Marketing ho zaujal už na vysokej škole v Bratislave. Keď nemal čas cez deň, vzdelával sa o nových trendoch v marketingovom svete po večeroch. Popri škole začal pracovať ako pomocný webový analytik. Už ako študent sa vypracoval na pozíciu šéfa digitálneho manažmentu pre BILLA Slovensko. Dnes je podľa neho v marketingu najdôležitejšia ľudskosť a otvorenosť.
Predstavujeme ti Alexa Prochyru. So svojím kamarátom Štefanom Chochláčom založil firmu a marketingový nástroj Managino, v rámci ktorej vyvíjajú riešenia pre online agentúry a klientov.
V rozhovore sa dozvieš:
a mnoho iného.
Zaujal ma až na vysokej škole. V prvom ročníku som sa prihlásil do online klubu. V rámci neho sme mali prednášky s ľuďmi z agentúr, s ktorými škola spolupracovala.
Haha, asi nie. Možno iba najzákladnejšie veci. Na prednáškach som sa cítil niekedy zvláštne, pretože tam chodili študenti zo starších ročníkov. Prirodzene boli už na inej úrovni. Väčšine vecí som nerozumel, ale bavili ma. To bolo hlavné. Preto som si po večeroch dodatočne študoval informácie o marketingu.
Peťo Jakuš z Dexfinity, vtedy ešte ui42, raz robil prednášku o webovej analytike. Bol som z toho úplne unesený.
Neskôr som ho oslovil s prosbou o spoluprácu. Mal som síce záujem o marketing, ale webová analytika pre mňa znamenala štart. V jeho firme ma až tak nepotrebovali, ale dali mi šancu. Pamätám si, že mi symbolicky platili euro na hodinu. Robil som tam cca sto hodín mesačne. Mal som však aj druhú brigádu. Musel som totiž zarábať na nájom a popritom som študoval.
Väčšinou som nestíhal :). Vždy bola možnosť ísť večer so spolužiakmi na pivo a vypnúť. Tieto lákavé ponuky som však väčšinou obetoval a po večeroch som študoval.
V spomínanej práci s webovou analytikou som sa učil, ako zisťovať rôzne ukazovatele o ľuďoch, ktorí chodia na webové stránky. V podstate to bolo o tom, ako človeka a jeho online správanie odsledovať a niečo sa o ňom naučiť.
Vo webovej analytike som však nevidel podnikateľský potenciál.
Už na začiatku som vedel, že nechcem zostať iba pri tom. V rámci školských prednášok sme veľa hovorili aj o nastavení reklám a SEO. Webová analytika s marketingom veľmi súvisí a ja som sa na to všetko vždy chcel pozerať komplexnejšie, pretože to ide ruka v ruke.
Neskôr som bol na jednom stážovom programe v ESET-e. Odtiaľ ma odporučili do agentúry Performics, ktorá je najväčším Google partnerom na svete.
Zo začiatku som mal rešpekt. Potom sa ukázalo, že sa moje študovanie po večeroch fakt vyplatilo. Navyše, konečne som si tie všetky vedomosti mohol vyskúšať priamo v praxi. Pracoval som tam tri roky. Najprv ako PPC špecialista, account manažér a neskôr som sa vypracoval na Business Development manažéra. Potom som pocítil, že sa opäť potrebujem posunúť niekam ďalej.
Vtedy prišla ponuka robiť šéfa digitálneho marektingu do Billy a vyzeralo to zaujímavo. Rozhodol som sa prijať tú výzvu. V tom čase som si robil jeden skvelý miniMBA kurz s Markom Ritsonom, ktorý hovorí o tom, že sa marketing robí inak, keď sa človek pozerá na celú požiadavku zo strany klienta. A práve to som si mohol vyskúšať v Bille.
Na žiadnej pozícii som ale nechcel zostať večne, všade som iba zbieral skúsenosti. Bol som jediný študent v mojom ročníku, ktorý bol už v tom čase manažérom veľkej známej entity. Už vtedy som však budoval aj svoju firmu Managino.
Zbieranie rôznorodých skúseností je nesmierne potrebné. Všímam si to aj na ľuďoch, s ktorými pracujem teraz. Môžem im zdieľať kadejaké osobné skúsenosti, ale nemôžu ich správne pochopiť, ak nemajú tú skúsenosť vlastnú priamo z terénu.
Marketing je veľmi široký pojem. Ja sa najviac vidím v biznisovom ponímaní marketingu a myslím najmä na profitabilnosť jednotlivých nápadov. Klientom často vysvetľujem, že nezáleží na tom, koľko majú príspevkov na sociálnych sieťach, keď ich nikto nevidí.
Dnes chcú klienti stále nové a väčšinou neosvedčené nápady, ktoré sú drahé a nekonzistentné. Všetci chcú ísť s dobou, a to je určite dôležité. Podľa mňa by však mali mať dobre nastavené a podchytené zarábajúce časti marketingu.
Často sa stretávam s klientami, ktorí vo svojej firme nemajú poriadok v komunikačnej či sales stratégii. Ale a aj tak chcú prísť s novým nápadom, respektíve ho žiadajú od nás.
To je ako keď ti nefunguje auto, máš na jednom kolese defekt, motor sa zadrháva a spojka blbne, a ty rozmýšľaš nad tým, aký si kúpiš poťah na sedačku.
Mojou úlohou je preto tiež klientovi vysvetliť, že najprv je potrebné opraviť niektoré procesy, a potom sa môžeme sústrediť na ďalšie kroky.
S kamošom sme sa raz viezli v taxíku na jednu akciu. Slovo dalo slovo a prišiel nápad založiť niečo spoločné.
On v tom čase už viedol svoju vlastnú firmu BlueWinston, čo je marketingový nástroj na automatizáciu tvorby textových produktových reklám a Smart Shopping kampaní.
Kamoš je inžiniersky a technický typ. Ja som marketér a stratég. Ja som nápad na firmu Managino vytvoril, on ho pretlmočil programátorom.
Základný tím aj s programátormi tvorí vyše tridsať ľudí. Z Managina vznikol zaujímavý koncept, ktorý sa rozrástol z jedného nástroja na komplexný balík služieb, ktorý ponúka inovatívne riešenia pre online agentúry a klientov. Aktuálne najnovší nástroj je Social2Display, ktorý vytvára typ bannerov. Sú podľa nás efektívne z pohľadu rýchlosti výroby, ceny aj výkonu. Momentálne ich začíname predávať. Predbežne máme dohodnuté spolupráce napríklad s O2 alebo NAY elektrodom. Náš projekt sme boli prezentovať aj v zahraničí napríklad v Londýne, Aténach a v Lisabone na Web Summite.
Kolega Štefan im napísal o našom startupe. Organizátorov summitu zaujal náš projekt natoľko, že nám jeden zo stánkov podujatia ponúkli zadarmo. Je to najväčší startup event v Európe. Trvá týždeň a príde tam približne 80 000 ľudí. Získať priestor na vlastný stánok je zvyčajne mega náročné a drahé.
Najhoršie, čo sa môže stať je, že ti niekto povie to obávané – nie. A predsa nakoniec častokrát človek zistí, že to tak zrejme malo byť.
Na druhej strane tiež silne vnímam, že mnoho ľudí nevie hovoriť nie, a pritom je to také dôležité.
Povedať áno môže znamenať prísť o čas, ktorý by si využila efektívnejšie. Ľudia sú potom zbytočne vystresovaní a nešťastní.
Ak mám už dopredu naplánovaný celý týždeň a nestíham ďalšie stretnutie, tak si ho jednoducho nenaplánujem. Niekedy sa mi na poslednú chvíľu ozve klient, aby som si naňho našiel čas. Keď nepovieš nie a vyhovieš mu, ostatná práca už nemusí byť urobená na 100 %. A zbytočne ťa to len vystresuje.
Vždy som sa snažil spájať ľudí a klientov. Keď je s tebou niekto spokojný, vráti sa.
Takzvaný domček hodnôt som vytvoril aj pre Managino. Stanovili sme si naše ciele, vízie, hodnoty a určili, ako by mala vyzerať naša ekonomika.
Máme napríklad nastavený systém, ako vyberať našich budúcich klientov. Musíme si s nimi sadnúť po ľudskej stránke. Nezáleží na tom, či je to veľký klient. Ak sa k mojim kolegom nespráva ľudsky, môže ich psychicky zničiť. Takto sa rýchlo môže stať, že by mi odišli tí najlepší ľudia a mne sa kvôli jednej chybe rozpadne celý tím.
Jasné. Svoju frustráciu môžu preniesť aj na ďalšieho klienta, čo je pochopiteľné. Keď sú nešťastní moji kolegovia, ktorí prinášajú do firmy najviac, tak to zničí všetko, čo si sa pokúšala roky v rámci kolektívu vytvoriť.
O problémoch by sme mali hovoriť nahlas, pomáha to.
Mám jedného kamaráta, Michala Dedinského, ktorému sa s podobnými situáciami zdôverujem a rozprávame sa o tom. Otvorená konverzácia o problémoch ľudí posúva vpred.
Jasné. Chcel som sa naučiť prácu piatich odborníkov. Až neskôr som si uvedomil, že sa viac oplatí s nimi spolupracovať a mať ich ako kolegov.
Nechať si poradiť nie je hanba. Je to jedna z najmúdrejších vecí. Zároveň sa tak vyhneš chybám, ktoré niekto už urobil pred tebou.
Je fajn vzdelávať sa tak, ako to človeku vyhovuje. Každý to má inak. Ja napríklad nie som ten typ, ktorý zhltne dlhú knihu, pretože mám málo času. Radšej sa budem hodinu rozprávať s človekom, ktorý miluje čítanie kníh.
Na jednu knihu však stále spomínam – Odpojte sa. Raz som sedel v kancelárii a rozhodol som sa, že na druhý deň odletím na dva týždne preč do Egypta a pôjdem tam sám. Tú knihu som si vtedy zobral so sebou. Bola napísaná veľmi pragmaticky. Popisovala dlhodobé vedecké pozorovanie ľudí, ktorí pravidelne meditovali. Zhŕňala prínos meditácie pre ľudské zdravie a zmýšľanie.
Téma sebavedomia je náročná. Ak s ním máte problém, zamyslite sa, z čoho tento pocit plynie. Buďte k sebe úprimní.
Myslíte si, že ste menej odvážni ako druhí marketéri? Myslíte si, že neviete všetko, čo by ste mohli vedieť? Zistite prečo.
Choďte do marketingovej agentúry a pozrite sa, ako to robia iní. Vďaka tejto skúsenosti sa človek stáva istejším sám sebou, pretože spoznal niečo, čo už funguje.
Určite sa však nenechajte odradiť, ak je niečo náročné a fakt sa nebojte povedať nie, keď to tak cítite. Bude to stáť za to.
Aj ja ďakujem. Najlepšie asi bude, ak ma kontaktujú na LinkedIne.
Autor: Bianka Mária Bálintová
Editor: Simona Lučkaničová
Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fond či zakladateľmi Perry Talents akcelerátora sme zostavili úvodný set domácich úloh respektíve zadaní, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.
Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba
Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk
Podporovateľom OZ Zero2Hero je firma NAY. Checkni si ich aktuálne otvorené pozície.
Sleduj nás na Instagrame, Facebooku alebo LinkedIne, aby ti neušli žiadne Zero2Hero novinky!