Že máš nápad, ale nevieš, ako začať? Zero2Hero nie je len o inšpirácii. Je aj o tom, aby sme ti ukázali, ako spraviť prvé kroky.
Okrem rozhovorov s mladými heroes ti prinášame aj konkrétne podnikateľské nápady v podobe prípadových štúdií. Dozvieš sa, ako vznikol nápad, aké problémy rieši, kto za ním stojí, akým výzvam čelili, či ako im pomohli mentori.
Dnes si predstavíme príbeh S-Case, ktorý porozprával jeho founder Martin Pekarčík.
S-Case je medicínsko-technologické zariadenie, ktorého cieľom je priniesť do rozvíjajúcich sa krajin cenovo dostupné predčasné zisťovanie ochorení a zároveň zvýšenie prevencie.
Cieľom S-Case je umožniť neškolenému zdravotníckemu pracovníkovi vykonávať lekárske rozhodnutia s pomocou inteligentných senzorov a AI. Prenosný a multifunkčný prístroj bude obsahovať IR teplomer, meranie krvného tlaku, pulzný oxymeter, glukomer, CRP a hemoglobínový senzor.
Raz mi mamina ukazovala fotky ľudí žijúcich pri jazere Titicaca v Peru a rozprávala o zdravotnej starostlivosti, ktorú majú k dispozícii. Po nejakej dobe gúglenia som sa dopracoval k článkom, ktoré hovorili o množstve lekárov na x osôb žijúcich v týchto rozvojových krajinách. Napriklad v Malawi sú dvaja doktori na desaťtisíc ľudí.
V tom čase sme mali na hodine fyziológie za úlohu odobrať si navzájom krv. Mal som veľký problém nájsť spolužiakovi, ktorý je trochu pri sebe, žilu. Nieto ešte odobrať nejakú kvapku krvi.
O pár týždňov neskôr sme sa spolu pripravovali na skúšku a stále sme premýšľali, ako by sme u takýchto ľudí spravili bezproblémový odber krvi.
Tam niekde skrsla myšlienka vytvoriť zariadenie, ktorým dokážeme nájsť žily po tukom bez toho, aby sme museli robiť zložité vyšetrenia.
Keďže som mal v hlave stále Keňu, Indiu, či Sudán, rozhodol som sa implementovať technológiu, ktorú sme vymysleli, do zariadenia, ktoré bude mať viacej funkcií, a zároveň bude malé, prenosné a nabíjateľné cez solárny panel.
Idea a chuť meniť svet sa pretavila do aktuálneho šesťčlenného tímu mladých ľudí za projektom S-Case.
Môj mentor sa premenil na môjho kolegu v tíme. Jeho rady mi otvorili oči, “zviazali nohy” (v biznise som chcel totiž bežať, nevedel som však ani kráčať), ušetrili mi najmenej 5 rokov problémov a ďalších nespočetne veľa popálení.
Dôležité je tvoriť projekt/produkt, ktorý má reálny dopyt a trh. Domnienka a vlastný úsudok zväčša klamú.
Ďalšou vecou je tím. Ak chcem vytvoriť kvalitný projekt, musím mať kvalitný tím ľudí, ktorí majú rovnakú (alebo aspoň polovičnú) chuť pracovať na danom projekte ako ja.
Mnohokrát projekt po pár mesiacoch narazí na to, že potrebuje finančný kapitál, aby mohol pokryť vývoj zariadenia alebo ľudí. Preto, ak chceš byť hlavou tímu, musíš myslieť na to, ako ho získať.
Ak máš ideu, čo najskôr ju over u svojich potencionálnych zákazníkoch.
Ak z toho vyplynie, že má zmysel na myšlienke ďalej pracovať, je dôležité vytvoriť tím z ľudí, ktorí danej problematike rozumejú. S tým sa spája nebojácnosť hovoriť o svojej predstave ostatným ľuďom a nedržať ju v tajnosti.
Podstatnou a mnohokrát opomenutou vecou je relevantný networking. To znamená nestrácať čas s ľuďmi, ktorí hovoria všeobecné poučky, ktoré si dokážeš nájsť za 10 sekúnd na internete. Skôr sa strávaj s ľuďmi, ktorí ti povedia veci konkrétne a bez servitky.
Tieto prípadové štúdie vznikajú v spolupráci s Perry Talents. Perry Talents je akadémia, ktorá dáva šancu mladým projektom spojiť sa so skúsenými mentormi a investormi, aby sa vyvarovali niekotrých chýb, ktoré môžu spomaliť ich rast.