Rozhovory

Adam Janečko z Creativum.sk: „Niekto hrá PC hry, niekto futbal, ja rozbieham firmy.”

Pochádza zo Spišskej Novej Vsi a tento rok doštudoval obchod a marketing na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Približne od svojich 15-tich rokov sa snaží podnikať, takže projektov a firiem sa mu za 10 rokov nazbieralo dosť veľa. Okrem toho popri vysokej škole stihol absolvovať dva roky akceleračného programu Nexteria Leadership Academy. Reč je o mladom a ambicióznom Adamovi Janečkovi (25). 

Čo sa v rozhovore dozvieš:

  • ako pracovať na svojich ambíciách, ak nechceš prácu od deviatej do piatej,
  • ako sa dá podnikať aj bez biznis plánu,
  • ako si vybrať správny smer podnikania,
  • prečo je veľmi dôležité začať podnikať nízkorozpočtovo a ako na to,
  • prečo je nutné určiť si cieľovú skupinu,

a mnoho ďalšieho.

Adam, hovoríš, že od svojich 15 rokov pracuješ na rôznych projektoch. Aké projekty medzi ne patria?

Cez pár bodov sa ich pokúsim vymenovať a v skratke opísať:

  • Creativum.sk –  agentúra na tvorbu animovaných reklamných videí, čo je moja najúspešnejšia firma a vo svojej kategórií je na SK/CZ trhu jednou z najväčších. Aktuálne riešime aj expanziu do Nemecka, Poľska, Maďarska a Nórska.
  • TuningWebu.sk – tu sa venujem A/B testovaniu a zvyšovaniu miery konverzie na weboch / e-shopoch. S týmto projektom mám najväčšie plány, nakoľko tu nemám žiadnu priamu konkurenciu. A/B testovanie je zamerané na úpravy, ktoré na webe vedia presvedčiť viac zákazníkov. Najčastejšie sú to zmeny nadpisov, tlačidiel, obrázkov, farieb a pod. Tu je napríklad prípadová štúdia môjho klienta: sú tam uvedené presné zmeny – čo a ako som urobil, aby som jednému z najväčších predajcov granúl pre psov zvýšil mieru konverzie o 37%. Sú to také psychologické triky.
  • QuickMenu.sk – softvér (SaaS – z angl. software as a servise – softvér ako služba, pozn. redakcie) pre gastro podniky, ktorý umožňuje zákazníkom objednávať si v podniku naskenovaním QR kódu.
  • Influa.sk – marketingová agentúra zameraná na influencerov, kde s kolegom organizujeme hromadné akcie na propagáciu kvalitných, no málo známych podnikov.
  • PinkAsistent.sk – toto je pôvodne projekt mojej priateľky, ktorým prezentovala svoje služby virtuálnej asistentky, no neskôr sme z toho spolu vybudovali agentúru na virtuálne asistentky a taktiež tam spolu práve pripravujeme kurz pre ľudí, ktorí chcú začať pracovať z domu. Kurz bude obsahovať informácie týkajúce sa získavania nových zákazníkov z internetu, kde a na akých portáloch si pridať inzerát, ako tento inzerát popísať, aké služby na internete ponúkať, atď. Primárne bol vytvorený pre študentky a mamičky na materskej, keďže v praxi 90% žien, ktoré si hľadajú prácu z domu, sú práve na materskej. Reálne to je pre ale každého – skúsenosti môžu využiť aj chlapi.
  • RoyalRose.sk – toto je darčekový e-shop s romantickými balíčkami pre ženy, ktorý som založil tiež s priateľkou, aj keď ten budeme o chvíľu predávať, nakoľko plánujeme najbližšie roky cestovať a tento jediný projekt si vyžaduje viazanosť na miesto / sklad, čo nás obmedzuje. 
    KopirujUspech.sk – tu sa venujeme investíciám, tradingu a učíme ľudí robiť copy trading. Aj keď toto je skôr hobby a samozrejme je to rizikovejší projekt.

Keď sa ma ľudia pýtajú, čo všetko vlastne robím, ani ja sám už poriadne neviem. Za posledné roky som mal asi 20 rôznych projektov a aktuálne mám rozrobených ešte pár vecí. Takže popis o sebe a svojej práci uzavriem vetou – som workoholik, mám toho veľa a stále vymýšľam niečo nové. 

Ako vyzerá tvoj bežný deň?

Teraz sa to často mení a záleží na tom, kde práve som, nakoľko žijem spontánny život a nemám presnú rutinu. 

Po skončení školy sme s priateľkou konečne získali čas aj slobodu, takže sme sa rozhodli cestovať. Pred pár dňami sme sa vrátili z mesačnej cesty po ostrovoch v Atlantiku, takže tam deň vyzeral nasledovne: ráno nevyhnutná práca asi od 8:00 do 10:00, cez deň cestovanie, turistika, výlety, kamaráti, hobby, vzdelávanie a večer asi od 18:00 do 20:00 opäť práca. 

Večer mám často kreatívnu chvíľku. Vtedy buď vylepšujem staré projekty alebo vymýšľam nové. Najbližšie mesiace alebo roky plánujeme cestovať a žiť takto spontánne, takže bežný deň bude vyzerať podobne. Snažím sa režim nastaviť si tak, aby som nepracoval viac ako 4 hodiny denne. 

zdroj: Adam Janečko

Čo ťa motivovalo začať s tvojím projektom?  Chcel si niečo unikátne, alebo skôr „iba“ niečo vylepšiť?

Keď som sa pozrel na bežných dospelákov, ktorí majú 20 dní v roku dovolenku a sú už navždy viazaní na čas a miesto, kde pracujú, vedel som, že toto nie je pre mňa. Začal som hľadať spôsoby, ako si zarobiť z domu (online), aby som mohol chodiť po svete a o tom, čo, kedy a kde budem robiť, nerozhodoval šéf.

Teda strach z bežného “neslobodného” života, obmedzený počet voľných dní v roku a predstava, ako v jednej kancelárii strávim zvyšok života, boli asi tou najväčšou motiváciou naštartovať niečo vlastné. Preto sú všetky moje projekty online, nevyžadujú si žiadne kancelárie, zamestnancov, ani vysoké náklady. Všetky projekty riadim len z notebooku a to mi dáva v živote slobodu byť kedy chcem, kde chcem a s kým chcem.

Akú pridanú hodnotu v ňom vidíš?

Každá fungujúca firma určite dáva zákazníkom hodnotu, za ktorú sú ochotní platiť. Inak by v tej firme nikto nenakupoval a nefungovala by. Rád to vysvetlím na základe mojich projektov: 

  • Creativum pomáha firmám efektívnejšie odprezentovať produkty či služby pomocou videí,
  • Tuningwebu pomáha podnikateľom zvýšiť predaje na weboch alebo e-shopoch cez A/B testovanie,
  • Influa pomáha zviditeľňovať podniky cez influencerov,
  • Quickmenu pomáha urýchliť objednávkový proces v gastro podnikoch,
  • PinkAsistent pomáha ženám žiť slobodný nezávislý život.

Mal si na začiatku biznis plán? Ak áno, čo by mal podľa teba dobrý biznis plán obsahovať?

Ja som z tých, ktorí žiadny plán v ruke nikdy nedržali. V hlave som možno mal plán čo a ako urobiť, no prešlo pár dní a 90 % vecí sa aj tak zmenilo. Vždy som len improvizoval. 

A robil som dobre, pretože to, čo dnes robím, sa ani zďaleka nepodobá na plán, ktorý som mal na začiatku v hlave. Ja som dosť flexibilný a často sa prispôsobujem okolnostiam. Ak zajtra uvidím, že o nejakú moju službu nie je záujem alebo je na trhu novinka, o ktorú by mohol byť čoskoro väčší záujem, hneď starý biznis stiahnem z trhu. O dva dni mám ale nový biznis, ktorý ponúka to, o čo je aktuálne záujem. 

Ak by som mal biznis plán na 5 rokov a zajtra prídem na to, že služby, ktoré ponúkam, nemajú zmysel alebo sa na trhu “premnožila” konkurencia, pravdepodobne by som sa 5 rokov len trápil a nakoniec vyhlásil bankrot. Moja biznis stratégia a biznis plán je teda improvizovať a stále sa prispôsobovať tomu, čo ľudia a firmy aktuálne chcú – aj zo dňa na deň. 

Ak tento rozhovor náhodou urobíme budúci rok, s veľkou pravdepodobnosťou už budem robiť niečo iné – a to je dobre. Prečo by som mal pokračovať v niečom, o čo trh už nejaví záujem a čo už nefunguje tak ako kedysi? Každý deň sa objaví nová príležitosť.

zdroj: Adam Janečko

Bolo ťažké začať svoj vlastný biznis? Urobil si na začiatku nejaké chyby, z ktorých si sa poučili a nakoniec ste boli rád, že vôbec nastali?

Môj problém je často ten, že sa veľmi ľahko nadchnem pre nový projekt a začnem na ňom pracovať 24/7. Do dvoch až troch dní mám často webstránku, ponuku, spustené reklamy a prvého klienta. Iným firmám trvá sedem dní vytvoriť len logo a dohodnúť sa, ako sa bude firma volať. Teda aby som sa dostal k odpovedi – nie, nie je ťažké rozbehnúť svoj vlastný biznis a dnes môže mať nový biznis každý už od nasledujúceho dňa.

Problém je potom biznis udržať a venovať sa mu naplno. Často sa mi stalo, že som sa pre niečo nadchol, dal do toho peniaze, čas, v noci som rozmýšľal nad tým, ako to ešte vylepšiť a nakoniec som prišiel na to, že o to nie je záujem. 

To nadšenie a adrenalín z úspechu nového projektu mi často nedali ani šancu si poriadne prezrieť trh, urobiť prieskum konkurencie a potenciálu. A takto sa to stalo veľakrát, takže som zbytočne vyhodil peniaze a čas. Teda častá chyba je u mňa príliš veľké nadšenie na začiatku a ružové okuliare.

Rozbehol som veľa vecí, ale možno len 10% zo všetkých projektov funguje dodnes. A aby som odpovedal na zvyšnú časť otázky – tak nie, nepoučil som sa z toho, lebo stále rozbieham nové projekty spontánne bez predošlých prieskumov. To, či bude projekt úspešný a či o to vôbec niekto bude mať záujem, zisťujem, až keď je všetko pripravené.

Ja to mám ale ako hobby. Niekto hrá PC hry, niekto hrá futbal, ja rozbieham firmy. Radosť z týchto hobby mi často vynahradí stratené peniaze a čas, aj keď nie vždy sa to podarí rozbehnúť. 

Stál pri tebe na začiatku niekto skúsenejší? Nejaký mentor či investor, kto by ti pomáhal alebo si si všetkým prešiel sám?

Môj jediný mentor a nesmrteľný učiteľ je Google a YouTube. Čo potrebujem vedieť, je niekde tam. Potrebuješ sa naučiť tvoriť webstránky? Návody sú tam. Potrebuješ vedieť, ako robiť time-management? Návody sú tam. Potrebuješ vedieť, ako spustiť reklamu na FB? Návody sú tam. Potrebuješ vedieť, o aké produkty a služby je aktuálne veľký záujem a malá konkurencia? Aj to nájdeš tam. Nájdeš tam aj návody, ako zbaliť ženy. 😀 

Žijeme v 21. storočí a internet je plný informácií. Je len na nás, aby sme si vybrali tie správne a využili ich vo svoj prospech. Dnes sú ale ľudia leniví a ak niečo nevedia, tak sa vyhovárajú. Vravia, že nemajú peniaze na kurzy, na mentorov alebo že ich to v škole nenaučili. Pritom ich odpoveď je vzdialená iba na pár minút googlenia. 

Nehovorím však, že som nikdy žiadnych mentorov neskúsil. Práve naopak, skúsil. No často mi dali len všeobecné motivačné reči a na všetko som musel prísť sám v praxi. Som voči tomu už trošku skeptický, no stále otvorený. A čo sa týka investorov – ja výlučne tvorím len “low budget” firmy, takže som ich nikdy nepotreboval. Možno raz…

zdroj: Adam Janečko

Pracuješ sám alebo máš tím, ktorý ti pomáha?

Veľmi ma baví rozbiehať nové firmy a stáť pri ich začiatku. Všetko, čo je potrebné na rozbehnutie novej firmy – od názvu, loga, webstránky, sociálnych sietí, tvorbu produktov / služieb, reklám, atď., si robím sám. Beriem to ako svoje hobby. No neskôr, keď je už je potrebné produkty vyrábať, posielať, poskytovať služby, obvolávať klientov, riešiť účtovníctvo a pod., to zvyknem prenechať na niekoho iného. 

Myslíš si, že podnikať môže každý, alebo iba „vyvolení“?

Nemám rád, ak niekto hovorí, že podnikať môže každý, lebo nemôže. Ani kulturistom, hercom alebo spevákom nemôže byť každý. Nie každý je ochotný a vychovaný pracovať niekoľko týždňov, mesiacov, či rokov, aby výsledky niekedy prišli (ak vôbec prídu). 

Veľa ľudí chce len rýchle peniaze. Radšej budú v práci celý mesiac po zvyšok života, len aby mali na účte istých 1000 € mesačne, než by mali stráviť pol roka zatvorení v izbe, rozbehnúť v strachu vlastnú firmu a nakoniec prísť na to, že ich konkurencia predbehla. 

Riziko k podnikaniu patrí. Aj ja som rozbehol desiatky projektov a dnes mi funguje možno 10% z nich. Pokiaľ je človek ochotný riskovať, baví ho to, má vyššie ambície, je šikovný a nie je lenivý, tak podnikať môže. No odpovedz si sám – je každý taký? 

Máš nejaké slabé stránky, ktoré ti marili tvoju cestu? Ako si s nimi pracoval?

Mám slabinu v tom, že si robím skoro všetko sám. Aj keď môžem, často nedelegujem prácu iným, takže mám veľa povinností. Občas na niečo zabudnem a čas, ktorý by som mohol tráviť napríklad vylepšovaním služieb trávim odpisovaním na maily. Momentálne s tým dosť bojujem. 

Snažím sa preto všetky činnosti vo firmách rozdeliť tímu, aby som sa mohol ja venovať výlučne napredovaniu firiem. No moje delegovacie schopnosti nie sú najlepšie a ak to spojíte s nespoľahlivými ľuďmi (na tých som ja šťastie nikdy nemal), je to ťažké. Či chcem alebo nie, stále si väčšinu vecí musím robiť sám, čo brzdí dôležitejšie veci. Ak by mi s tým niekto vedel pomôcť, píšte.

zdroj: Adam Janečko

Ako v tvojom businesse funguje delegovanie úloh na iných?

V tom mám trošku zmätok, nakoľko všetko robím sám. Keď príde chvíľa, kedy toho mám veľmi veľa a nič nestíham, tak si cez sociálne siete nájdem niekoho, kto za mňa určité úlohy preberie. Napríklad  veľkú časť vo firme Creativum mi zaberala samotná tvorba videí, vďaka čomu som sa nemohol venovať expanzii. Na internete som preto urobil súťaž – kto urobí najlepšie video, získa pracovnú ponuku so zaujímavými podmienkami. Zapojilo sa asi 15 ľudí, vyhodnotil som súťaž a kto bol v danej úlohe najlepší, tomu som zveril kompletnú tvorbu videí vo firme.

Takto podobne to robím so všetkými činnosťami, ktoré treba delegovať. Teda definujem si, čo by vlastne mala daná činnosť zahŕňať. Následne pridám na internet inzerát, že hľadám niekoho, kto bude túto činnosť robiť za mňa. Urobím nejaké výberové kolo alebo súťaž a následne už len kontrolujem. Tu je dôležité podotknúť, že nikdy nemám zamestnancov. Vždy pracujem s ľuďmi len externe. Vlastne 90% ľudí, s ktorými pracujem, som nikdy ani nevidel. 😀 

Ako by mal teda vyzerať ideálny človek do tvojho tímu?

Správny človek do tímu – to sa asi nedá všeobecne popísať. Záleží, na akú úlohu. Ak je to kreatívna úloha, vtedy väčšinou robím súťaže, kde každý dostane rovnaké zadanie a kto to urobí najlepšie, toho beriem. Životopis napríklad nikdy nečítam a ani ma to nezaujíma. Radšej sedliacky rozum, než tri tituly bez logiky (lebo povedzme si pravdu, slovenské školy sú len o biflení sa a teórii).

Ak ide o nejaké jednorazové úlohy, na ktoré ja nemám čas alebo ich robiť neviem, často ľudí hľadám cez fiverr.com alebo jaspravim.sk. Šikovní ľudia tu majú veľké portfólio a stovky recenzií. Ak potrebujem napríklad programátora, vyhľadám si programátorov, dám si zoradiť inzeráty od najlepšie hodnotených, oslovím desať najlepších a kto mi dá najlepšiu ponuku, toho beriem. 

zdroj: Adam Janečko

Čo by si odkázal našim čitateľom – mladým ľuďom, ktorí možno majú nápad, ale boja sa začať podnikať?

Toto je trošku na dlhšie. Mám veľa kamarátov, ktorí začali podnikať a prišli o veľa peňazí, pretože urobili rovnaké chyby. Celé svoje know-how by som zhrnul do 2 bodov a možno niekomu ušetrím pár tisíc eur a zlomené srdce.

  • 1. Špecializuj sa. Namiesto toho, aby si vytvoril produkt či službu pre každého, vytvor niečo len pre veľmi malú špecifickú skupinku ľudí, kde nie je tak veľa konkurencie. Dám ti pár príkladov: 
    • Chceš mať reštauráciu? Neotváraj bežnú reštauráciu. Začni ponúkať napríklad výlučne vegánske bezlepkové menu. Zaujmeš tak malú cieľovú skupinku, kde nie je taká veľká konkurencia (ak vôbec nejaká je).
    • Chceš si vytvoriť vlastnú značku oblečenia? Vytvor špecifickú športovú značku so strihom pre vysokých, no pritom chudých ľudí, napríklad z recyklovaných materiálov. 
    • Chceš mať vlastnú aplikáciu na zoznamovanie? Vytvor aplikáciu na zoznamovanie pre študentov na internátoch v konkrétnom meste s filtrovaním podľa spoločného hobby.
    • Baví ťa strihať vlasy a chceš byť barberom? Špecializuj sa na mužov s dlhými vlasmi a buď najlepší v okolí na tento typ účesov. Vďaka tomu k tebe budú chodiť všetci muži s dlhými vlasmi. 
    • Chceš si založiť marketingovú agentúru? Aj tu ťa čaká niekoľko tisíc takých istých agentúr, ktoré ponúkajú to isté. Špecializuj sa a vytvor marketingovú agentúru, ktorá sa špecializuje výlučne na rozbehnutie mobilných aplikácií v iOS. 

Pointa je odlíšiť sa a ponúkať služby a produkty pre veľmi malý cieľový trh, kde je minimum konkurencie. Je lepšie sústrediť sa na 0,1% všetkých zákazníkov a vytvoriť pre nich na mieru špecifický produkt či službu, než vytvoriť produkt určený pre 100% všetkých zákazníkov, kde je obrovská konkurencia a robí to ďalších 10 000 firiem.

  • 2. Tvor firmy s minimálnym budgetom. Najprv si vytvor prezentáciu / web a začni svoje produkty a služby predávať ešte predtým, než reálne niečo začneš vyrábať/poskytovať alebo než si kúpiš produkty na sklad. Mám kamaráta, ktorý mal budget 10 000 € a rozhodol sa podnikať. 2 500€ dal za eshop, 1 500€ za profi logo, 5 000€ do skladových zásob a 1 000€ dal nejakému influencerovi na promo. Samozrejme o všetko prišiel a dodnes má depresie z podnikania. Pričom to mohol urobiť inak. 

Na jaspravim.sk vedia vytvoriť eshop za 100€ a logo za 10€, kde sa dalo ušetriť pár tisíc. Na YouTube si mohol nájsť návod, ako spustiť reklamu na FB / Google a dať do reklamy na test 30€. Ak by minul 30€ na reklamu a nepredal by ani 1 produkt, tak by vedel, že toto podnikanie nemá zmysel a pustil by sa do niečoho iného. Prišiel by tak len o 140€, nie o 10 000€. Preto ťa prosím, určite to nerob takto. Ak ťa začatie podnikania (a overenie si, či o tvoje služby/produkty je záujem) stojí viac ako 200€, je niekde niečo zle a radšej to nerob. 

Kde ťa môžu naši čitatelia v prípade záujmu kontaktovať?

Čitatelia ma môžu kontaktovať e-mailom na adam.janecko@gmail.com alebo nech kľudne napíšu na Adam Janečko | Facebook alebo instagram @adam_janecko. 

Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fond či zakladateľmi Perry Talents akcelerátora sme zostavili úvodný set domácich úloh respektíve zadaní, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Čítať ďalej

Sme hrdý partner akceleračného programu Rozbiehátor. Ako hovorí zakladateľ Juraj Kováč: "Ukážeme ti ako si overiť, či je tvoj nápad dostatočne dobrý na to, aby z neho mohol byť fungujúci biznis."

Klikaj na Rozbehni sa!

Podporili nás