Inšpirácia

Jakub Chudík a Matej Novák z Assetario: „Networking bol pre nás najdôležitejší.”

Assetario Jakub Chudík Matej Novák

Jakub Chudík (24) a Matej Novák (23) sú zakladateľmi medzinárodného startupu Assetario. Spoznali sa počas štúdia na Massachusetts Institute of Technology a spoločne sa rozhodli využiť svoju vášeň pre hry a computer science, ktorú pretavili do vlastného startupu. 

Ako viesť medzinárodný startup, na čo si dávať na začiatku pozor, ale aj to, aké je štúdium na takej prestížnej univerzite, ako je MIT, sa dozvieš v našom rozhovore.

Založiť medzinárodný startup sa nepodarí len tak niekomu. Mali ste nejaké predchádzajúce skúsenosti zo sveta biznisu? 

Jakub: Ešte počas štúdia som sa aktívne venoval aj ďalším aktivitám popri škole. Počas strednej školy som stážoval napríklad v startupe Drone ´n´ Base, pracoval som na rôznych projektoch a založil som aj healthcare startup ConquerX, ktorý pomocou machine learning pomáhal s diagnostikovaním rakoviny. 

Matej: Počas strednej školy ma zaujímala matematika a hoci ma informatika až tak veľmi nelákala, nasmeroval som si to na univerzitu Imperial College v Londýne. Snažil som sa ale získavať skúsenosti z rôznych oblastí. 

Môj prvý job hneď po maturite bol v Accenture, kde som bol konzultantom. Dobre ma zaškolili a veľmi ma to bavilo, preto som sa tejto oblasti venoval ďalej, ale už vo firme McKinsey ako business consultant. 

Matej Novák sa učil od najväčších kapacít v odbore

Vďaka výmennému programu mojej univerzity sa mi podarilo dostať na univerzitu MIT, kde som mal možnosť robiť výskum v skupine v Media Lab, ktorú vedie profesor Alex Pentland, ktorý je priekopníkom tvárovej biometrie a behaviorálnych dát. Ako tretiak na univerzite som pracoval ako software inžinier pre gaming startup Improbable v Londýne, v ktorom chceli vytvoriť masívne virtuálne svety, kde by mohol byť každý človek naraz. To bol taký môj prvý skok do gamingu.

Ako ste sa dostali k myšlienke založiť vlastný startup? 

Jakub: Počas posledného roku štúdia na MIT, niekedy na jeseň, vznikla myšlienka založiť spolu s Matejom startup Assetario. Veľmi ma bavil Game Design, v ktorom som absolvoval 4 fascinujúce a praktické predmety na mojej univerzite a rozmýšľal som, ako by sa to dalo spojiť s Computer Science. 

Matej: V štvrtom ročníku na výške som stretol Jakuba a každý piatok po škole sme rozmýšľali, čo by sme mohli urobiť za startup. Dospeli sme k tomu, že gaming je super, machine learning je super a že machine learning v gamingu nerobí nikto. A tak sme to vyskúšali.

Jakub: Bol to pomalý, dôkladný proces, veľa diskusií. Mali sme spolu niektoré predmety, napríklad entrepreneurship, čo nám dalo veľmi dobrý základ – ako rozmýšľať nad firmou, čo to vlastne znamená založiť si a viesť biznis.

Založiť vlastný startup nebýva vždy úplne jednoduché. S akými výzvami ste sa stretli a aké boli vaše začiatky?

Jakub: MIT poskytovala skvelú podporu pre začínajúcich startupistov. Dostali sme 1 000 dolárov len na to, aby sme išli von a bavili sa s ľuďmi o našom startupe, aby sme si mohli overiť, či to má zmysel. Predtým, ako sme napísali prvý riadok kódu, sme sa vlastne len pol roka rozprávali s ľuďmi o našom nápade.

Matej: Keď sme po pol roku zistili, že áno, je to dobrý nápad robiť recommendation engine v gamingu, išli sme za riaditeľkou spomínaného programu pre startupistov na MIT. Pred boardom sme prezentovali náš nápad a dostali sme 10 000 dolárov na trhový výskum a letenky na konferencie. 

Jakub Chudík považuje networking za mimoriadne dôležitý: dodnes má odložené poznámky z niektorých rozhovorov.

MIT má taktiež letný akcelerátor, kde zoberú 20 tímov a dajú im trojmesačný letný intenzívny kurz a 25 000 dolárov. Okamžite sme sa prihlásili. Mali sme prednášky o tom, ako sa predáva, robí nábor, ako sa riadi firma a tiež nám vyskladali taký „cvičný board“, s ktorým sme mali meeting raz za mesiac.

V našom boarde bola napríklad aj Cat Mallet, CEO štúdia, ktoré vyrobilo Candy Crush. Popritom, ako Jakub dokončoval skúšky a ja diplomovku, sme už hľadali investorov, takže to bolo celé veľmi intenzívne.

Jakub: Celý network bol mimoriadne dôležitý a vlastne doteraz čerpáme z toho, že aj prostredníctvom MIT sme získali cenné kontakty. Veľa sme sa naučili. Dodnes mám odložené poznámky zo všetkých rozhovorov, aby sme presne vedeli, čo potrebujú game dizajnéri riešiť a ako im môže naša služba pomôcť.

Čo by ste poradili mladému podnikateľovi? Máte napríklad nejakú dobrú radu, ktorá aj vám dvom veľmi pomohla?

Jakub: Za mňa je to určite networking. Na začiatku sme boli veľmi pokorní. Nechceli sme ľuďom nič predať, chceli sme od nich iba feedback. Veľmi užitočné bolo tiež plánovať rozhovory a veľa sa pýtať.

Matej: Mali sme týždne, počas ktorých sme mali každý deň 8 telefonátov. A bolo to super. Síce nás bavil gaming, no neboli sme nejakí známi ľudia na trhu. Pre mňa je tiež dôležité nehanbiť sa. Jednoducho napísať konkrétnemu človeku, či si môžete tento týždeň naplánovať rýchly call. Nikoho tým neurazíte, ani keď to urobíte trikrát. Keby sme neboli dôslední, ozvalo by sa nám štyrikrát menej ľudí.

V rámci vášho startupu Assetario vyvíjate moderné riešenia personalizácie pre online trhy. Povedzte našim čitateľom niečo viac o tom, ako to robíte a prečo.

Jakub: Snažíme sa pochopiť hráčov na základe ich dát. Každá hra je akoby vlastným mikrosvetom s vlastnou ekonomikou. V každej hre viete povedať, ktoré jednotlivé veci sú najpopulárnejšie a ktoré jednotliví hráči chcú. Keď im ich dáte, sú šťastní. A keď im ich nedáte, odídu a nájdu si nejakú inú hru. V tomto sa snažíme našim klientom pomôcť.

Matej: Naším cieľom je personalizovať mobilné hry, aby sme mali unikátne skúsenosti pre každého hráča. Zameriavame sa na monetizáciu. Povedzme, že ste herné štúdio a Assetario vám poradí, že tento hráč by si chcel kúpiť jeden špecifický predmet a najradšej by si ho kúpil, keď vyhrá level. Rád by som to lepšie predstavil na jednom príklade.

Predstavte si, že hráte s kamarátom formulu. Ten kamarát má zelený mercedes s lepším motorom a porazil vás. A vtedy by to malo byť o tom – chceš si kúpiť niečo, čo má tvoj kamarát? Asi sa ti to bude páčiť. Tak tu máš na to ešte 30 percentnú zľavu.

Rovnako napríklad funguje Netflix – ak by mi ukazoval francúzske hororové filmy, ktoré si nikdy nepozriem a musím tam zdĺhavo hľadať, čo by som si pozrel,  asi by som ho hneď zrušil. Máme ešte druhý produkt, ktorý predpovedá, koľko každý hráč minie v budúcnosti.

Hovorili ste, že túto personalizáciu robíte na základe dát. Odkiaľ tieto dáta získavate?

Jakub: Tu je veľmi dôležitým komponentom dôvera. Firmy nám musia poskytnúť svoje dáta a my ich následne môžeme spracovávať. 

Matej: Snažíme sa rešpektovať súkromie dát, takže keď robíme s herným štúdiom, pozeráme sa iba na anonymizované dáta. Vidíme, že Hráč X má veľmi rád diamanty, tak mu ponúkame viac diamantov namiesto kľúčikov, ktoré si nikdy nekúpi. Assetario sa snaží hlavne chrániť súkromie užívateľov. To nám pomáha a myslíme si, že aj vďaka tomu získavame dôveru trhu a firiem, ktoré začnú využívať naše služby.

Čo je váš unique selling proposition, ktorý Assetario odlišuje od konkurencie? 

Jakub: Hry musia robiť s viacerými firmami a viacerými riešeniami na to, aby mohli fungovať. Hry musia napríklad niekde nakupovať hráčov, a zvyčajne to, kde ich nakupujú, vie aj predpovedať, koľko hráči minú. Lenže takéto riešenia analyzujú hráčov na základe nepriamych dát.

Uvediem príklad: hráč má 25 rokov, je to muž, ktorý žije v New Yorku, má nový iPhone, takže bude v hre míňať viac. Našou výhodou je práve ochrana súkromia, že toto vieme zistiť na základe jeho správania sa v hre, čo je oveľa presnejšie a férovejšie. Taktiež tlačíme na ľahkosť integrácie a použitia.

Matej: Zameriavame sa na to, aby bol náš produkt najlepší. Chceme, aby sme vedeli prísť a povedať, že vďaka Assetario dokážete predať o 30 percent viac. Nie je to marketing, nie je to sales, ale sú to práve case studies, ktoré sa potom budú predávať sami. Náš celý tím je vyskladaný z najlepších matematikov a inžinierov, ktorých sme videli. Vďaka tomu som presvedčený, že budeme úspešná firma.

Máte za sebou už prvý rok. Ako ho hodnotíte?

Matej: Ešte minulý rok, keď sme zakladali Assetario, sme vedeli, že vieme zdvihnúť výnosy  firmy o 30 až 50 percent vďaka tomu, že im pomáhame chápať to, čo si chcú hráči kupovať. Vďaka tomu im vieme pomôcť zarobiť milióny. To je to, prečo máme medzi klientmi aj firmy, ktoré majú viac ako stovky miliónov dolárov v obrate. Sú to veľmi veľké firmy naprieč celým svetom.

Aká je vaša vízia do budúcna? Aké ďalšie kroky máte v pláne?

Matej: Mojou víziou je vytvoriť počítače, ktoré chápu ľudí. A to je to, čo teraz robíme. Rozumieme tomu, čo tento konkrétny človek skutočne chce. Vďaka tomu chcem zlepšiť kvalitu všetkých servisov online.

Jakub: V budúcnosti sa nevidíme iba v gamingu, pretože riešenia, ktoré pripravujeme, sú aplikovateľné aj v ďalších trhoch. Svet gamingu je ale obrovský. Teraz robíme iba mobilné hry, takže by sme chceli pokryť časom všetky hry, konzoly, PC a potom ďalej čokoľvek, čo má aplikáciu na mobilnom zariadení. A už len toto je veľmi ambiciózne.

Obaja ste mladí chalani a riadite firmu. Assetario má zamestnancov v 4 rôznych krajinách sveta, čo je obdivuhodné. Aké je to riadiť takú firmu? Čo je základom toho, aby všetko dobre fungovalo?

Matej: Dôležité je nastaviť správne procesy, ktorými sa uistíme, že ľudia spolu dobre komunikujú, že si sadli, aj keď sa možno nikdy v živote nevideli. Jakub skôr manažuje našich zamestnancov, keďže on je CTO a väčšina sú inžinieri.

Jakub: V prvom rade máme veľmi dobrých ľudí v tom zmysle, že vieme spolu vychádzať. Máme konštruktívne debaty o tom, ako jednotlivé veci spraviť, ľudia môžu mať rôzne názory, ale vždy vieme nájsť konsenzus. Kvôli pandémii sme od začiatku fungovali primárne online.

Pri výberovom procese sa snažíme zamerať na to, ako uchádzači vychádzajú s druhými ľuďmi. Či napríklad manažovali nejaký tím ľudí. Ako to fungovalo. Následne sme zaviedli štruktúru v pracovnom týždni, ktorá nám mala pomôcť k tomu, aby sme boli zorganizovaní ako tím. Snažíme sa byť v kontakte, ale zároveň minimalizovať počet mítingov, aby sme mali dostatok času pracovať a sústrediť sa.

Asi mnoho našich čitateľov zaujíma, aké to bolo na MIT. Skúste nám preto porozprávať niečo o štúdiu na najznámejšej technologickej univerzite. Aké to bolo a čo vám to prinieslo?

Jakub: Veľa ľudí, ktorí boli na MIT, by povedalo, a ja tento pocit s nimi plne zdieľam, že 4 roky na MIT sú tie najťažšie 4 roky tvojho života. Je to aj preto, že MIT je veľmi flexibilná v tom, čo môžeš robiť. Máš predmety, ktoré musíš absolvovať, ale potom si môžeš ďalšie vybrať a spraviť si vlastný rozvrh. Navyše máš asi 400 mimoškolských aktivít a spolkov. Ďalšia vec, ktorá je na MIT super, je výskum. Robíte ho s profesormi, ktorí získali Nobelovu cenu. Ak by som mal ešte čokoľvek ďalej študovať, tak to bude na MIT.

Matej: Jakub to skvele zosumarizoval. Ja som bol na MIT síce iba rok, ale bolo naozaj veľa práce. Od nevidím do nevidím. Predmety sú veľmi rigorózne a síce to zaberie veľa času, aj vám to neskutočne veľa dá. Prístup profesorov je tiež skvelý a veľmi otvorený. Mal som pocit, že každý robí viac ako ja, a preto som aj ja mal motiváciu robiť veľa, čo ma posúvalo ďalej. 

Ako vás môžu naši čitatelia kontaktovať, ak by sa chceli dozvedieť niečo viac?

Matej: Pokojne aj prostredníctvom môjho LinkedIn profilu.

Jakub: Taktiež ma môžu kontaktovať cez môj LinkedIn profil alebo si môžu pozrieť aj našu webovú stránku Assetario, kde sa dozvedia viac o tom, čo robíme.

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Čítať ďalej

Sme hrdý partner akceleračného programu Rozbiehátor. Ako hovorí zakladateľ Juraj Kováč: "Ukážeme ti ako si overiť, či je tvoj nápad dostatočne dobrý na to, aby z neho mohol byť fungujúci biznis."

Klikaj na Rozbehni sa!

Podporili nás