V článku sa dozvieš:
Mladí študenti z košického gymnázia zavítali v júni minulého roka do Bratislavy, aby sa zúčastnili medzinárodnej súťaže Company of the Year – Firma roka 2020. Postúpili do medzinárodného kola, pretože národné sa im podarilo vyhrať už skôr. Súťažili proti 38 tímom z rôznych krajín, medzi nimi Izrael, Rusko a tiež štáty západnej Európy, Veľká Británia či Francúzsko.
,,Konkurencia bola kvalitná a silná, no verím, že prípravu sme nepodcenili, a tak máme šancu uspieť,“ prezradil člen tímu, Lukáš. V tom, aby vytvorili vlastnú firmu, im pomohol aj slovenský startup Rozbiehátor. Mladí nádejní podnikatelia nám tiež porozprávali, ako sa aj vďaka tomuto projektu posunuli na úplne iný level. Začali v treťom ročníku gymnázia, ako maturanti pokračujú doteraz. Rozhodli sa, že aj napriek pandemickej situácii sa firmy neplánujú vzdať ani po škole.
Čističe. Foto – zdroj: REN Slovakia
Skupina gymnazistov fungovala pod záštitou Junior Achievement Slovensko ako študentská firma, ktorú si založili v rámci predmetu Aplikovaná ekonómia, dnes pracujú na vytvorení ozajstnej s. r. o. a na vylepšovaní webstránky či produktov. Skvalitňujú spôsob dopravy aj výrobu, aby od januára 2021 mohli spustiť predaj ako ozajstná firma. ,,Rozbiehátor je organizácia pre všetkých ambicióznych ľudí v akomkoľvek veku a zamestnaní. Stačí mať ambiciózny a inovatívny nápad o podnikaní a Rozbiehátár naozaj pomôže pri biznise,” dodala členka tímu Simona Ičová.
Program Rozbiehátor, vďaka ktorému sa tiež vyšvihli, je podľa ich slov skvelý v tom, že predstavuje tzv. inkubátor nápadov. Ide o organizáciu, ktorá vytvára takéto prostredie pre tretiakov a štvrtákov stredných škôl, aby si mohli založiť školskú firmu. ,,Rozbiehátor je organizácia pre všetkých ambicióznych ľudí v akomkoľvek veku a zamestnaní. Stačí mať ambiciózny a inovatívny nápad o podnikaní a Rozbiehátár naozaj pomôže pri biznise,” dodala členka tímu Simona Ičová. Ich pocity pred súťažou Firma roka boli zmiešané. ,,Máme 4 rôzne kategórie, v ktorých môžeme vyhrať: tri sú hlavné, jedna je vedľajšia. Naše očakávania sú veľké, chceme vyhrať ako hlavné súťaže, tak aj vedľajšiu,“ prezradili mladí gymnazisti. Porozprávali sme sa s Lukášom Weiszerom, Alexom Blandónom, Simonou Ičovou a Timeou Hujdušovou o tom, ako sa pripravovali na súťaž a ako vôbec ich nápad vznikol.
V čom spočívala vaša príprava na súťaž Firma roka?
Lukáš: Predtým, ako sa postavíme pred porotu, posielame video o firme a výročnú správu. Na základe videa si porota zistí to, ako sme vo firme fungovali za posledné mesiace, čo sme vykonali a ako sa nám darilo vyrovnať napríklad aj so súčasnou pandemickou situáciou. S prvou výročnou správou nám pomáhal bývalý študent našej školy, Matúš Pravda. Je to niečo ako prehľad financií a nášho marketingu, ibaže vo farebnejšej a jednoduchšej podobe. Dôležité je, aby zaujala porotu.
Simona: Dlho sme sa pripravovali a makali sme aj na správe, aj na videu. Nacvičovali sme si tiež rozhovory, kde sme sa snažili zdokonaľovať všetko, v čom sme si neboli istí. Máme prax v rozhovoroch o našej firme a máme odpovede na všetky potrebné otázky. Verím, že ide len o to, aby človek nestresoval.
Lukáš: Týždeň v Bratislave beriem ako dovolenku od firmy, pretože sa sústredíme najmä na súťaž a mediálnu propagáciu firmy.
Vráťme sa k vašim začiatkom. Čo vám najviac dopomohlo k tomu, aby ste vytvorili niečo ako vlastnú firmu?
Alex: Celá naša firma bola študentský projekt pod záštitou Junior Achievement Slovensko. Stredoškoláci ju spravujú tak, akoby firma bola skutočná. Aj napriek tomu, že je fiktívna, funguje v nej marketing, predaj aj finančná stránka. Ibaže nám chýba ten risk, ako pri ozajstnom podnikaní. Máme postarané o bezpečné podnikanie, tým pádom sa nemôžeme dostať do mínusu. Dostali sme možnosť rozvíjať firmu ďalej na inej úrovni (napr. tvorba webstránky), v čo nám pomohol Rozbiehátor. Firma by si každý rok mala vytvoriť svoj produkt, s ktorým bude podnikať. My sme začínali s naším tuhým čističom TUČI, vďaka ktorému sme získali aj prvé financie. Dostali sme sa aj k mentorovi, ktorý nám veľmi pomohol vo chvíli, keď sme sa ,,zasekli“.
Čo vás viedlo k vášmu názvu – REN?
Timea: Prišli sme k nemu veľmi ľahko a takmer náhodne. Vedeli sme, že chceme vytvoriť tuhý čistič a povedali sme si, že by bolo fajn, ak by niečo v tom zmysle obsahoval aj názov. Tak sme začali prekladať do angličtiny, ale nič nebolo chytľavé. Narazili sme aj na dánštinu a prišli sme k pomenovaniu REN. Prišlo nám veľmi výstižné a navyše aj krátke. Keď sme si robili prieskum medzi slovenskými firmami, nikoho podobného sme nenašli. A tak sme si povedali, že toto bude ideálny názov pre nás.
V čom sa váš produkt odlišuje od klasického čističa?
Simona: Chceli sme vyvinúť niečo, čo tu ešte nie je. Veľmi veľa čističov je totiž kvapalných, ľahko sa vylejú a zašpinia podlahu, a tak sme si povedali, že by bolo lepšie vymyslieť niečo tuhé a praktické. Dôležitou výhodou je univerzálnosť nášho produktu. Okrem riadov efektívne očistí aj podlahu či kachličky, poradí si aj s vodným kameňom.
V čom je jeho výroba taká unikátna?
Alex: Asi v tom, že čistič vyrábame my ako študenti. Prichádza nám však veľa objednávok a kapacitne už nestíhame. Spoluprácu sme preto začali s jednou Prešovskou dielňou sme už rozbehli a momentálne zvyšujeme naše kapacity aj v spolupráci s Prešovskou firmou SGS Technologies.
Timea: Na Slovensku sa veľa ekologických produktov vyrába ručne a toto je nápad, ktorý bol dierou na trhu. V prieskume trhu sme nič podobné nenašli. Odstraňuje vodný kameň, mastnotu a vieme ho použiť aj v umývačke riadu. Zloženie čističa sme konzultovali so známou chemičkou našej pani profesorky a navrhovali ho tak, aby bol úplne rozpustný vo vode.
Ktorá iniciatíva vám dala najviac?
Timea: Ako prvá nás nakopla naša pani profesorka Eva Wolfová. Motivuje nás od začiatku. Náš prvotný cieľ bolo vyhrať národné kolo Firma roka, čo sa nám aj podarilo. S Alexom sme boli súčasťou súťaže Mediálny pohár, kde sa hrá o najviac mediálnych výstupov. Povedali sme si, že ak budeme do konca roka v Teleráne, máme vyhraté. Podarilo sa nám to. Postupne sa nám naskytlo viacero mediálnych úspechov, za čo sme vďační.
To, čo ich poháňalo, boli najmä menšie úspechy
Alex: Súhlasím s Timeou, bolo to aj o príprave na súťaže. Vždy, keď sme niečo museli vyriešiť a podarilo sa nám to povedzme na štvrtý pokus, o to väčšie bolo naše nadšenie. Junior Achievement nám poskytol možnosť rozbehnúť celú firmu a jej koncept a Rozbiehátor nám ukázal, ako sa v tom celom udržať. Poskytol možnosť vyvážiť náš produkt a urobiť ho ,,priateľskejším“ pre viacerých obchodníkov. Teraz sme zapojení aj do projektu Úľ nápadov, ktorý je pod záštitou organizácie národné podnikateľské centrum NPC. V tomto projekte sa učíme a konzultujeme už počas zakladania s.r.o. problémy, prekážky a výzvy, s ktorými sa stretávame už v podnikaní a vytváraní firmy.
Ako vyzerá budúcnosť vašej firmy?
Lukáš: V súčasnosti na firme pracujeme už len štyria spolužiaci. Rozhodli sme sa založiť si vlastnú s.r.o. Momentálne zlepšujeme produkt, jeho tvar, balenie produktu a vylepšujeme aj našu webstránku. Od januára 2021 si teda budú naši zákazníci môcť zakúpiť TuČi do svojich domácností.
Ste vy tí, ktorí riadia alebo máte medzi sebou aj starších a skúsenejších?
Lukáš: Sme takmer všetci rovnako starí, ale pomáhajú nám aj starší študenti, ktorí sú absolventmi tohto predmetu. Dvaja kamaráti z vyššieho ročníka nám vytvorili webstránku, niektorí boli veľmi ochotní sa s nami aj stretnúť a usmerniť nás. Stretli sme ľudí z rôznych prostredí, ktorí nám pomáhali pripraviť sa na súťaž. Na medzinárodné finále nám s prípravami pomohol Peťo Reďkovský, inšpiráciu nám dodali aj ľudia z Leaf Academy. Okrem toho poznáme aj vďaka NPC viacerých skúsených mentorov z oblasti marketingu, webstránky či financií atď.
Tímea: V tíme sme všetci rovesníci. Jediným mentorom je naša pani profesorka, ktorú považujeme za člena tímu.
My mladej firme REN gratulujeme a prajeme ešte viac úspechov, ako doteraz. V prípade, že vás ich produkt zaujal, si môžete pozrieť ich čističe na webe https://www.renslovakia.sk alebo sledovať aktivity šikovných študentov na Instagramovom profile @REN. Dodávajú, že v tomto období príjmajú predobjednávky produktov cez Facebook, Instagram alebo cez e-mail na renslovakia@gmail.com.