Alex & Ivan z Ineduco: Vytvorili sme digitálnu knižnicu, z ktorej môže čerpať celý svet.

Alexander Světlík a Ivan Fratrič sa poznajú už od ôsmich rokov, keď boli úspešnými plavcami. Dokonca plánovali vytvoriť vlastnú značku výživových doplnkov. Do reality nakoniec pretavili firmu na tlačenie vysokoškolských materiálov a nový projekt Ineduco – digitálnu knižnicu s viac než 20 000 e-knihami, ktoré sa budú dať zvýrazňovať a poznámkovať podobne ako tie skutočné.

V rozhovore sa dozvieš:

  • ako funguje digitálna knižnica
  • že problémy počas pandémie môžu tiež znamenať príležitosť na inovatívne nápady
  • či sa dá projekt ako Ineduco financovať z vlastných zdrojov
  • čo je na Slovensku pri získavaní biznis partnerov najdôležitejšie
  • že ani Spotify to na začiatku nemalo jednoduché
  • ako to dopadne, keď si študent naberie 19 predmetov na deň

a mnoho iného.

Alex a Ivan, vytvorili ste projekt, ktorý nám na Slovensku chýbal. Čo je vlastne digitálna knižnica Ineduco?

A: Ineduco je EdTech-ová platforma, ktorá zoskupuje edukačný materiál ako napríklad knihy, prípadové štúdie, vedecké články, e-papers a iné. Spolupracujeme s univerzitami a vydavateľmi, ktorých licenčne ohodnocujeme. Následne, získaný obsah poskytujeme zákazníkom v podobe predplatného. S digitálnou knihou bude možné robiť takmer všetko to, čo s fyzickou, navyše rýchlejšie: zvýrazňovať, poznámkovať, mapovať kapitoly. Vytvárame nástroje, vďaka ktorým budú môcť všetci študenti pracovať naraz na jednom dokumente. Napríklad, päť študentov si dohodne, že každý spracuje určitú časť knihy a ostatní uvidia zmeny v reálnom čase.

Zdroj: Alex a Ivan

Bol tento projekt náhodnou myšlienkou alebo vás niečo inšpirovalo?

I: V roku 2022 sme dokončili vysokú školu, ale myšlienka na digitálnu knižnicu vznikla ešte počas štúdia, v roku 2020. Bol marec a akurát sa rozbiehala pandémia. Dokončovali sme bakalárske práce a zrazu sme museli ostať doma, nemali sme k dispozícii žiadnu odbornú literatúru, knižnice a kníhkupectvá boli zatvorené. To bol prvý problém.

A aký bol ten ďalší?

I: Keď už sa aj rozbehli kníhkupectvá, študenti si nechceli kupovať literatúru za niekoľko stoviek eur, aby si napísali svoju bakalárku alebo diplomovku a nakoniec by tie knižky ani nepoužili alebo spätne sa ku nim ani nevrátili.

Nechceli sme to ani my. Takže sme začali hľadať rôzne zdroje na internete. Našli sme napríklad ResearchGate alebo G-Store, tam však boli väčšinou iba prípadové štúdie a nie odborné knihy s ISBN.

Ako vysokoškolácii sme nemali žiadnu dostupnú digitálnu knižnicu a migrácia vysokých škôl na online systém bola veľmi pomalá.

Vytvorili ste si tak riešenie na mieru. Ak sa nemýlim, mali ste dokonca už aj skúsenosti z minulosti.

I: Náš prvý projekt bol IVEX print. Tlačili sme materiály pre vysokoškolských študentov a dovnútra každého výtlačku sme vkladali personalizované pracovné ponuky. Mali sme teda biznisový background a hlavne sme sa nebáli začať rozbiehať nový projekt.

Rozmýšľali sme preto, čo by sme k digitálnej knižnici potrebovali: určite webovú aplikáciu, programátorov a biznis plán.

V roku 2021 sme nakoniec začali vyvíjať Ineduco a vyvíjame ho dodnes.

Naplánovali ste si už dátum, kedy ho chcete spustiť?

Celý projekt by mal odštartovať 15. januára 2023.

Čiže záujemca príde na stránku Ineduco a čo ďalej? Bude za obsah platiť? Ponúknete aj free verziu?

A: Funguje to tak, že návštevník sa na stránke registruje buď pod účet Freemium alebo Prémium.

V prvom prípade bude mať k dispozícii obmedzené množstvo open access obsahu a nebudú tam vyššie spomínané interaktívne a kolaboratívne nástroje. Ak ich chce mať sprístupnené, bude potrebovať Prémium účet. Môže si vybrať z dvoch modelov predplatného: mesačné členstvo, ktoré sa dá zrušiť kedykoľvek, alebo ročné členstvo za zvýhodnenú cenu.

Čím potom odmeňujete tých, ktorí vám obsah poskytujú? Akú výhodu má pre nich takáto spolupráca?

I: Univerzity a vydavateľstvá za poskytnutie materiálu finančne ohodnocujeme za každé prečítanie e-knihy. Partneri majú vytvorené admin rozhranie, kde si vedia analyzovať konkrétnych autorov a knihy. Získajú tak aj hodnotné dáta o používaní svojich kníh.

Keď už sme spomínali peniaze, dá sa tvorba takéhoto projektu financovať z vlastného?

I: Od roku 2021 sme Ineduco financovali sami a začínali sme s takým malým budgetom, že sme doslova prehadzovali každé euro. Alex u nás drží financie, ja občas prídem s nejakým nápadom a on povie, že tých 10 eur je veľa 🙂 a zmietne môj nápad zo stola (smiech).

Hľadali sme teda aj alternatívne zdroje financovania. Napríklad Slovak Business Agency poskytuje konzultácie a nenávratné finančné príspevky. Tie sú super, ale nie je ľahké ich získať. Dá sa využiť aj crowdfunding, my sme túto možnosť zatiaľ nevyskúšali. Podarilo sa nám ale získať investora na rozbeh podnikania.

A: V našom prípade by bol kompletný bootstraping (financovanie z vlastného, pozn. redakcie) náročný. Museli by sme mať kvalitného IT-čkára, ktorý by vyvíjal aplikáciu vo voľnom čase a nechcel za to žiadne peniaze. Naše riešenie je technologicky komplexné, pracujeme s miliónmi znakov textu, čiže už hovoríme o takzvaných big data.

Ineduco sa navyše rodilo počas najhlbšej pandémie. Myslíte si, že vám prácu sťažila alebo ste obmedzenia až tak nevnímali?

I: My sme si online prácu vyskúšali ešte pred pandémiou, lebo počas vzniku IVEX printu bol Alex na Erazme v Paríži. Vtedy ešte nebolo veľa online nástrojov, takže sme si volávali cez školský Teams.

Myslím si, že nás pandémia a práca na diaľku neobmedzovala, lebo keď kreuješ myšlienku, ide to ľahšie osamote. Spíšeš si poznámky, ktoré potom spolu preberiete a posuniete sa ďalej. Navyše, v momente rozbiehania projektu to nebola full time práca. V tom čase sme sa zameriavali skôr na bakalárky a ukončenie štúdia.

Pokračujete aj po pandémii v online práci?

I: Aktuálne fungujeme semi-remote a zatiaľ nám takéto nastavenie vyhovuje. Občas vzniknú komunikačné šumy, ale vieme ich rýchlo eleminovať.

Akurát nedávno sme mali rozhovor s našimi IT-čkármi, že by sme ich občas radi videli aj v kancelárii (smiech). Nemajú problém chodiť fyzicky do práce, ale hovoria, že im viac vyhovuje pokoj a doma sa vedia lepšie sústrediť. Vlastne sa ani nedá konkurovať spoločnostiam, ktoré ponúkajú fully remote prácu. Kedysi to bol benefit, dnes je to už pomaly norma.

Home office ste teda úspešne zvládli. Bolo počas projektu niečo, čo vás prekvapilo?

A: Myslel som si, že na inovácie ľudia väčšinou hneď naskočia. No nie každá inovácia je takto prijímaná. Uveďme si ako príklad Spotify. Mali nádherné riešenie, a predsa museli na začiatku presviedčať partnerov, že toto je budúcnosť.

Takisto to bolo aj s naším prípadom. Absolvovali sme veľmi veľa stretnutí, aby sme presvedčili ľudí na spoluprácu. 

Chce to čas. 

I: Ak môžem poradiť, netreba svoju myšlienku resp. produkt partnerovi hneď predávať. Na začiatok mu ho stačí predstaviť a ozvať sa o pár týždňov znova, či by neskočil na kávu. Dôležité je budovať vzťah, starý známy hard-selling už dnes nefunguje.

Vidieť, že ste nabrali veľa užitočných skúseností. Mali ste nejakého mentora?

A: Mali sme troch konzultantov. Prvým bol Viktor Mikulášek, ktorý nám pomáhal v biznisovej, salesovej a marketingovej stratégii, s ktorými má obrovské skúsenosti. Vedel nám poradiť, ako z množstva nápadov vybrať tie správne. 

Potom to boli rôzni členovia akcelerátoru Perry Talents. 

Najčerstvejšia spolupráca je s Alexanderom Móžim, ktorý nám pomáha s marketingom a vývojom biznisu. Cítime, že komunikácia so skúsenejšími ľuďmi nás posúva nesmierne vpred. 

Aj napriek tomu, že nikto z nich nepôsobil v EdTech segmente, cenné rady vždy poskytnú objektívnejší pohľad na problematiku.

Zdroj: Alex a Ivan

A čo vedomosti zo školy? Kde ste študovali a ako vám štúdium pomohlo pri vlastnom projekte?

A: Ja som chodil na Fakultu Manažmentu Univerzity Komenského a absolvoval so tiež Erasmus štúdium v Paríži. Po návrate som si spravil dvojitého magistra – na FM UK a zároveň diaľkovo na Lorraine vo Francúzsku. Ivo chodil na Paneurópsku vysokú školu na masmediálnu komunikáciu a odtiaľ prešiel na Katedru marketingovej komunikácie FIF UK, kde dokončil magistra.

I: A počas masmediálnej komunikácie som si ešte vyskúšal študovať dve školy naraz a k tomu pracovať na print-e (IVEX print-e, pozn. redakcie).

Nakoniec som však doštudoval jeden semester na fakulte manažmentu a stačilo 🙂 Mal som vtedy 19 predmetov za semester a cez prestávky som ešte vybavoval obchodné telefonáty.

Bežné štúdium mi však dalo hlavne dostatok času a priestoru na kreovanie nápadu a na prvé kroky počas podnikania. Tiež nás motivovalo, aby sme robili niečo praktické. Ani ten marketing, ktorý som študoval, sa nedá robiť iba na teoretickej báze. Človek si musí všetko „ošahať“ a prejsť jednotlivé kroky. Zároveň by sa bez teoretického backgroundu nedali nastavovať praktické činnosti.

To znie ako dobrá rada pre terajších študentov.

I: Myslím, že je super, ak si mladí ľudia vyskúšajú realizáciu vlastných nápadov, lebo aj keby to náhodou nevyšlo, praktickú skúsenosť im nikto nezoberie. A nejde len o marketing, ale budú môcť nazrieť napríklad aj do predaja alebo programovania.

A: Akonáhle dostaneš nápad, tak si hneď vyskúšaj, či ho prijme trh. Vybuduj aspoň testovací model, ktorý funguje a má pár registrovaných užívateľov. V danom štádiu sa už ľahšie ide za potenciálnym investorom. 

Čím si ešte môžem dopomôcť k úspešnému projektu?

I: Veľmi dôležité je stretávanie sa s ľuďmi, vyhľadávanie konferencií a eventov, na ktorých by sa mohli nachádzať potenciálni partneri alebo zákazníci. Na Slovensku je biznis založený na vzťahoch. Veľmi ťažko sa získavajú partnerstvá, keď iba pošleš e-mail alebo zatelefonuješ. 

Druhá vec je právna stránka projektu. Každý deň prichádzame do styku s duševným vlastníctvom a autorským zákonom, na to si treba dať pozor a možno si na začiatok zaplatiť konzultáciu s právnikom. Nech sa nestane, že budeš pracovať na niečom, čo nakoniec po právnej stránke nebude uskutočniteľné.

Zdroj: Alex a Ivan

Na záver nám ešte povedzte, akú budúcnosť si pre Ineduco predstavujete?

A: Náš projekt má najväčší potenciál v zahraničí. Slovensko a Česko bude challenge na nasledujúci rok – rok a pol. Už počas tejto doby sa budeme snažiť o presah do zahraničia. 

Naša vízia je poskytovať Ineduco celosvetovo a stať sa veľkou slovenskou spoločnosťou, ktorá prekonáva hranice.

I: Chceme jednoducho ponúknuť čo najkvalitnejší produkt čo najväčšiemu počtu ľudí.

Ako sa na vás môžu nakontaktovať naši čitatelia?

Najlepšie asi bude, ak nás kontaktujú na alexander.svetlik@ineduco.com a ivan.fratric@ineduco.com.


Autor: Edina Erdélyiová
Editor: Simona Lučkaničová


Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fond či zakladateľmi Perry Talents akcelerátora sme zostavili úvodný set domácich úloh respektíve zadaní, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu. 

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk


Podporovateľom OZ Zero2Hero je firma NAY. Checkni si ich aktuálne otvorené pozície.


Sleduj nás na Instagrame, Facebooku alebo LinkedIne, aby ti neušli žiadne Zero2Hero novinky!

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba:

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk

Podporovateľom OZ Zero2Hero je firma NAY. Checkni si ich aktuálne otvorené pozície.

Sleduj nás na Instagrame, Facebooku alebo LinkedIne, aby ti neušli žiadne Zero2Hero novinky!
Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Otestuj svoj
biznis nápad!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fund či zakladateľmi akcelerátora Perry Talents sme zostavili úvodný set domácich úloh, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na viktor@zero2hero.sk.

SME HRDÝM PARTNEROM
AKCELERAČNÉHO PROJEKTU
ROZBIEHÁTOR.

“Pomáhame ľuďom rozbehnúť užitočný projekt, ktorý ich uživí.”
zakladateľ Juraj Kováč

Podporili nás