Mladí ľudia majú skvelé nápady, ale iba o nich rozprávajú

Dany Cacala

„V podnikaní som sa naučil veľa najmä po stránke disciplíny a zodpovednosti za projekt a za ľudí, ktorí na ňom pracujú. Je to obrovská škola rozbehnúť firmu.“

V rozhovore sa dozvieš,

  • aký je príbeh DAYBYME,
  • ako sa z malej fanpage stane zabehnutý biznis,
  • čo je dôležité, aby si mal, keď chceš rozbehnúť svoj projekt,
  • prečo ísť na školu, aj keď vieš, že chceš podnikať,
  • kde môžeš stretnúť budúceho investora,
  • tipy na inšpiratívne DAYBYME profily.


DAYBYME je lifestylová sieť, ktorá sa sústreďuje na mladých ľudí zo Slovenska a Česka. Primárne ide o ľudí, ktorí sa radi dobre oblečú, ktorým záleží na lifestyle, ktorí radi cestujú, a ktorí si vychutnajú dobré jedlo. Ak máš dobrý štýl a kvalitný obsah, prostredníctvom DAYBYME vieš získať followerov a stať sa mikroinfluencerom.

Pôvodne jednoduchá Facebook stránka dvoch kamarátov na Facebooku mala jediný cieľ – zvýšiť čítanosť lifestylového magazínu. Dnes nosím, Dnes jem, Dnes cestujem a Dnes obúvam majú v súčasnosti skoro milión followerov a zakladatelia spolupracujú s firmami ako LIDL, Podravka, Orange, Tatra Banka, BMW Slovensko, a ďalšie.

Do reklamy jednotlivých stránok na sociálnych sieťach nedali ani cent. Práve naopak, sú jednými z priekopníkov natívnej reklamy v našich končinách. Ako sa im to podarilo a čo si z toho môžeš vziať ty? Čítaj a dozvieš sa.

Predstavujeme ti Daniela Čačalu (23), spoluzakladateľa DAYBYME.

Koľko máte Instagram followerov na všetkých stránkach DAYBYME?


Myslím, že k dnešnému dňu je to 930-tisíc na Slovensku a v Čechách. Tento rok to chceme potiahnuť na milión.

Ako vznikol nápad na DAYBYME?

S kamarátom Kamilom Šlosárom sme písali pre lifestylový magazín a potrebovali sme zvýšiť návštevnosť. Tak sme vytvorili Facebook stránku Dnes nosím, kde sme pridávali outfity ľudí zo zahraničia. Najprv sme nevedeli, či to bude fungovať. Boli sme pripravení to po mesiaci zabaliť. Ľudia nám to ale lajkovali, dávali sme tam naše články a bol traffic.

No stali sa dve veci. Jednak sme sa nepohodli s človekom, ktorý magazín vlastnil a z projektu sme odišli, ale Dnes nosím nám logicky zostalo. Plus, v tom istom čase nám prišla prvá fotka od blogerky zo Slovenska. A to odštartovalo vlnu, kedy nám ľudia začali sami posielať fotky.

Uvedomili sme si, že slovíčko „Dnes“ a niečo je celkom chytľavé, tak sme sa zamerali na ďalšie nevyčerpateľné témy. Vzniklo Dnes obúvam, Dnes jem a Dnes cestujem.

Dany Čačala
Dany Čačala

Kedy prišiel prvý klient?

Takto sme to robili asi dva roky dennodenne bez peňazí. Potom prišla prvá ponuka od Footshopu na barter. My im spravíme jednoduchú reklamu, oni nám dajú dva páry tenisiek. A my, mladí chalani, sme z toho boli paf. Len za to, že si niečo klikáme do notebooku, získame niečo hodnotné.

Prečo ste neskôr spravili samostatnú sieť DAYBYME, ktorá združuje všetky štyri značky?

Po troch rokoch sme sa dostali asi na 600-tisíc followerov a mali sme to dobre rozbehnuté aj na Facebooku aj na Instagrame. No neboli to naše pravidlá. Keď sa Facebook rozhodol niečo zmeniť, boli sme ohrození. Nemali sme nezávislosť. Okrem toho nám chodili obrovské kvantá fotiek a bolo to nespracovateľné. Potrebovali sme, aby ľudia sami hodnotili fotky a ratingom tak vyberali tie, ktoré zverejníme.

Dali sme dokopy všetky peniaze, čo sme mali, pár eur, a dali sme spraviť grafiku. Keď sme sa však dopočuli, koľko bude stáť programátor, bolo to ako studená sprcha. Našťastie sme v tom čase spolupracovali s aplikáciou Tastimo na hodnotenie jedál v reštauráciach, ktorú vlastnil Igor Záhradnik.

Jeden večer nám navrhol spoluprácu, stanovili sme si nejaké podmienky a Igor vstúpil do projektu sčasti ako investor. Bolo to rýchle, ale všetko sa deje pre niečo, a človeka ako Igor sme si predošlou snahou a vytrvalosťou asi zaslúžili. Všetky náležitosti, ktoré sme potrebovali, zafinancoval a vyriešil. Zohnal aj programátorov a vybavil formálne, právne, účtovné a podobné veci. Od momentu, kedy sme si podali ruky, až do spustenia DAYBYME ubehli tri mesiace.

Predpokladám, že ste založili sročku. Vy dvaja s Kamilom ste o tom niečo vedeli?

Mali sme naštudované nejaké veci, ale bolo lepšie, keď nás viedol niekto skúsený.

Aký je biznis model fungovania DAYBYME? Vieš dať konkrétny príklad?

Za kampaň si účtujeme paušálnu sadzbu. Keď napríklad LIDL prichádzal s prvou veľkou fashion kolekciou od Heidi Klum, okrem klasických bilboardov a televízie to chceli spropagovať natívne. A my sa považujeme za priekopníkov natívnej reklamy na Slovensku a Česku. Do reklamy na Instagrame sme nedali ani cent.

Vybrali sme teda päť influenceriek v rámci Dnes nosím, s klientom sme si ich schválili. Baby dostali veci podľa vlastného výberu, nafotili sa v nich, pridali na DAYBYME a my sme ich rozdistribuovali na Dnes nosím Facebook a  Instagram. Kampaň trvala 30 dní, počas ktorých sa nazbieralo vyše 1 000 000 impresií len z kanálov DAYBYME.

DAYBYME.COM
DAYBYME.COM

Čo ťa viedlo k tomu, aby si robil vlastné projekty? 


Vyrástol som na rôznych Warez fórach a podobne a s Kamilom sme sa motali po internete a skúšali robiť niečo, čo by ľudí zaujalo, čo by sledovali. Vždy som mal chuť doštudovať školu, a potom si robiť na vlastnom a mať slobodu.

Prečo si chcel ísť na školu, keď si vedel, že aj tak budeš robiť vlastný biznis? 


Pretože mi to dá veľa skúseností a kontaktov, čo považujem za najväčšiu devízu. A človek sa tam aj niečo priučí. Nechcel som sa hnať hneď do dospelého života. Na čo?

Čo bolo za celý ten čas najťažšie v rámci podnikania? Aká bola tá najväčšia challenge, ktorú ste museli prekonať?


Naivne sme si spočiatku mysleli, že založíme firmu, spustíme to a máme vystarané. Omyl. Challenge bol v tom, že zrazu bolo potrebné vyplácať ľudí – programátorov, grafikov, a podobne. My sme si museli dať tiež aspoň niečo, a zároveň bolo treba zaplatiť odvody a podobné veci. Vedeli sme, že to nebude sranda, ale peniaze utekali rôznymi smermi až príliš rýchlo a často. Človeka to preberie.

Kedy sa to obrátilo na lepšie?

Keď sme sa dostali do komunikácie so Zľavou dňa, čo bol náš prvý väčší klient. To nám pomohlo pri ďalších zákazkách, pretože sa za nás postavil už niekto veľký. Dovtedy sme boli traja neznámi chalani, ktorí mali nejaké veľké stránky na Facebooku a Instagrame. Potom sa o nás začali zaujímať Hospodárske noviny, Trend, Emma, Eva, a to už naštartovalo kolotoč, ktorý sa točí doteraz.

Čo si sa ty osobne najviac naučil za tie dva roky podnikania? 


Veľa som sa naučil najmä po stránke disciplíny a zodpovednosti za celý projekt a za ľudí, ktorí na ňom pracujú. Je to obrovská škola rozbehnúť firmu.

Zľava: Daniel Čačala, Igor Zahradnik, Kamil Šlosár.
Zľava: Dany Čačala, Igor Zahradnik, Kamil Šlosár.

Popri tomto všetkom ešte študuješ, tento rok končíš školu. Ako to všetko vieš skĺbiť?

Veľmi pri tejto práci pomáha, že človek môže pracovať odkiaľkoľvek. Má home office, a keď treba nejaké stretká vybehať, tak sme traja. Keď človek chce, tak si všetko zariadi vopred tak, aby to stíhal.

Ako vyzerá tvoj bežný deň? 


Vstanem, dám sa dokopy, idem do Bratislavy, dáme s chalanmi stretko, rozhodíme si veci na ten deň. Prvá polovica dňa sú viac-menej stretnutia, pomedzi to Facebook, Instagram, DAYBYME. Večer prídem domov a riešim opäť siete, analytiku a ďalších ľudí, ktorí sú s nami v tíme.

Zároveň stále komunikujeme s našimi fanúšikmi. Keď má človek pri sebe telefón, môže to robiť stále. Mnohí ľudia nás poznajú od úplného začiatku, takže je dobré, že sme s nimi v kontakte.

Čo ti podnikanie dalo a čo ti vzalo?


Vzalo mi veľa voľného času. Dalo mi slobodu do života. Oveľa ľahšie sa mi dýcha. V žiadnom prípade nehovorím, že je zlé byť niekde zamestnaný. Rok som pracoval v reklamnej agentúre, veľmi ma to bavilo a dalo mi to veľa. Ale nebol som pánom svojho času, ani pánom svojej práce. Teraz som, a to je obrovská pridaná hodnota.

V online svete aj v biznise býva niekedy ťažké prijímať spätnú väzbu. Ako to berieš ty?


My máme možno šťastie, že kritika, ktorú dostávame, je skôr konštruktívna. Zároveň máme zásadu, že keď je niečo len zbytočné vyrývanie alebo agresivita, tak nereagujeme.

Máš mentora?


Rodičov. Keď som bol mladší, častokrát som nesúhlasil s tým, akým smerom sa ma snažili kreovať. Až teraz som si uvedomil, že z veľkej časti je to aj ich zásluha, že robím to, čo chcem. Keby nebolo ich rád, že mám ísť na školu, že sa mám snažiť, že mám vystupovať slušne v spoločnosti, tak by som sa k tomuto určite nedopracoval. Tiež musím spomenúť Michala Pastiera zo Zaraguzy, aktuálne Exponey, ktorý nám pomohol v začiatkoch a teraz nám tiež často podá pomocnú ruku.

Aké nástroje, myšlienkové procesy, aplikácie, používaš na dennej báze? 


Väčšinou chodím spávať o druhej, tretej a vždy od polnoci do druhej sa dám offline, pustím si v telke nejaký National Geographic dokument a uvažujem o nasledujúcom dni. V tomto móde si dokážem zajtrajšok rozložiť tak, aby som ráno vstal a nemusel rozmýšľať, čo teraz rýchlo treba spraviť.

Dany Čačala
Dany Čačala

Aj prostredníctvom DAYBYME chcete inšpirovať mladých ľudí. Čo ich podľa teba inšpiruje?


Mladých ľudí dnes inšpirujú vzory, ktoré nie sú tlačené klasickými médiami ako televízia či rádio. Majú radi, keď ich inšpiruje niekto z nich. Napríklad keď 20-ročné dievča nájde inšpiratívny profil jej rovesníčky na Instagrame. Vzormi sú ľudia, u ktorých mladí vidia, že aj oni sa môžu dostať pomerne rýchlo na ich úroveň.

Čo potrebuje mladý človek na to, aby sa pustil do svojho projektu?

Maximálne mu veriť a mať disciplínu. Je obrovská škoda, že mladí ľudia majú skvelé nápady, ktoré by mohli fungovať, ale len o nich rozprávajú a nič. Musí u nich nastať zlom, kedy si povedia, že nech to stojí, čo to stojí, možno zlyhám, možno prídem o pár eur, prídem o svoj čas, svoje ego, ale idem do toho. A aj keď to nevyjde, veľa sa naučím.

Zároveň si nemôžeš myslieť, že za pár mesiacov robenia niečoho už z toho budú nejaké financie. My sme robili 3,5 roka zadarmo.

Čo je podľa tvojej skúsenosti to, čo ich nakopne aj naozaj niečo spraviť, nielen mať nápad?

Keď sa začneš stretávať s inými šikovnými mladými ľuďmi a uvidíš, že čo sa možno spočiatku zdalo ako nonsens, teraz dobre funguje. Ale keď sa stretne päť ľudí, ktorí iba relativizujú a rozprávajú sa o tom, ako by niečo mohlo ísť, tak to nakoniec nepôjde.

Ktoré DAYBYME profily inšpirujú teba?


Nie je jednoduché vymenovať nejaké konkrétne, nerád by som na niekoho zabudol.

Ale tak skús dať aspoň nejaké mená.

Napríklad Markéta Bártová, Daniel Minárik, Alexander Hudák, Lenka či Dávid Durčák. Títo ľudia dokonale demonštrujú oddanosť ich kategóriám a koníčkom a sú významnými influencermi. Ich profily môžu inšpirovať aj človeka, ktorého daná oblasť nemusí nevyhnutne zaujímať. Takých su na DAYBYME desiatky, každý si nájde svojich favoritov. Toto sú teraz moji.

Keby ťa chcel niekto kontaktovať alebo prehodiť pár slov, akou cestou je najlepšie?

Na dany@daybyme.com, prípadne stačí napísať na Facebooku. Rád pomôžem, ak budem vedieť:)

Daniel, ďakujem za rozhovor!

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba:

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk

Podporovateľom OZ Zero2Hero je firma NAY. Checkni si ich aktuálne otvorené pozície.

Sleduj nás na Instagrame, Facebooku alebo LinkedIne, aby ti neušli žiadne Zero2Hero novinky!
Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Otestuj svoj
biznis nápad!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fund či zakladateľmi akcelerátora Perry Talents sme zostavili úvodný set domácich úloh, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na viktor@zero2hero.sk.

SME HRDÝM PARTNEROM
AKCELERAČNÉHO PROJEKTU
ROZBIEHÁTOR.

“Pomáhame ľuďom rozbehnúť užitočný projekt, ktorý ich uživí.”
zakladateľ Juraj Kováč

Podporili nás