Podnikanie, po anglicky entrepreneurship, je krásny “way of life”. Práve toto anglické slovíčko dokonale vystihuje, čo “entrepreneur” znamená. Človek môže tvoriť, realizovať sa, vymýšľať, skúšať, neuspieť a učiť sa, a takto znova a znova. Až uspeje. Či už finančne alebo mentálne – môže iba získať.
a mnoho ďalšieho.
Podnikanie je činnosť vykonávaná za účelom tvorby zisku – aj ty sa musíš uživiť. Preto ťa biznis dokáže naučiť, ako sa dostať čo najrýchlejšie a najefektívnejšie k tvorbe pridanej hodnoty. Zistíš, či je farebnosť stránky naozaj tá najväčšia priorita. Či je redizajn loga určite potrebný. Či naozaj potrebuješ fancy office. Poďme sa teda bližšie pozrieť na pár dôvodov, kvôli ktorým by si určite mal podnikanie vyskúšať.
Ak sa pustíš do podnikania na vlastnú päsť, znamená to len jedno. Vyšiel si zo svojej komfortnej zóny a nezaspávaš na vavrínoch. Určite vieš, že to nebude prechádzka ružovou záhradou, ale iba vďaka tomu budeš extrémne napredovať.
Zistíš o sebe veci, ktoré si možno doteraz nevedel. Spoznáš, v čom si dobrý, v čom vynikáš. Taktiež spoznáš svoje slabé stránky, s ktorými ti buď niekto pomôže, alebo ešte lepšie – zamakáš na nich a prekonáš. Myslím, že dobrý deal, nie?
Je vysoko pravdepodobné, že sa na tvojej ceste vyskytnú situácie, ktoré budeš musieť riešiť za pochodu.
Možno sa popáliš a na prvýkrát to nebude ono, ale cvičenie robí majstra. Možno sa to nenaučíš hneď, ale ver mi. Ak sa to budeš chcieť naučiť, jednoznačne sa to naučíš.
Dokonalý príklad je Adam Janečko z Creativum.sk, s ktorým vyšiel rozhovor minulý týždeň. Za posledné roky založil asi 20 projektov, no nie všetky sa uchytili. Aj vďaka tomu získal zručnosti, ktoré mu pomohli založiť úspešné projekty. Ak si nečítal inšpiratívny rozhovor s Adamom, môžeš tak urobiť tu.
Samozrejme, nových ľudí môžeš spoznávať aj bez podnikania. Ale čo je lepšie ako spoznať ľudí vďaka spoločných záujmom? Môže to byť tvoj zamestnanec, investor, mentor. Môže to byť tvoj zákazník či klient. Z osobnej skúsenosti viem, že pokiaľ urobíš prvý krok, udalosti sa dajú do pohybu a do cesty ti prídu ľudia, ktorí ťa mnoho naučia. Možno sa stanú tvojimi priateľmi, možno konkurenciou. Možno ti v budúcnosti v niečom pomôžu alebo možno pomôžeš ty im.
Ja som napríklad na začiatku tohto roka pôsobil ako lektor angličtiny a zároveň som pôsobil ako redaktor v jednom OZ. Vďaka týmto rozhovorom som oslovil inšpiratívnu slečnu, ktorá okrem toho, že mi veľa dala, sa stala mojou študentkou a čo je lepšie – aj mojou kamarátkou. Reč je o Soni Makranskej, s ktorou sme taktiež nedávno vydali zaujímavý rozhovor.
Budeš sa musieť spoľahnúť v prvom rade na seba, svoje skúsenosti a zručnosti, preto sa to budeš snažiť urobiť čo najlepšie. Samozrejme, nemožno všetkých hádzať do jedného vreca, ale veľa ľudí ide do zamestnania, urobia, čo treba, vynaložia minimálne úsilie a idú domov. Pravdepodobne by to vedeli urobiť lepšie, ale ak by sme ich požiadali, aby to vyskúšali, ich odpoveď by bola “Načo?”
Toto je prístup človeka, ktorý sa cíti v práci nedocenený, ktorý svoju prácu nemá rád, nevidí v nej zmysel a robí ju naozaj iba preto, že musí. Som si však istý, že keby sa jednalo o jeho podnikanie alebo by sa musel pod daný úkon podpísať, alebo sa zaň zaručiť, uvažoval by inak. Ľudia sa spoliehajú, že sa im každý prúser prepečie s minimálnymi následkami.
Teraz si predstav, že takýto človek začal svoj biznis. Myslíš, že sa bude správať rovnako ako v klasickom zamestnaní? Nebude! Prečo? Pretože by škodil svojmu menu. Všetci vieme, že podnikanie veľmi závisí aj od odporúčaní zákazníkov či klientov, s ktorými si v rámci svojej profesie prišiel do styku. Ak by svoju prácu v takomto prípade nerobil poriadne, odporúčania by neprichádzali a príjem by klesal.
Podobnú filozofiu razia napríklad aj vo firme Assetario. Matej Novák v nedávnom rozhovore pre nás otvorene povedal, že sa snažia, aby ich produkt bol najlepší. Poskladali tím z najlepších matematikov a inžinierov, akých dovtedy videli – a to študovali na svetoznámom MIT. Medzi zákazníkmi majú firmy s obratom stoviek miliónov ročne a ak by zo seba nedali maximum – alebo by to maximum nestačilo – asi by sa na trhu dlho neohriali.
Asi iba blázon by sa do podnikania pustil bez rozmyslu. Predtým, ako človek začne podnikať, poriadne si rozmyslí, v akej oblasti rozbehne svoj biznis. Nikto nebude podnikať v niečom, v čom sa vôbec nevyzná.
Takže predtým, ako začneš podnikať, uvažuješ, v čom si dobrý, čo ťa baví alebo čo naozaj vieš robiť. Alebo ešte lepšie – čo by si chcel robiť. Možno sa pozrieš okolo a zistíš, čo ľudia potrebujú, čo chcú, alebo čo im chýba. Pouvažuješ, čo by im mohlo pomôcť, zapáči sa ti predstava pomôcť im a ani sa nenazdáš a objavil si svoje poslanie.
Napríklad Denisa Minárová podniká s umením, ktoré sama vytvára. Ako dôkaz, že podnikať môžeš naozaj vo všetkom – aj v oblastiach, ktoré máme zafixované ako také, ktoré pre “bežných” ľudí nevynášajú.
Ak by to bolo takéto jednoduché, podnikal by naozaj každý. Bohužiaľ, musím ťa podržať pevne nohami na zemi a povedať ti, že to na začiatku ľahké nebude. Budeš musieť vyvinúť veľa úsilia, aby tvoj biznis začal produkovať výsledky. Budeš mať menej voľného času – hlavne, ak svoj business rozbiehaš popri škole, či inej práci. Pravdepodobne ťa čakajú aj prebdené noci a skoré ranné vstávanie.
Ale predstav si, že raz sa ti to podarí. Prídu pády, ale ty sa postavíš. Niekto ti určite hodí polená pod nohy, ale ty sa ich naučíš preskakovať. A opäť sa ani nenazdáš a je to tu – si pánom svojho času. Sám si povieš, kedy a koľko budeš pracovať. Možno budeš mať pod sebou ľudí, ktorí budú pracovať pre teba a budeš na nich delegovať úlohy. Nikdy nevieš, ako výborne sa to môže pre teba skončiť.
Paňou svojho času sa stala aj víťazka súťaže MasterChef Martina Grňová: „Konečne som pochopila, že moji zamestnanci pre mňa pracujú, majú sa dobre, majú za svoju prácu zaplatené, tak snáď mám po tých rokoch driny nárok na to, aby som si konečne vydýchla.“
Keďže budeš sám sebe šéfom, nikto ti nebude dávať rozkazy. Všetko, čo budeš robiť, bude tvoja iniciatíva. Sto ľudí sto chutí a na tom nie je vôbec nič zlé. Každý máme svoju pravdu, aj keď podľa mňa pravda vlastne neexistuje. Opäť ide iba o uhol pohľadu.
Nikto ti teda nebude hovoriť, čo môžeš a čo nemôžeš robiť. Čo máš alebo, naopak, čo nemáš robiť. Nikto ti síce pravdepodobne nedá ani žiadne know-how (okrem mentorov, ale pozor, nezabúdaj ani na nášho top kamoša nazývaného Google), ale čo je to oproti tomu, čo získaš, či uspeješ, alebo nie? Vyskúšaš, vyjde, super, ideš ďalej. Alebo – vyskúšaš, nevyjde, nevadí, poučíš sa a ideš ďalej! 🙂 Podstatné je, že nestojíš na mieste. Tak či onak, posúvaš sa.
Ako príklad tu môžeme spomenúť napríklad Martinu Jandíkovú. Po rokoch strávených za barom ako zamestnanec si začala plniť svoje sny a založila vlastnú kaviareň Madrop.
Tento bod maximálne zbožňujem. Podnikanie má byť totiž niečo, čo niekomu pomôže – či už ide o jednotlivcov, určitú skupinu ľudí alebo celú spoločnosť. Najlepšie podnikanie začína tak, že sa okolo seba obzrieš a urobíš si prieskum o tom, čo ľuďom chýba alebo čo potrebujú.
Určite je krásne, ak si otvoríš napríklad cukráreň, ktorá bude ponúkať veterníky od výmyslu sveta. Ľudí tým potešíš a vlastne to aj potrebujú. Uspokojíš ich potreby, pretože aj pekné miesto na oddych je predsa potrebné.
Ale čo ak by si šiel na to z opačného konca – čo ak by si založil biznis, ktorý ľuďom pomôže naplniť životne dôležité potreby? Uvediem príklad, aj keď bude trochu prestrelený: životné prostredie je čím ďalej tým viac znečistené. Poobzeral si sa a zistil si, že ľudia naozaj potrebujú zázrak. Zistil si, že obrovská časť znečistenia pochádza z dopravy a tak si začal vyvíjať motor, ktorý funguje na vode a namiesto dymu bude z výfuku vychádzať vodná para, ktorá životnému prostrediu neškodí. Nesmej sa, povedal som, že to bude trošku prestrelený príklad.
Verím však, že si pointu zachytil. O tomto je podnikanie. Samozrejme výnosy sú dôležité, treba predsa z niečoho žiť. Ale pokiaľ nie je u teba na prvom mieste výška odmeny sa poskytnutý produkt alebo službu, ale zlepšenie kvality života svojho okolia, si na správnej ceste a je veľmi veľká pravdepodobnosť, že nakoniec uspeješ.
Ešte o krok ďalej dostal túto myšlienku Oliver Roch v rozhovore, ktorý sme ti priniesli už dávnejšie: „Najlepšie startupy neriešia problém, ktorý tu je teraz. Riešia problém, ktorý tu bude o 3 roky.“
Myslím si, že toto je veľmi častá slabá stránka veľmi veľa ľudí, či už sa o podnikateľov jedná, alebo nie. Ľudia hovoria, že je uponáhľaná doba, ale myslím si, že to nie je pravda. Iba ľudia sú uponáhľaní. Majú zle nastavené priority a život im uteká pomedzi prsty.
Áno, každý má do práce či do školy veľa úloh. A často by sme ich najradšej zmákli naraz. Z tohto dôvodu sme zaslepení a robíme chyby. Púšťame sa napríklad do úlohy, ktorá je síce veľmi dôležitá, ale je nutné ju mať urobenú až o pár dní. A úlohu, ktorú je potrebné urobiť do zajtra, nestihneme, lebo vraj nemáme čas. Lenže čas máme, iba je nesprávne zadelený.
O tomto je time-management. Prioritizuj. Splň skôr úlohy, ktoré majú skorší deadline, aj keď sú ťažké, pred úlohami, ktoré sú síce ľahké, ale stačí ich odovzdať o týždeň.
Ak hľadáš skvelé tipy pre time-management, prečítaj si rozhovor s Tomášom Lodňanom, ktorý sa podelil o jeho vychytávky. A očividne fungujú: Tomáš stojí za úspešnými aplikáciami napríklad pre Tatra banku alebo bistro.sk.
Ľudia sa často boja podnikania kvôli istote. Vraj nikdy nevieš, kedy ti “to” prestane ísť a ostaneš bez peňazí. Ja som však trochu iného názoru. Podnikanie je niečo, čo si z veľkej časti ovplyvňuješ sám. To znamená, že či sa ti darí, či nie, je z veľkej časti tvoja zásluha. Záleží to od mnohých faktorov, ako marketing, odporúčania, prepracovanosť služieb a podobne. Keď je niečo zlé, vieš to často sám napraviť.
Na druhej strane, to, či spoločnosť, v ktorej pracuješ, skrachuje alebo nie, úplne ovplyvniť sám nemôžeš. Môžeš robiť všetko, čo je v tvojich silách, ale stále môžu prísť okolnosti, ktoré ti jednoducho zapríčinia vyhadzov. Napríklad prišla pandémia. Veľa podnikateľov sa prispôsobilo dobe a prešlo do online priestoru, kdežto mnoho zamestnancov vo fabrikách prišlo o prácu len preto, lebo predtým chceli istotu. Rozumieš?
… a je to najlepší spôsob ako začať. Určite je veľký risk dať výpoveď a začať podnikať. O tom niet pochýb. Ale čo môžeš stratiť, ak popri práci, ktorá ťa prinajmenšom nenapĺňa, začneš pracovať na svojich snoch?
Najskôr v malom a keď uvidíš, že to robíš dobre a zákazníci či klienti stále pribúdajú, začneš vo väčšom. Ani sa nenazdáš, môžeš dať výpoveď a už si sám sebe pánom… A už môžeš pracovať odkiaľkoľvek a kdekoľvek… A už si dávaš istotu, ktorej väčšina ľudí nerozumie… A už si objavil svoju vášeň… A už pracuješ na skvalitnení života svojho okolia… A hlavne – plníš si svoje sny. 🙂
Verím, že som ti aspoň trochu otvoril oči a uvedomuješ si, že nie je všetko iba čierno-biele. Podnikanie so sebou prináša aj riziká a nielen v mladom veku môže krok založiť vlastný biznis vyzerať hrôzostrašne. Ak máš strach, potrebuješ poradiť či nakopnúť, využi organizácie či akceleračné programy, o ktorých sme písali nedávno.
Hľadaj možnosti ako to zvládneš – nie spôsoby ako to nezvládneš.
Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fond či zakladateľmi Perry Talents akcelerátora sme zostavili úvodný set domácich úloh respektíve zadaní, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.
Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba
Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk
Ak si v niekde našiel chybu, daj nám o tom, prosím, vedieť na kristian@zero2hero.sk.