Inšpirácia

Miloš Mrva: „Podnikanie nie je raketová veda. Stačí mať chuť a vôľu skúšať nové veci”

Miloš Mrva

„Študenti často preceňujú hodnotu nápadu a nie až tak si uvedomujú, že nápad je len časťou celku a ešte výraznú úlohu zohráva realizácia.”

V rozhovore sa dozvieš:

  • aké sú hlavné výhody podnikania,
  • čo je pre úspešné podnikanie dôležitejšie ako samotný nápad,
  • ako môže vysoká škola pomôcť budúcemu podnikateľovi alebo podnikateľke

a mnoho iného.

Miloš Mrva vyštudoval Fakultu managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Následne tam nastúpil ako doktorand a učí dodnes, už 16 rokov. Popri výučbe na Katedre stratégie a podnikania sa venuje vlastnému podnikaniu v oblasti predaja softvérových riešení. 

Na fakulte je známy tým, že sa budúcich potenciálnych podnikateľov a podnikateľky snaží čo najviac prepojiť s praxou. Vyučuje predmety, ako Rozvoj podnikateľských zručností, Malé a stredné firmy či Podpora rozvoja podnikania, v rámci ktorých majú študenti nielen možnosť vypočuť si skúsenosti už úspešných podnikateľov, ale taktiež otestovať svoje nápady v praxi. 

„Študenti majú možnosť vyskúšať si podnikanie popri vysokej škole nanečisto. O desať rokov, keď už budú mať rodinné záväzky, to bude oveľa ťažšie. Nech vnímajú školu ako laboratórium, kde môžu skúšať svoje nápady. Ak to vyjde, tak to bude super, a ak to nevyjde, nevadí. Aspoň si môžu povedať, že to vyskúšali,” vysvetľuje 39-ročný Mrva.

Spomína tiež, že viacero projektov, ktoré vznikli ako školská práca, sa nakoniec presadilo aj v reálnom svete. Ako príklad uvádza napríklad Dominiku Podolanovú a jej biznis WAKIVAKY.

Tento rozhovor vznikol v rámci série článkov, kde sa chceme venovať téme ako biznisovo orientované vysoké školy na Slovensku pomáhajú študentom k budúcemu podnikateľskému úspechu.

Miloš, aký má prínos vysoká škola pre budúceho podnikateľa či podnikateľku?

Vysoká škola nie je nevyhnutná pre to, aby bol človek úspešným podnikateľom. Sú však študenti, ktorí potrebujú nakopnutie a tým dáva zmysel. Ja si myslím, že vysoká škola má svoju cieľovku, ktorej vie pomôcť. 

Nie každý má podnikanie v krvi. Na predmetoch prichádzajú študenti reálne do kontaktu s podnikateľmi a tiež sa môžu navzájom dopĺňať – jeden vie veci vybaviť, druhému zas ide predaj, ďalší má technické zručnosti. Škola je vhodná platforma, kde môžeš týchto rôznych ľudí stretnúť. 

Vy sa snažíte prepájať teoretické vzdelanie s praxou. Akými spôsobmi to robíte? 

Učím viacero predmetov a v každom sú tie spôsoby rôzne. Pri jednom predmete to skončí pri tvorbe fiktívneho nápadu a jeho rozvinutia a spracovania biznis plánu, na druhom predmete zase študenti realizujú praktické mikronápady, kde je cieľom si reálne niečo vyskúšať. 

Študenti takto napríklad predávali kávu alebo tu mali kopírku, kde na jednej strane papiera bola reklamná potlač a kopírovanie bolo zdarma, lebo ho financovali tie firmy, ktoré tam mali reklamu. 

Vzniklo tu veľa zaujímavých nápadov. Študenti napríklad vychádzali z toho, že populácia postupne starne, a tak vymysleli online kurzy zamerané na obsluhu počítača, Word, Excel a tie aj reálne zrealizovali v spolupráci s univerzitou tretieho veku. 

Veľa tiež spolupracujeme s bývalými absolventmi, ktorí prídu urobiť prednášku alebo ich voláme do komisií, kde môžu dať feedback na podnikateľský nápad. Tiež sme vytvorili Podnikateľský klub FMUK, kde sa môžu združovať súčasní študenti aj absolventi a navzájom si vymieňať skúsenosti.

Nie je to žiadny zázrak – snažíme sa len vytvoriť študentom vhodné prostredie na to, aby si mohli otestovať nejaký podnikateľský nápad – vymyslieť marketing, otestovať cenotvorbu, nastaviť si príjmy a náklady, zvládnuť operatívu.

Miloš Mrva

Tiež si spomínal spoluprácu s inkubátorom na STU. Mohol by si o tom povedať viac?

Študenti participujú na projektoch v reálnych firmách, ktoré sú súčasťou inkubátora. Robia pre ne analýzy prieskumu trhu, finančné plánovanie alebo návrhy marketingových aktivít. Študenti prídu do styku s reálnou firmou, s ktorou priamo komunikujú, riešia reálne úlohy a problémy, ktoré firmy trápia. S niektorou firmou sa komunikuje lepšie, s niektorou horšie, každopádne je to vždy dobrá praktická skúsenosť. 

Mali sme v poslednom ročníku sedem rôznych firiem a študenti sa väčšinou podieľali na marketingových aktivitách či finančných kalkuláciách. Firmy pochádzali z STU a boli technologicky zdatné, no mali medzery v týcho oblastiach. 

Firmy spracovali úvodné zadania a študenti si vybrali, s ktorou firmou na akom zadaní chcú pracovať. Niektorí študenti ostali spolupracovať s firmami aj po skončení semestra, čo hodnotím ako pozitívny výsledok. 

Bolo treba firmy presviedčať k takejto spolupráci s fakultou?

Vôbec nie. Už dlhšie spolupracujeme s inkubátorom na STU a tam boli tiež motivovaní do toho ísť. Samozrejme, že občas sa stalo, že firmy študentom neodpovedal  aj 1-2 týždne, keď mali toho veľa a študenti sa tak nevedeli pohnúť ďalej, lebo im chýbali kľúčové informácie. Ale opäť, to je situácia, ktorá sa im bežne bude stávať v praxi a je dobré, že si mali možnosť to vyskúšať už teraz. 

Robí škola dosť na podporu budúcich podnikateľov?

Ako sa to vezme. Škola má nevýhodu, lebo to nie je jej primárna úloha. Keď sa tomu bude venovať súkromný inkubátor alebo akcelerátor, škola mu môže konkurovať len ťažko. Škola sa môže do ekosystému iba zapojiť a vytvoriť synergiu. My tiež máme rôzne spolupráce, napríklad s co-workingom Campus alebo SBA a ďalšími inštitúciami. 

Máš nejaké nápady, ako ešte vylepšiť to, čo robíte?

Chcel by som viac posilniť spoluprácu s Alumni klubom. Mám pocit, že by sa z toho dalo vyťažiť ešte viac. Minimálne už len tým, že budeme združovať kontakty. Mohli by z toho vyťažiť napríklad tak, že by sa vedeli jednoduchšie dostať k nejakému inému absolventovi, ktorý im vie pomôcť v konkrétnej oblasti. 

Z tvojich skúseností, ako je možné nadchnúť mladého človeka pre podnikanie? 

Vždy sa im snažím zdôrazniť výhody podnikania, no zároveň spomenúť aj objektívne riziká, ktoré s tým súvisia. Nechcem sa tváriť, že som tu teraz z niekoho urobil podnikateľa. Možno áno, možno nie. No ak niekto prišiel s otvorenou mysľou a chcel veci skúšať, dostal na to priestor. 

Viackrát som dostal spätnú vázbu, že človek váhal, či bude jeho podnikateľský nápad dávať zmysel alebo nie. To, že si ho mohol otestovať, ho nakoniec nakoplo. Tiež je pridanou hodnotou aj spätná väzba od spolužiakov, ktorí ti môžu doplniť mozaiku rôznych pohľadov na podnikanie a na konkrétny podnikateľský nápad. 

Ako prezentuješ študentom výhody podnikania?

Podnikanie je zaujímavá cesta, ako si zarobiť na svoje živobytie, zrealizovať svoje sny a robiť to, čo človek naozaj chce robiť. Byť sám sebe pánom. 

Samozrejme, v úvodnej časti je to náročnejšie, ale keď sa to podarí, tak to stojí za to. A podnikateľ môže byť napríklad aj fotograf, živnostník, ktorý predáva svoje služby. Nie je to vždy o tom, že musíš niečo nové vymyslieť a mať inovatívnu firmu s 50 zamestnancami. Aj toto sa snažím študentom vysvetľovať.

Miloš Mrva

Čo sú ďalšie myšlienky, ktoré sa snažíš opakovať študentom?

Veľa sa pýtam študentov, že prečo sú tu. Niektorí sa smejú a hovoria, že kvôli titulu. Sú tu však aj takí, ktorí chcú využiť čas na škole naplno. A aj tých, ktorí podnikať nechcú, smerujem k tomu, nech si to minimálne vyskúšajú v rámci niektorých predmetov.

A môžu sa buď utvrdiť v tom, že podnikanie naozaj pre nich nie je, ale na druhej strane si možno študent uvedomí, že sa dozvedel veľa zaujímavých vecí a možno niečo z toho v budúcnosti využije. 

Aké vlastnosti potrebuje mať mladý začínajúci podnikateľ? 

Podnikanie nie je raketová veda. Stačí mať chuť a vôľu skúšať veci. Študenti často preceňujú hodnotu nápadu a nie až tak si uvedomujú, že nápad je len časťou celku a ešte výraznú úlohu zohráva realizácia. 

Nápad môže byť veľmi podobný inému podnikaniu, len ho trocha prispôsobíš lokálnym podmienkam a zrealizuješ ho s oveľa väčšou energiou. Stačí to urobiť o niečo lacnejšie, dostupnejšie alebo s doplnkovými službami, ktoré konkurencia neposkytuje. Netreba nápady nadhodnocovať. Je dôležité mať nápad, ale oveľa dôležitejšie je mať „drive” a chuť ho naplno realizovať. 

Čo je tvoja vnútorná motivácia venovať do výučby extra energiu a vymýšľať rôzne projekty na prepojenie študentov s praxou?

Asi hlavne to, že ma to baví. Vždy som mal rád učiteľov, z ktorých som cítil, že vedia, o čom hovoria. Motivuje ma, keď dostanem dobrú spätnú väzbu. Mal som skúsenosti, keď som po niekoľkých rokoch stretol študenta a ten mi povedal, že nejaká konkrétna myšlienka z prednášky mu pomohla. Vtedy mám pocit, že to má zmysel. 

Kde ťa môžu čitatelia kontaktovať, ak by mali dodatočné otázky?

Cez mail Milos.Mrva@fm.uniba.sk

Foto a video: Matúš Tajcnár (Zero2Hero)

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.
Kľúčové slová: , , ,

Čítať ďalej

Sme hrdý partner akceleračného programu Rozbiehátor. Ako hovorí zakladateľ Juraj Kováč: "Ukážeme ti ako si overiť, či je tvoj nápad dostatočne dobrý na to, aby z neho mohol byť fungujúci biznis."

Klikaj na Rozbehni sa!

Podporili nás