ako ste zistili, čo bude oslovovať vaše cieľové publikum, čím sa chcete odlíšiť od konkurencie?

To, čo chcú, zisťujeme na základe pokusu a omylu. Ja skúšam veci, ktoré si myslím, že by boli fajn a potom to selektujem na to, s čím to publikum rezonovalo. Zároveň nám veľmi pomáha, že máme vymedzenú tému a o to ľahšie sa mi rozumie tým ľuďom. Často sa aj zamýšľame nad tým, ako rozšíriť našu cieľovú skupinu, lebo naša cieľovka sú turistky a turisti, cestujúci ľudia, presne nejakí tuláci ale je to pomerne malá skupina. A rozširujeme to práve tým osobným významom pre širšie publikum. Ja napríklad dosť často vyprodukujem niečo, asi by sa to tak nemalo robiť, čo by som ja chcela (smiech).

A ďalšia vec je, že sa tých ľudí vždy pýtam. Ja sa s tými ľuďmi bavím ako s kamošmi, a tým sa možno aj odlišujeme. Vnímam to tak, že našu značku tvoríme spolu a naozaj si s nimi na tom Instagrame píšem. Odlišujeme sa jednoducho tým, že chceme byť nekonvenční. Ja si napríklad dovolím nadávať v rámci tej značky na sociálnych sieťach a tykám všetkým, čo vie byť mega ťažké, keď ti píše šesťdesiat ročná pani, že chce pre manžela náramok ale ja som proste taká, že „čau Mirka, jasné, vybavíme“ (smiech). Snažíme sa byť autentickí, vznikli sme proste ako značka pre kamarátov a ono je to stále značka pre kamarátov, len tých kamarátov je osem tisíc na Instagrame.

Spomínala si, že ľuďom tykáš a priamo sa ich pýtaš, čo sa im páči. Zaznamenala som tiež, že robíte schovávačky produktov. Ako s vami môžu ľudia prísť do kontaktu ?

Tých foriem je veľa. Ja som asi dva roky dozadu začala riešiť, ako viac zapojiť tú komunitu a stalo sa to ústrednou témou. Veľmi to súvisí so sociálnymi sieťami, pretože tie sa veľmi zmenili a ak som sa nich chcela ďalej fungovať, musela som nájsť ten spôsob, akým sa to robí dnes. Vyšlo mi z toho to, že ja tým ľuďom nemôžem len predávať produkt, musím im ponúknuť aj nejakú hodnotu, ktorú som našla práve v tej komunite.

Začala som rozmýšľať nad tým, ako s nimi môžem komunikovať, ako ich viem zapájať a prepájať. Za tie dva roky sme veľmi veľa vecí vymysleli. Dlho som napríklad podľa ich nápadov kreslila obrázky, z ktorých sme robili designy, ktoré sa predávali. Alebo ako som spomínala, že ja si niečo vymyslím a spýtam sa ich, či by si to akože odo mňa kúpili (smiech), že absolútna otvorenosť. Potom klasika, chodíme na trhy, kde môžeme spolu kecať, máme už odtiaľ kopu kamarátov.

Ďalej robíme schovávačkové videá, robila som to kedysi ja ale pochopila som, že som v tom mizerná (smiech), tak už oslovujeme ľudí na spoluprácu alebo oslovujú nás, že by to chceli spraviť. Naši parťáci a parťáčky od nás dostanú šperk a oni ho schovajú na svojich výletoch po Slovensku.

Stalo sa niekedy, že nebol nájdený váš šperk ?

No, to neviem, lebo ja teda to nejdem na tie miesta kontrolovať. Ako fakt, keď to niekto vynesie na Chopok, tak ja sa naozaj nejdem pozrieť, či už je to nájdené (smiech). Ale za mňa, ten výlet nie je o tom našom šperku, ja si myslím, že na ceste za dobrodružstvom nájdu ľudia oveľa väčšie dary ako tie, čo sme im tam dali my. Podstatou tých schovávačiek je, aby inšpirovali ľudí k dobrodružstvám.

Kedy si si uvedomila, že ti Vandrák môže generovať zisk ?

No, podľa mňa už keď sme mali tie prvé dva šperky (smiech). Reálne, my sme boli dvaja stredoškoláci, dvacku sme mali vo vrecku a my sme nakúpili materiál, ogravírovali ho, predali a mali sme štyridsať. Potom sme to urobili znovu a mali sme sto. My sme nikdy nemali väčšiu investíciu alebo pôžičku s tým, že ideme robiť značku. Ono to tak kumulovalo a rástlo postupne. To, že by to mohol byť naozaj zmysluplnejší zdroj príjmov, tak to si uvedomujem posledné dva roky.

Tento rok po Vianociach mi môj parťák povedal, že sme mali brutál zisk, veľký nárast oproti iným rokom. Povedal mi takú vetu, že toto, keď sa zdvojnásobí, tak by ma to mohlo živiť. Čiže pri tejto vete som si povedala, že hm, že ten van sa začal zjavovať z tej hmly (smiech).

Takže sen o vane sa ti možno čoskoro splní.

Ten van, to je hrozne smiešne. Ja som si založila značku so svojim frajerom, aby som si za tie peniaze našetrila na van a mohla cestovať po Európe, po svete. A tá realita momentálne je taká, že ja s tým týpkom už nechodím, podnikám so svojím ex, bojím sa šoférovať, nemám čas cestovať, lebo škola, plus Vandrák, plus nejaká reálna práca, že ja aktuálne žijem život, z ktorého mi je do plaču (smiech). Na ten van vôbec nemám peniaze, lebo ich všetky dávame do značky, lebo sme sa tak zapálili pre náš projekt. Ten ideál osemnásť ročnej Sabi, že kúpim si van s frajerom, budeme cestovať, je že úplne inde (smiech).

Ako máte nastavenú spoluprácu s bývalým priateľom ?

Ja o tom rada hovorím. My sme síce po nejakom čase neboli nič moc romantickí partneri ale sme veľmi dobrí obchodní partneri. Tie veľké rozlišnosti v nás sú niečo, vďaka čomu tá značka vôbec existuje. On je ten finančno, businessovo, technický base a ja som kreatíva, komunikácia, designovanie produktov, sociálne médiá. Čiže dva rôzne svety ale v tej značke z našich rozdielností čerpáme.

Kde by si chcela Vandráka vidieť o nejaký čas ? Nemusíme tomu dávať časový limit.

Ja mám pocit, že nemám problém snívať vo veľkom o veciach, ale keď príde na toho Vandráka, tak nikdy som s ním nemala obrovské ambície. My keď sme sa snažili zadefinovať si značku, tak, keď prišla na mňa otázka, že kde si predstavujem Vandráka o pár rokov, tak som bola taká, že mohol by to byť fajn pasívny príjem. A môj parťák povedal, že lovebrand európskeho rozmeru a number one značka pre cestovateľov a turistov (smiech). Všetci ti povedia, že nechceš mať lovebrand lebo to, že ťa ľudia milujú neznamená, že u teba nakupujú.

Lenže ja asi chcem mať lovebrand, mne záleží na tom, aby značka zarábala a stále sa držím toho, že ak by mi Vandrák dal nejaký pasívny príjem, tak to by bolo super. Ale ja chcem aby to pre ľudí niečo znamenalo. Nechcem byť patetická ale, keď ma niekto stretne na ulici a povie mi, že je to skvelé alebo príde niekto, komu je úplne jasné, čo značkou chcem povedať a nosí naše veci, ktoré majú pre neho osobný význam, tak to je brutálny pocit a neviem, či sa tomu tie objednávky vyrovnajú. Ten ultimátny sen je mať značku, o ktorej ľudia vedia a niečo pre nich znamená.

O značke Vandrák sa môžeš dozvedieť viac na web stránke alebo Instagramovom profile


Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.
Kľúčové slová: , , ,

Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba:

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk

Podporovateľom OZ Zero2Hero je firma NAY. Checkni si ich aktuálne otvorené pozície.

Sleduj nás na Instagrame, Facebooku alebo LinkedIne, aby ti neušli žiadne Zero2Hero novinky!
Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Otestuj svoj
biznis nápad!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fund či zakladateľmi akcelerátora Perry Talents sme zostavili úvodný set domácich úloh, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na viktor@zero2hero.sk.

SME HRDÝM PARTNEROM
AKCELERAČNÉHO PROJEKTU
ROZBIEHÁTOR.

“Pomáhame ľuďom rozbehnúť užitočný projekt, ktorý ich uživí.”
zakladateľ Juraj Kováč

Podporili nás