Inšpirácia

Juraj Kováč z Rozbehni.sa: „Nápady na podnikanie sú ako prvé lásky: nemusia vždy vyjsť a je to úplne v poriadku.“

Juraj Kováč Rozbehni.sa

V rozhovore sa dozvieš:

  • najčastejšie chyby, ktoré robia začínajúci podnikatelia a ako sa im vyhnúť,
  • ako otestovať nápad do 100 hodín času a 100 €,
  • v ktorom momente sa dá nápad na podnikanie považovať za zvalidovaný,
  • čo má spoločné podnikanie s pečením torty 🙂 

a mnoho ďalšieho.

Vždy túžil ísť do zahraničia a urobiť kariéru ako manažér. Hovoril si, že keď uspeje, vráti sa na Slovensko a založí zmysluplný projekt. Manažérska cesta mu však nevyšla, a tak sa začal venovať témam, ktoré ho vždy lákali: vzdelávanie a podnikanie. 

Založil podnikateľskú prípravku Rozbehni.sa, ktorá učí začínajúcich podnikateľov a podnikateľky ako na to. Jeho víziou je, aby si touto prípravkou prešlo 100 000 Slovákov a Sloveniek skôr, ako bude postavená diaľnica z Bratislavy do Košíc. 

Juraj prednáša začínajúcim podnikateľom na workshope.

Predstavujeme ti Juraja Kováča (39) 

Juraj, môžeš predstaviť svoj projekt Rozbehni.sa bližšie?

Je to niečo ako podnikateľská prípravka, ktorá funguje 24/7. Keď si prvopodnikateľ a nevieš ako začať, my ťa to naučíme. A teraz nemyslím to, či si založiť s.r.o. alebo živnosť. Skôr je to o tom, ako prísť s nápadom a ako ho čo najskôr otestovať. Je to podobné ako s randením – predtým, ako sa s niekým oženíš a máš s ním tri deti, otestuješ, či to je vhodný partner. 

Čo ponúkate v rámci vášho projektu?

Prvá služba je podnikateľská prípravka – kurz základov podnikania. Koncept Lean startupje na Slovensku stále pomerne nový. Väčšinou na Slovensku preferujeme „imitatívne” podnikanie – spravím buď kaderníctvo, autoservis, alebo kaviareň. To sú nápady, ktoré v dnešnej dobe veľmi ťažko prerazia. 

V rámci podnikateľskej prípravky ľudia pochopia, aké nápady sú vhodné a ako si ich zvalidovať. Podnikateľskou prípravkou si za posledné roky prešlo približne 3000 ľudí. Našou ambíciou je, aby to bolo 100 ľudí každý týždeň. 

Druhá časť sú Príbehy Live. Keď ľudia vidia príbehy úspešných podnikateľov u vás, na StartItUp či Forbes, sú to príbehy ľudí už po tom, čo niečo dosiahli. Nie sú tam príbehy o tom, ako presne to dosiahli. 

V rámci sekcie Príbehy Live majú všetci ľudia, ktorým pomáhame rozbiehať ich nápady, povinnosť mikroblogovať o tom, čo spravili, čo sa naučili, kde sa popálili. Vzniká príbeh. Vidíš, že aha, toto je dievčina z Košíc a za 87 hodín práce a 56 € otestovala svoj nápad. Vidíš desiatky príbehov ľudí ako si ty, ktorí tiež nemali štartovací kapitál a podarilo sa im otestovať nápady do 100 hodín a 100 €.

Tretia vec je inkubátor. Prihlášku si môže vyplniť ktokoľvek s nápadom. My na základe prihlášky vybraným nápadom pomáhame s rozbehom a validáciou. Naším cieľom je ukázať ľuďom, že sa dá začať podnikať bez akéhokoľvek kapitálu, respektíve bez nutnosti investovať do toho príliš veľa času.

Vašou víziou je vyškoliť 100 000 ľudí, ktorí si prejdú prípravkou ešte predtým, ako bude diaľnica do Košíc. Môžeš k tomu povedať viac?

To číslo je len pomocná barlička. Ide mi o to, aby to bolo kvantum ľudí. Ak bude prípravkou prechádzať 100 ľudí týždenne, to je vyše 5000 ľudí ročne, a teda dostali by sme sa k cieľu za 20 rokov. Ked zvýšime týždenný počet, dosiahneme to skôr. Je to beh na dlhú trať. 

Keď bude na Slovensku 100 000 ľudí, ktorí si tým prejdú, začne sa meniť mentálne nastavenie ľudí. Už nebudú považovať podnikanie za až také rizikové. A, naopak, pochopia, že podnikanie môže byť inovatívne a ľahko otestovateľné. 

Kto sú ľudia, ktorí sa zvyknúť prihlásiť k vám do prípravky?

Je to veľmi rôznorodé. Persóny sú štyri – proaktívny študent VŠ, frustrovaný zamestnanec, intuitívny podnikateľ, človek na rodičovskej dovolenke. To sú najčastejšie typy ľudí, ktorí sa k nám hlásia.

Teraz by som prešiel ku konkrétnym radám. Čo vnímaš ako najdôležitejšie pri validácii nového nápadu? 

Prvá vec – nezamiluj sa do svojho nápadu. Veľa ľudí sa zamiluje do nápadu a potom nie sú schopní ho iterovať. Napríklad Slido začínalo ako InstantFeedback, čo bol nástroj na poskytnutie spätnej väzby rečníka. Dnes je to niečo úplne iné a je to úspešný produkt vďaka početným iteráciám. 

Druhá vec – najprv otestuj a až potom vybuduj. Veľa ľudí si myslí, že musia najprv nakódiť aplikáciu, aby zistili, či bude mať úspech, ale to nemusí byť nutné. Čo by som poradil? Zamysli sa, ako by si do 100 hodín a do 100 € vedel získať spätnú väzbu od zákazníkov a prvé predobjednávky. 

V ktorom momente považuješ nápad za vybudovaný?

V rámci B2C pri konverzii 1%, čiže zo 100 návštev na webe si produkt / prototyp minimálne jeden človek predobjedná. Pri B2B po získaní aspoň 3 – 4 prvých zakázok. Inými slovami, keď má biznis prvých zákazníkov, ktorí nie sú len jeho kamoši. 

V tomto momente prestávam s biznismi pracovať, lebo som ich už naučil všetko, čo viem. Ich úlohou je ďalej sa naučiť, ako prejsť z pár objednávok mesačne na desiatky až stovky objednávok mesačne. Keď získaš napríklad 10 objednávok a je predpoklad, že je trh dostatočne veľký, tak máš dobrú šancu uspieť.

Aký je najlepší spôsob na otestovanie nápadu?

Poďme postupne. Prvý bod nášho programu sa venuje tomu, ako nájsť nápad. Druhý bod, KO kritériá. Tretí bod, a vlastne prvý krok s nápadom, je premyslieť biznis model. Štvorka, analýza konkurencie. Päťka, biznis kalkulačka. Šestka, priprav demo slide pre zákazníkov. Sedmička, oslov potenciálnych zákazníkov. Osmička, sprav si web. Deviatka, dostaň naň 300 ľudí a posledný krok, otestuj si konverzný pomer. Máme jasný postup, ktorým prešli stovky nápadov. 

Akú radu by si dal človeku, ktorý zvažuje podnikanie, ale stále len zbiera odvahu, či do toho ísť?

Podľa mňa to vôbec nie je o odvahe. Keď chceš upiecť tortu, nájdeš si návod (recept) – daj tam dve vajcia, pridaj cukor, potom múku a tak ďalej. Nepotrebuješ na to odvahu. Biznis je presne o tom istom. Absolvovaním našej prípravky človek získa návod. A ak by mal byť prvý podnikateľský nápad príliš riskantný, nemusí do neho ísť a môže si na začiatok vybrať niečo jednoduchšie.

P.S. projekt Rozbiehátor sme pomáhali spolu-organizovať v roku 2020 a tu sú výsledky.

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Čítať ďalej

Sme hrdý partner akceleračného programu Rozbiehátor. Ako hovorí zakladateľ Juraj Kováč: "Ukážeme ti ako si overiť, či je tvoj nápad dostatočne dobrý na to, aby z neho mohol byť fungujúci biznis."

Klikaj na Rozbehni sa!

Podporili nás