Rozhovory

Dávid Sontág, zakladateľ projektu OBjAL: „S podnikaním úzko súvisí aj sebadisciplína – teda napríklad, že ráno vstaneme skôr aj bez toho, aby sme mali školu alebo šéfom stanovený pracovný čas.“

Podnikanie má v spoločnosti veľký význam. Ak teda objavíte niečo, čo by mohlo ľuďom spríjemniť život a súčasne by vás práca na tom bavila, určite to skúste, hovorí v rozhovore zakladateľ projektu OBjAL, Dávid Sontág. 

Dávid Sontág (22), je študentom marketingovej komunikácie a zakladateľom projektu OBjAL, cez ktorý prináša na trh minimalistické látkové obaly na knihy.

Ako sám objasňuje, idea vznikla počas jednej cesty vlakom. Čítal knihu s veľmi nevzhľadnou obálkou a ako introvert nemal dobrý pocit z pohľadov ľudí oproti. Spomenul si, koľko je dnes na trhu štýlových obalov na smartfóny a zaujímalo ho, či sa nedá niečo podobné kúpiť i na knihy. Nič celkom nespĺňalo jeho predstavu o modernom obale na knihy, a tak začal špekulovať, či sa na to nepodujme sám. Práve v tom čase sa spúšťalo prihlasovanie do inkubačného programu podnikateľských nápadov Rozbiehátor, a keďže má rád výzvy, prihlásil sa. 

Vidíš v tvojom projekte nejakú pridanú hodnotu?

Nemalo by to význam, ak by som ju nevidel. Mladí ľudia dnes trávia veľmi veľa času na sociálnych sieťach a často im ani nepríde na um siahnuť po tlačenej knihe. Snažím sa dať im o malý podnet viac práve tým, že si môžu knižku zabaliť do súčasného, minimalistického dizajnu, a zároveň ju zachovať v anonymite. Rovnako, ako z opačnej strany mobilu nevidno, čo si ľudia prezerajú napríklad na Instagrame.


Doteraz boli na trhu len rôzne pestrofarebné, či ťažkopádne kožené obaly. Mojím zámerom bolo priniesť jednoduchý, no originálny dizajn a poctivý remeselný prístup. Medzi výrobcami knižných obalov tiež vynikáme technikou potlače i samotným materiálom, ktorý je pevnejší. Veľkým unikátom je aj látkový obal s drevom. 

zdroj: https://www.instagram.com/objal.sk/

Čo by mal podľa teba obsahovať kvalitný business plán?

V business pláne je dôležitých veľa vecí. Od dobrej definície problému na trhu, cez analýzu konkurencie, až po stanovenie SMART cieľov. No zdôraznil by som, že na začiatku netreba zanedbať dôkladný prieskum. Sám som ho trochu podceňoval, pretože som bol lenivý a priveľmi som veril svojim domnienkam. Keď sa však začneš poriadne pýtať ľudí na ich skúsenosti, problémy a túžby, často zistíš, že tvoje vnímanie je úplne iné a produkt, aký si si vysníval, by veľa ľudí neoslovil. To isté platí pri vyhľadávaní konkurencie – hovorí sa, že ak nenachádzaš žiadne podobné riešenie na celom internete, väčšinou len slabo googliš.

V čom podľa teba spočíva kvalita akéhokoľvek podnikania/podnikateľského zámeru?

Podľa mňa je to práve spomínaná pridaná hodnota. Je dôležité priniesť niečo, čo ľuďom skutočne chýba a robiť to najlepšie, ako človek vie.

Je ťažké začať svoj vlastný business?

Vôbec nie. V predstavách to môže znieť hrozivo, ale reálne k začiatku veľa netreba. Ťažšie je vydržať. Žijeme vo svete plnom možností a ostať sústredený na neustálu prácu na vlastnom podnikaní vie byť náročné. Keď sa však podaria prvé úspechy, človek si povie, že to stojí za to.

zdroj: https://www.instagram.com/objal.sk/

Na základe svojich skúseností si myslíš, že business je iba pre vyvolených alebo to môže robiť naozaj hocikto?

Nemyslím si, že je iba pre vyvolených, no rovnako si nemyslím, že je pre každého. Podstatný je dobrý nápad a odhodlanie. K tomu ďalšiemu sa vždy dá nájsť nejaká cesta. Podnikanie je na jednej strane sloboda, na druhej zas veľká zodpovednosť. Odrazu sa človek nemá s kým dohodnúť na presnej sume, ktorá mu každý mesiac príde na účet. Nie každému to vyhovuje. A je to úplne v poriadku.

Aké sú podľa teba dôležité vlastnosti pre človeka, ktorý sa dáva na podnikateľskú dráhu a prečo?

Mal by sa vedieť zapáliť pre vec a ísť si za tým, čomu verí. Aj keď má pocit, že ho okolie celkom nechápe. Zároveň by však mal vedieť prijímať konštruktívnu kritiku. Tá vie človeka veľmi posunúť. S podnikaním úzko súvisí aj sebadisciplína – teda napríklad, že ráno vstane skôr aj bez toho, aby mal školu alebo šéfom stanovený pracovný čas. A veľmi dôležitá je tiež chuť neustále sa vzdelávať.

Aké sú tvoje slabé stránky (prípadne aké kroky si proti nim podnikol – bol si úspešný pri ich odstránení?) a aké sú tvoje silné stránky?

Vôbec nie som kamarát s číslami. Keď príde na výpočty nákladov, marží a podobne, vždy nad tým presedím veľmi dlho a aj tak mi to nevychádza (smiech). Na takéto veci sú tu ale odborníci. Takže vždy keď v niečom plávam, nebojím sa požiadať o pomoc.

zdroj: https://www.instagram.com/objal.sk/


Čo sa týka silných stránok, myslím, že si viem celkom obstojne zachovať chladnú hlavu, keď niečo nevyjde. Dám si chvíľu na spracovanie a pustím sa do vymýšľania, čo ešte môžem so súčasným stavom urobiť.

Čo by si odporučil ľuďom, ktorí chcú podnikať, ale nevedia, ako začať?

Pýtajte sa vždy, keď je príležitosť. Či už na verejných diskusiách, workshopoch alebo cez súkromnú správu na sociálnych sieťach (snažte sa byť ale struční). Každý bol raz na začiatku a mnoho podnikateľov poradí rado. Aj ja mám vždy plnú hlavu otázok, no keď sa opýtam, väčšinou zistím, že realita je oveľa jednoduchšia. To len náš mozog má tendenciu nafukovať. Tiež by som odporučil super knihu nazvanú Na volné noze. Je v nej zhrnuté všetko, čo obnáša vlastné podnikanie a napísal ju český autor – čiže žiadne informácie, ktoré fungujú len v Amerike.

Je niečo, čo by si chcel čitateľom Zero2Hero odkázať?

Podnikanie má v spoločnosti veľký význam. Tvoríte hodnotu, ktorá rieši problém alebo robí radosť. Sami si vytvárate pracovné miesto a zároveň dávate prácu iným ľuďom. Či už dodávateľom alebo zamestnancom. Ak teda objavíte niečo, čo by mohlo ľuďom spríjemniť život a súčasne by vás práca na tom bavila, určite to skúste. Najskôr však nápad otestujte v malom, aby ste videli, či má potenciál.

zdroj: https://www.instagram.com/objal.sk/

Ak si našiel chybu, daj nám prosím o tom vedieť na e-mailovú adresu kristian@zero2hero.sk

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Sme hrdý partner akceleračného programu Rozbiehátor. Ako hovorí zakladateľ Juraj Kováč: "Ukážeme ti ako si overiť, či je tvoj nápad dostatočne dobrý na to, aby z neho mohol byť fungujúci biznis."

Klikaj na Rozbehni sa!

Podporili nás