Cieľom projektu WomanUp je inšpirovať, a vyzdvihovať šikovné Slovenky v biznise. Natália pre ne organizuje bootcampy, biznis eventy a webináre, kde môžu networkovať, vymieňať si skúsenosti a vypočuť si top spíkrov, za ktorých prednášky v zahraničí platia tisícky eur. Čím treba začať, ak chce človek vybudovať projekt, ktorý má zlepšiť spoločnosť?
V rozhovore sa tiež dozvieš:
Natália, čo ťa motivovalo založiť WomanUp?
V spoločnosti potrebujeme vidieť vzory. No tie sú takmer všetky na jedno kopyto a mne chýbal vzor, ktorý by mi bol podobný – žena. Aktívne som vyhľadávala eventy prezentujúce ženy v rôznom veku, ktoré podnikajú, či už u nás alebo vo svete, a tieto čísla boli minimálne. Teraz už vidíme trend, že sa to postupne mení a firmám aj médiám záleží na tom, aby na týchto eventoch prednášalo viac žien.
Mala som tušenie, že nie som jediná, kto sa takto cíti, a to sa mi aj potvrdilo – hneď pri prvom evente, ktorého kapacita sa v priebehu prvých 15 minút naplnila. Momentálne naše eventy organizujeme primárne na Slovensku a dokonca sem chodí aj veľké množstvo Češiek.
Čo bolo v začiatkoch najťažšie?
Vytvoriť si nejakú štruktúru. Na začiatku nechýbala veľká vášeň, potrebovala som to však uchopiť strategicky ako projekt. Vášeň je totiž jedna vec, ale ak biznis nebude po finančnej či ľudskej stránke udržateľný, nebude dlho fungovať. Čiže nastaviť si produkty, získať tím dobrovoľníkov – kvalitných mladých ľudí s potenciálom, ktorých sme už vedeli naučiť to, čo sme potrebovali. Mojou osobnou ťažkou výzvou bolo aj vypýtať si peniaze, teda nejaké vstupné, a odhadnúť, čo je férové. Tiež hľadanie partnerov, byrokracia, založenie občianskeho združenia. Zdá sa, že je toho celkom dosť, ono to však vždy vyzerá náročnejšie predtým, než sa do toho pustíte.
Ako sa na takýto projekt získavajú financie? Oslovili ste investorov? Pokryje zisk z lístkov na semináre a webináre ich organizáciu a odmenu pre lektorov?
Naším mottom, je, že chceme prinášať to najlepšie, čo je dostupné (lektorov, témy, projekty). Vieme, že veľa podobných seminárov a eventov sa cenovo hýbe v stovkách eur. My to chceme robiť inak, chceme, aby boli tieto eventy prístupné širokej verejnosti. Preto potrebujeme partnerov, ktorí veria našej vízii. Predstava je taká, že polovicu nákladov si pokryje samotný účastník a polovicu naši partneri. Doteraz to tak úplne nebolo, no už sa to postupne vyrovnáva. Máme čoraz viac partnerov, ktorí vidia výsledky našej naozaj veľkej komunity. Z partnerských príspevkov a lístkov teda dokážeme pokryť náklady.
Aká finančná výzva pred tebou stojí najbližšie?
Môcť si zaplatiť náš kvalitný tím. Zatiaľ totiž fungujeme na dobrovoľníckej báze a veľmi túžim po tom, aby tento tím, ktorý sa tvoril tri roky a tvrdo pracoval, to mohol mať ako svoju normálnu prácu a nemusel obetovať voľný čas. Beriem to ako veľkú výzvu neziskových projektov. Samozrejme, dá sa to a verím, že aj my to dosiahneme.
Kde majú Slovenky v oblasti sebarozvoja najväčšie problémy? Čím to podľa teba je, že si mnoho šikovných a talentovaných Sloveniek akosi neverí?
Snažím sa neškatuľkovať, lebo všetci máme svoje boľavé miesta inde. Môžeme ale ísť po všeobecných trendoch, ktoré sa objavujú aj v našich feedback formulároch či diskusiách. Samozrejme, keď k nám už niekto príde, je jasné, že má o sebarozvoj záujem. Nízka sebadôvera bude komplexnejší problém, ktorý môže prameniť už z nášho školstva. Boli sme trestaní za každú jednu chybu, pritom robiť chyby je to najlepšie, čo môže človek pre svoj rozvoj urobiť. Takže v škole sa to podľa mňa začína a ďalej sa to nabaľuje. Ženy majú rôzne výzvy, ktorým napríklad muži čeliť nemusia – povedzme materstvo a časová úzkosť, ktorá s tým súvisí.
Čo by podľa teba mali ženy robiť, aby si zvýšili svoju sebadôveru?
Mali by si vypýtať pomoc. Vyhľadávať projekty, ako je WomanUp a mnohé iné. Nájsť si mentora. A hlavne, povedať si, že ten stres a strach tam vždy bude, ale idem to spraviť aj napriek tomu, lebo to za to stojí.
Ako vyzerajú bootcampy, ktoré pre ženy usporadúvate?
Okrem bootcampov máme už aj rôzne iné druhy projektov. Bootcampy sú zamerané na sebarozvoj a sú to celodenné eventy, kde ženy zažijú 3 workshopy na rôzne témy, od psychického a fyzického zdravia po financie či marketing. Témy striedame a súčasťou programu je aj jedna meditácia. Potom máme aj celovečerný event Biznis Night, kde vystupujú tiež traja spíkri, ale s kratšou polhodinovou prezentáciou. Témy sú tu zamerané na ženy, ktoré baví biznis alebo majú, či si chcú založiť vlastný projekt, baví ich podnikanie.
Nakoniec máme webináre, kde prinášame svetových spíkrov. Sú v reálnom čase prekladané, a môžeš si tak vybrať medzi angličtinou a slovenčinou. Vyberáme sem naozaj skvelých ľudí, ktorých prednášky stoja bežne tisícky eur. Sú to profesori z elitných univerzít, z Ivy League, TED spíkri, mali sme napríklad profesora zo Stanfordu, teraz budeme mať profesora z Dánska, autorky z Nemecka… Je to aj skvelá príležitosť sa priamo s tým človekom porozprávať po prednáške.
Majú muži na tieto akcie vstup zakázaný? (samozrejme, okrem lektorov ☺). Mali ste už aj mužských záujemcov, ktorí sa chceli pridať?
Na niektoré eventy nám už pár mužov aj prišlo. Nikdy to nikomu nezakazujeme, no ani to nepreferujeme. Snažíme sa totiž vytvoriť safe space pre ženy a adresovať ženské témy. Keď sa niekto opýta, vieme to zariadiť. Cieľom je ale vytvárať niečo hodnotné pre ženy a vidím, že je pre ne veľmi dôležité mať priestor na networking a rozprávanie sa. Momentálne teda tieto eventy pre mužov určené nie sú, aj keď je veľký záujem a v budúcnosti pre nich rada niečo vytvorím. Samozrejme, mužskí lektori sú vítaní. Mužov máme radi, nie je to žiadny „men hating“, len nám ide o vytváranie bezpečného ženského priestoru.
Existuje podľa teba niečo, čo by mladé ženy a dievčatá mali pre svoju kariéru urobiť už teraz, lebo vo vyššom veku na to nebudú mať príležitosť?
Myslím si, že nič také neexistuje. Vek vôbec nevidím ako obmedzenie ani na jednej strane. Obe strany, aj starší aj mladší, si však myslia, že ich vek nejako limituje. Každé obdobie však má svoje vlastné výzvy a netreba sa ich báť, ale ich prijať. Mladým ľuďom by som odporučila budovať si network. Ak momentálne nemáte kapitál začať podnikať alebo sa na to necítite, tak si nájdite tému, v rámci ktorej by ste chceli niečo zmeniť a spoznávajte ľudí, ktorí vás inšpirujú. Ja som sa vďaka WomanUp stretla s ľuďmi, ktorých už roky obdivujem. Teraz sa už poznáme, mali sme možnosť sa porozprávať a tento network mi prináša ďalšie príležitosti. Takže to netreba vôbec podceňovať a ísť hneď po financiách. Peniaze prídu, ak je projekt dobrý.
Ľutuješ, že si niečo v minulosti nespravila?
Nie, mám pocit, že som takéto obmedzenie nikdy nevnímala. Skôr som sa počúvala, keď som mala potrebu sa niečo učiť, nájsť si nejakého mentora, pre niekoho pracovať. Je super nájsť si takéto príležitosti na učenie sa. Naopak, keď som mala potrebu založiť si vlastný projekt, tak som sa toho tiež nebála a našla som si skúsených ľudí, ktorí boli otvorení pomôcť. Práve preto aj ja teraz mentorujem a pomáham mladým ľuďom a ich projektom.
Čo by sa podľa teba malo na Slovensku zmeniť, aby sa ženy mali lepšie?
Je toho veľa a mnoho sú moje osobné názory. Veľmi negatívne vnímam všeobecnú dynamiku v spoločnosti. Čo všetko sme schopní si na Slovensku voči ženám dovoliť, či už je to vtip alebo nevtip. Často sú to dehonestujúce veci, nedôvera, chýbajúca podpora napríklad vo financiách i v biznise, spochybňovanie schopností žien. Toto všetko sa musí skončiť. V ranom veku alebo neskôr, vo vzťahoch, v rodinách, v politike. A verím, že keď sa k sebe všetci začneme správať s väčším rešpektom, tak sa to postupne napraví. Ďalším problémom je funding, ktorý je na ženské projekty výrazne menší. Taktiež by bolo potrebné vytvárať takýto priestor pre ženy a normalizovať to.
Natáliu môžeš kontaktovať na jej Instagrame. Info o WomanUp nájdeš tuto.