Inšpirácia

Bavia ťa appky a online hry? Hybaj do Butterfly Effectu

Photo by Andrew Neel on Unsplash

V modernej dobe je stále lákavejšou prácou pre mladú generáciu tvorba aplikácií a hier na mobilné telefóny, tablety či počítače. Na internete môžeš síce nájsť rôzne videá a návody, no s nikým sa nemôžeš poradiť či získať dôležitý feedback alebo konštruktívnu kritiku.

Tím špecialistov z najznámejších digitálnych firiem ako Sygic, Pixel Federation, HubHub a neziskovky LEAF dal hlavy dokopy a vytvorili projekt Butterfly Effect (BE), ktorý ťa naučí tvoriť mobilné hry a aplikácie.

Za päť mesiacov si prejdeš celým procesom tvorby iOS či Android aplikácie alebo hry od idey až po launch. Program prebieha dvakrát ročne od februára do júna a od septembra do januára. Vybrať si môžeš z fulltime alebo partime formy štúdia.

Prednáška v rámci Butterfly Effect programu
Prednáška v rámci Butterfly Effect programu

„Podnikáme zo Slovenska na globálnych trhoch. A na Slovensku chceme aj ostať. Prečo? Záleží nám totiž na budúcnosti Slovenska v digitálnej dobe. Ak chceme viac globálnych firiem na Slovensku, potrebujeme na pracovnom trhu ľudí s technickými zručnosťami a biznis duchom, schopných medzi sebou spolupracovať,“ vysvetľujú svoju víziu zakladatelia.

„Našim cieľom je vybudovať platformu, kde sa digitálne firmy delia o know-how s mladými ľuďmi. Tí vďaka tomu prinesú našej ekonomike inovatívne nápady či rozbehnú vlastné spoločností.“

Príklad namiesto sľubov

Butterfly Effectu sa zúčastnili aj Matúš Novoveský (18) a Roman Drevo (22). Ani jeden z nich vstup do sveta aplikácií a hier neľutuje. Práve naopak. Ľutovali by, keby tento krok neurobili. Prečo je tomu tak a aké výzvy ich stretli, sa dozvieš, keď budeš čítať ďalej.

Ešte niečo o chalanoch. Matúš je zatiaľ najmladším účastníkom, ktorý študuje mechatroniku/robotiku a automatizáciu na Strednej priemyselnej škole v Bratislave. Venuje sa 3Dčku či renderingu, pol roka rieši aj tvorbu hry v Unreal Engine. Vo voľnom čase bajkuje mtbčko a je petrol head (rozumej, že sa zaujíma o autá).

Matúš Novoveský
Matúš Novoveský, účastník Butterfly Effect

Roman študuje Aplikované mediálne štúdiá v Trnave. Ku hraniu hier mal blízko už odmalička, keď bol často chorý a nemohol chodiť von. Nadšenie v ňom pretrvávalo, a tak sa chcel dozvedieť čo najviac z herného odvetia a tvorby hier. Vo voľnom čase sa venuje video editovaniu, tvorbe hudby, hraniu tímových hier na kompe a PS4 (JRPG a exkluzivity).

Noví priatelia a zábava pri riešení úloh

Výsledkom päťmesačného programu je konkrétny produkt. Každý odborník vie, že prax by bez teórie nefungovala. Preto sa v úvode tvorcovia projektu zameriavajú na dôležité informácie, ktoré naštartujú každého budúceho vývojara.

Matúš hovorí o kvante potrebných informácií, ktoré sa k nemu dostali už počas prvého týždňa: „Prvý týždeň bol dosť náročný. Mali sme každý deň 2-3 prednášky a za 5 dní sme mali vymyslieť a vyrobiť hrateľnú doskovú hru.“

Aj keď všetci účastníci prechádzajú rovnakou teoretickou prípravou, v tímoch sa na riešení konkrétnej úlohy špecializujú. Matúš spomína na vyššie opísanú úlohu prvého týždňa, vďaka ktorej bližšie spoznal ľudí v programe: „Prvý týždeň bol strašne nabitý, veľa prednášok, nových informácií a hlavne tvorba a prezentácia našej prvej párty stolovej hry. Nakoniec to skončilo lepšie, než sme čakali, a samých nás naša hra dosť bavila.“

Inšpiratívni mentori a know-how digitálnych firiem

Nie každému sa podarí pracovať po boku dôležitých digitálnych hráčov na Slovensku alebo pracovať v priestoroch týchto firiem a dostať mentoring od ich zakladateľov či kľúčových ľudí.

Kým pre Romana to bola novinka a veľmi ho motivovalo vidieť aj priestory týchto firiem, Matúš už podobnú skúsenosť mal: „Tým, že som už pracoval v Pixel Federation predtým, vedel som, ako fungujú a čoho sú schopní. O LEAF Academy som už viackrát predtým počul a viem, že sú v tom, čo robia, jedni z najlepších. Vedel som, že Butterfly Effect nebude stratený čas.“

Roman Drevo
Roman Drevo

Nové poznatky zo všetkých oblastí potrebných pre tvorcov aplikácií a hier poskytli Matúšovi a Romanovi počas workshopov a stretnutí inšpiratívni mentori s dlhoročnou praxou. Podľa Matúša práve mentori preberajú jednu z najdôležitejších funkcií pri fungovaní programu.

Komunikácia a spolupráca v tíme

„Počas prvého týždňa sme vytvárali party stolovú hru. Bol to síce náročný týždeň, ale dosť nám to dalo. Spoznali sme sa v tíme a zistili sme, že vieme spolupracovať,“ spomína Roman opäť na prvú úlohu, kde museli ako tím spolupracovať.

Už spolupráca v tíme, ktorý si vyberieš sám, je náročná. O čo náročnejšia je to s ľuďmi, ktorých vidíš prvý raz v živote? Tím je tak silný, ako je silný ten najslabší článok, a tak bolo dôležité, aby každý jeden čovek pracoval na svojom rozvoji. „Určite som sa zlepšil v komunikovaní s ľuďmi a riešení problémov v tíme,“ hovorí Matúš.

Butterfly Effect

 

Čo robiť, keď ty máš splnenú úlohu a niekto iný sa na tú svoju vykašľal alebo ju nezvládol v dostatočnej kvalite? Prvý raz dokážeš byť pokojný a rozobrať si situáciu. Čo ale keď sa situácia opakuje?

Podľa Matúš nastali aj také chvíle. „Najsilnejšiou skúsenosťou bolo riešenie kritických problémov v tíme, aby sme na konci dňa neodišli všetci sklamaní a nespokojní domov. Snažili sme sa riešiť problémy tak, aby boli všetci spokojní, aby nikto nemohol povedať, že nemal možnosť ovplyvniť vývoj hry.“

Soft aj hard zručnosti

Budúci vývojári získali teóriu prostredníctvom workshopov a mentorov, v tíme trénovali svoju komunikáciu, time manažment a schopnosť riešiť problémy. Projekty by však stagnovali, keby nevyužili všetky získané poznatky a zručnosti v praxi.

Trefne to vysvetľuje Matúš: „BE neberiem iba ako program, ktorý ťa potiahne od nuly až po finálnu hrateľnú hru, ale aj ako možnosť rozvíjať sa ako človek a zapracovať na svojich soft aj hard zručnostiach.“

„Úprimne, ešte predtým, než som prišiel, vedel som toho príliš málo o tvorbe hier a všetkého okolo. Skôr som vedel základné veci z videí na youtube. Butterfly Effect mi otvorilo obzory. Pochopil som, ako funguje tvorba hry a čo to všetko obnáša,“ dopĺňa ho Roman.

Ideš do toho?

Počas programu nadobudneš mnoho dôležitých zručností a kontaktov vo svete aplikácií a hier. Počas piatich mesiacov sa ti otvoria dvere a sám sa budeš môcť rozhodnúť ako pokračovať ďalej.

Michal Štencl, zakladateľ Sygicu, počas Butterfly Effectu
Michal Štencl, zakladateľ Sygicu, počas Butterfly Effectu

„Určite sa budem snažiť ďalej rozširovať svoje znalosti v hernom dizajne a zamestnať sa part time v hernom priemysle, keďže chcem ďalej študovať na vysokej škole,“ premýšľa Roman o svojej budúcnosti. „Po Butterfly Effecte sa budem snažiť zamestnať v hernom štúdiu u nás na Slovensku. Keď skončím školu, budem sa snažiť dostať do zahraničia,“ uzatvára Matúš.

Nadchli ťa chalani? Zaujmajú ťa hry a aplikácia a chcel by si vedieť viac? Premýšľaš, že by si sa prihlásil do programu? Všetky informácie nájdeš na linku tu. Ak sa chceš rovno prihlásiť, klikaj sem. Nezabudni, do ďalšieho kola Butterfly Effect sa môžeš prihlásiť do tejto nedele, 18.novembra 2018. Program začína 4. februára 2019.

Čítať ďalej

Podporili nás