Inšpirácia

Gymnazisti vytvorili ekologický produkt TuČi. Ich firma REN je dierou na trhu

V článku sa dozvieš: 

  • ako vznikla u mladých študentov myšlienka vytvoriť univerzálny čistič do domácnosti;
  • v čom je tuhý produkt odlišný od bežných tekutých prostriedkov; 
  • akým spôsobom im pomohol Junior Achievement Slovensko a Rozbiehátor;
  • ako vyzerá budúcnosť firmy
  • a mnoho iného.

Mladí študenti z košického gymnázia zavítali v júni minulého roka do Bratislavy, aby sa zúčastnili medzinárodnej súťaže Company of the Year – Firma roka 2020. Postúpili do medzinárodného kola, pretože národné sa im podarilo vyhrať už skôr. Súťažili proti 38 tímom z rôznych krajín, medzi nimi Izrael, Rusko a tiež štáty západnej Európy, Veľká Británia či Francúzsko. 

,,Konkurencia bola kvalitná a silná, no verím, že prípravu sme nepodcenili, a tak máme šancu uspieť,“ prezradil člen tímu, Lukáš. V tom, aby vytvorili vlastnú firmu, im pomohol aj slovenský startup Rozbiehátor. Mladí nádejní podnikatelia nám tiež porozprávali, ako sa aj vďaka tomuto projektu posunuli na úplne iný level. Začali v treťom ročníku gymnázia, ako maturanti pokračujú doteraz. Rozhodli sa, že aj napriek pandemickej situácii sa firmy neplánujú vzdať ani po škole.

Čističe. Foto – zdroj: REN Slovakia

Skupina gymnazistov fungovala pod záštitou Junior Achievement Slovensko ako študentská firma, ktorú si založili v rámci predmetu Aplikovaná ekonómia, dnes pracujú na vytvorení ozajstnej s. r. o. a na vylepšovaní webstránky či produktov. Skvalitňujú spôsob dopravy aj výrobu, aby od januára 2021 mohli spustiť predaj ako ozajstná firma. ,,Rozbiehátor je organizácia pre všetkých ambicióznych ľudí v akomkoľvek veku a zamestnaní. Stačí mať ambiciózny a inovatívny nápad o podnikaní a Rozbiehátár naozaj pomôže pri biznise,” dodala členka tímu Simona Ičová.

Program Rozbiehátor, vďaka ktorému sa tiež vyšvihli, je podľa ich slov skvelý v tom, že predstavuje tzv. inkubátor nápadov. Ide o organizáciu, ktorá vytvára takéto prostredie pre tretiakov a štvrtákov stredných škôl, aby si mohli založiť školskú firmu. ,,Rozbiehátor je organizácia pre všetkých ambicióznych ľudí v akomkoľvek veku a zamestnaní. Stačí mať ambiciózny a inovatívny nápad o podnikaní a Rozbiehátár naozaj pomôže pri biznise,” dodala členka tímu Simona Ičová. Ich pocity pred súťažou Firma roka boli zmiešané. ,,Máme 4 rôzne kategórie, v ktorých môžeme vyhrať: tri sú hlavné, jedna je vedľajšia. Naše očakávania sú veľké, chceme vyhrať ako hlavné súťaže, tak aj vedľajšiu,“ prezradili mladí gymnazisti. Porozprávali sme sa s Lukášom Weiszerom, Alexom Blandónom, Simonou Ičovou a Timeou Hujdušovou o tom, ako sa pripravovali na súťaž a ako vôbec ich nápad vznikol.

Vďaka ich čističu možno vyprať bielizeň, umyť riady, ale aj podlahy či odstrániť plesne. Základom funkčných látok v TuČi sú sóda bikarbóna a kyselina citrónová. Do výroby pridávajú vodu, sódu na pranie a soľ. Ich príjemnú vôňu zapríčiňujú esenciálne oleje. Foto – zdroj: Ren Slovakia

V čom spočívala vaša príprava na súťaž Firma roka?

Lukáš: Predtým, ako sa postavíme pred porotu, posielame video o firme a výročnú správu. Na základe videa si porota zistí to, ako sme vo firme fungovali za posledné mesiace, čo sme vykonali a ako sa nám darilo vyrovnať napríklad aj so súčasnou pandemickou situáciou. S prvou výročnou správou nám pomáhal bývalý študent našej školy, Matúš Pravda. Je to niečo ako prehľad financií a nášho marketingu, ibaže vo farebnejšej a jednoduchšej podobe. Dôležité je, aby zaujala porotu.

Simona: Dlho sme sa pripravovali a makali sme aj na správe, aj na videu. Nacvičovali sme si tiež rozhovory, kde sme sa snažili zdokonaľovať všetko, v čom sme si neboli istí. Máme prax v rozhovoroch o našej firme a máme odpovede na všetky potrebné otázky. Verím, že ide len o to, aby človek nestresoval.

Lukáš: Týždeň v Bratislave beriem ako dovolenku od firmy, pretože sa sústredíme najmä na súťaž a mediálnu propagáciu firmy. 

Vráťme sa k vašim začiatkom. Čo vám najviac dopomohlo k tomu, aby ste vytvorili niečo ako vlastnú firmu? 

Alex: Celá naša firma bola študentský projekt pod záštitou Junior Achievement Slovensko. Stredoškoláci ju spravujú tak, akoby firma bola skutočná. Aj napriek tomu, že je fiktívna, funguje v nej marketing, predaj aj finančná stránka. Ibaže nám chýba ten risk, ako pri ozajstnom podnikaní. Máme postarané o bezpečné podnikanie, tým pádom sa nemôžeme dostať do mínusu. Dostali sme možnosť rozvíjať firmu ďalej na inej úrovni (napr. tvorba webstránky), v čo nám pomohol Rozbiehátor. Firma by si každý rok mala vytvoriť svoj produkt, s ktorým bude podnikať. My sme začínali s naším tuhým čističom TUČI, vďaka ktorému sme získali aj prvé financie. Dostali sme sa aj k mentorovi, ktorý nám veľmi pomohol vo chvíli, keď sme sa ,,zasekli“.

Medzi ich limitované produkty patrila aj letná edícia čističov s vôňou grepu a mäty. Foto – zdroj: REN Slovakia

Čo vás viedlo k vášmu názvu – REN?

Timea: Prišli sme k nemu veľmi ľahko a takmer náhodne. Vedeli sme, že chceme vytvoriť tuhý čistič a povedali sme si, že by bolo fajn, ak by niečo v tom zmysle obsahoval aj názov. Tak sme začali prekladať do angličtiny, ale nič nebolo chytľavé. Narazili sme aj na dánštinu a prišli sme k pomenovaniu REN. Prišlo nám veľmi výstižné a navyše aj krátke. Keď sme si robili prieskum medzi slovenskými firmami, nikoho podobného sme nenašli. A tak sme si povedali, že toto bude ideálny názov pre nás.

V čom sa váš produkt odlišuje od klasického čističa?

Simona: Chceli sme vyvinúť niečo, čo tu ešte nie je. Veľmi veľa čističov je totiž kvapalných, ľahko sa vylejú a zašpinia podlahu, a tak sme si povedali, že by bolo lepšie vymyslieť niečo tuhé a praktické. Dôležitou výhodou je univerzálnosť nášho produktu. Okrem riadov efektívne očistí aj podlahu či kachličky, poradí si aj s vodným kameňom.

,,Od založenia firmy REN sa nám podarilo už niekoľko úspechov.  Medzi najväčšie z nich patrí reportáž vo večerných správach RTVS, ktorá dosiahla cez pol milióna zhliadnutí, zdieľanie pani prezidentkou, či rozhovor vo Funrádiu,” uviedli študenti. Foto – zdroj: REN Slovakia

V čom je jeho výroba taká unikátna? 

Alex: Asi v tom, že čistič vyrábame my ako študenti. Prichádza nám však veľa objednávok a kapacitne už nestíhame. Spoluprácu sme preto začali s jednou Prešovskou dielňou sme už rozbehli a momentálne zvyšujeme naše kapacity aj v spolupráci s Prešovskou firmou SGS Technologies.

Timea: Na Slovensku sa veľa ekologických produktov vyrába ručne a toto je nápad, ktorý bol dierou na trhu. V prieskume trhu sme nič podobné nenašli. Odstraňuje vodný kameň, mastnotu a vieme ho použiť aj v umývačke riadu. Zloženie čističa sme konzultovali so známou chemičkou našej pani profesorky a navrhovali ho tak, aby bol úplne rozpustný vo vode.

Ktorá iniciatíva vám dala najviac?

Timea: Ako prvá nás nakopla naša pani profesorka Eva Wolfová. Motivuje nás od začiatku. Náš prvotný cieľ bolo vyhrať národné kolo Firma roka, čo sa nám aj podarilo. S Alexom sme boli súčasťou súťaže Mediálny pohár, kde sa hrá o najviac mediálnych výstupov. Povedali sme si, že ak budeme do konca roka v Teleráne, máme vyhraté. Podarilo sa nám to. Postupne sa nám naskytlo viacero mediálnych úspechov, za čo sme vďační.

To, čo ich poháňalo, boli najmä menšie úspechy

Alex: Súhlasím s Timeou, bolo to aj o príprave na súťaže. Vždy, keď sme niečo museli vyriešiť a podarilo sa nám to povedzme na štvrtý pokus, o to väčšie bolo naše nadšenie. Junior Achievement nám poskytol možnosť rozbehnúť celú firmu a jej koncept a Rozbiehátor nám ukázal, ako sa v tom celom udržať. Poskytol možnosť vyvážiť náš produkt a urobiť ho ,,priateľskejším“ pre viacerých obchodníkov. Teraz sme zapojení aj do projektu Úľ nápadov, ktorý je pod záštitou organizácie národné podnikateľské centrum NPC. V tomto projekte sa učíme a konzultujeme už počas zakladania s.r.o. problémy, prekážky a výzvy, s ktorými sa stretávame už v podnikaní a vytváraní firmy.

Ako vyzerá budúcnosť vašej firmy?

Lukáš: V súčasnosti na firme pracujeme už len štyria spolužiaci. Rozhodli sme sa založiť si vlastnú s.r.o. Momentálne zlepšujeme produkt, jeho tvar, balenie produktu a vylepšujeme aj našu webstránku. Od januára 2021 si teda budú naši zákazníci môcť zakúpiť TuČi do svojich domácností.

Ste vy tí, ktorí riadia alebo máte medzi sebou aj starších a skúsenejších?

Lukáš: Sme takmer všetci rovnako starí, ale pomáhajú nám aj starší študenti, ktorí sú absolventmi tohto predmetu. Dvaja kamaráti z vyššieho ročníka nám vytvorili webstránku, niektorí boli veľmi ochotní sa s nami aj stretnúť a usmerniť nás. Stretli sme ľudí z rôznych prostredí, ktorí nám pomáhali pripraviť sa na súťaž. Na medzinárodné finále nám s prípravami pomohol Peťo Reďkovský, inšpiráciu nám dodali aj ľudia z Leaf Academy. Okrem toho poznáme aj vďaka NPC viacerých skúsených mentorov z oblasti marketingu, webstránky či financií atď.

Tímea: V tíme sme všetci rovesníci. Jediným mentorom je naša pani profesorka, ktorú považujeme za člena tímu. 

Na Európskom kole súťaže Firma roka sa študentom podarilo dostať do výberu Päť top firiem a tiež vyhrať kategóriu Green Entrepreneurship Award. Ich člen a líder, Alex Blandón, obdržal cenu Leadership Award. 

My mladej firme REN gratulujeme a prajeme ešte viac úspechov, ako doteraz. V prípade, že vás ich produkt zaujal, si môžete pozrieť ich čističe na webe https://www.renslovakia.sk alebo sledovať aktivity šikovných študentov na Instagramovom profile @REN. Dodávajú, že v tomto období príjmajú predobjednávky produktov cez Facebook, Instagram alebo cez e-mail na renslovakia@gmail.com

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Sme hrdý partner akceleračného programu Rozbiehátor. Ako hovorí zakladateľ Juraj Kováč: "Ukážeme ti ako si overiť, či je tvoj nápad dostatočne dobrý na to, aby z neho mohol byť fungujúci biznis."

Klikaj na Rozbehni sa!

Podporili nás