Gabriel Oprendek: Zo začiatku sme chceli všetko hneď. Časom sme pochopili, že pomalšie tempo je lepšie

Bratia Oprendekoví prišli s nápadom vyrobiť cider ešte v čase, keď ho na Slovensku nikto nevyrábal. Podnetom pre ich rodinný biznis bolo, keď Gabriel priniesol domov jablčný nápoj. Nápad vznikol za jeho študentských čias v Dánsku v roku 2013, firmu založili o rok neskôr.

Predstavujeme ti Gabriela Oprendeka (27). Výrobca prvého slovenského cideru a tvorca značky Opre’s Cider a mellos nám porozprával o nápade a vzniku ich jablčného nápoja. Mladým chalanom pomohli úspory z Dánska, študentské pôžičky a v sekundárnej fáze výroby aj rodičia.

V rozhovore sa dozvieš:

  •  ako vznikla u Oprendekovcov myšlienka rozbehnúť biznis s vlastnými nápojmi,
  • čomu všetkému sa zakladateľ Opre’s cideru priučil v zahraničí,
  • prečo bol návrat z Dánska ťažší a čo všetko Gabriel aplikoval v podnikaní doma,
  • ako chalani vlastnou šikovnosťou ušetrili niekoľko tisíc eur,
  • v čom podľa Oprendekovcov spočíva sila marketingu,
  • a čo je napokon po rokoch precíznej práce najdôležitejšie.

Ako reagovali vaši rodičia, keď ste ako vysokoškoláci prišli s nápadom vytvoriť vlastný nápoj? 

Keď sme začínali, brat mal 19 a ja 21. Rodičia reagovali spočiatku dosť zle. Cider nikdy predtým nepili, nikdy ho nevideli. Chceli sme v podstate vyrobiť kvasený jablkový nápoj a naši doposiaľ poznali iba ,,čučo“. 

Zo začiatku nás dokonca od toho odhovárali, ale my sme ich nepočúvali. Verili sme nášmu nápadu a makali na tom, až pokým sme nevytvorili nápoj, ktorý mal nejakú hodnotu. To bolo pre nás dôležité a vtedy nastal zlom aj u našich. Keď videli, že sa o nápoj zaujímajú aj iní ľudia, začali nás viac podporovať.”

Začal si už počas školy premýšľať nad tým, že s bratom vytvoríte niečo svoje alebo prišiel tento nápad skôr spontánne, na cestách?

„Rozmýšľal som, čo by som šiel robiť po bakalárovi: či ďalej študovať, alebo začať s podnikaním. Intuitívne som cítil, že ma to viac ťahá podnikať. 

Mal som nápad so ciderom a oslovil som brata s tým, že budeme na Slovensku prví, ktorí začnú s jeho výrobou. Bol som ešte rok v škole, takže som mal čas zostaviť biznis plán, zohnať dodávateľov, poradiť sa s učiteľmi, spolužiakmi… 

Doslova som to pripravoval v škole. Témou mojej bakalárskej práce bolo vytvoriť biznis plán pre firmu Opre. Vtedy som zistil, že ak mi to aj učitelia schválili, ide o dobrý nápad. V tom čase som už mal založenú firmu a pracoval som na fyzickom produkte. V lete som skončil školu v Dánsku, prišiel som domov a začal s propagáciou na Slovensku.” 

Istý čas si študoval v Dánsku. Myslíš, že aj vďaka tejto skúsenosti si sa vrátil ako odvážnejší mladý chalan, odhodlaný začať s niečím vlastným?

„Brat ako študent biológie v Košiciach mal rok na to, aby vymyslel receptúru na cider. Ja ako študent marketingu a ekonómie som prakticky robil vo svojom odbore. Potom sme sa stretli a spojili to, na čom sme obaja pracovali. 

Myslím, že keby som zostal na Slovensku, nič takéto by som nezačal. V zahraničí som mal možnosť zdokonaliť sa v jazykoch, stretnúť rôznych ľudí, získať úplne iný pohľad na biznis a ekonomiku.

,,Keby som nebol v zahraničí, nemal by som inšpiráciu vytvoriť cider, keďže u nás sa nič také v tom čase nevyrábalo. Na Slovensku to potom bolo jednoduchšie a jediné, čo mi chýbalo, boli kontakty. Mal som pri sebe iba pár ľudí. Dánsko bolo super, návrat domov bol kvôli kontaktom ťažší,” prezradil Gabriel.  

Ktoré vlastnosti si si pri podnikaní vycibril a ktoré schopnosti či zručnosti sa na teba nalepili?

„Určite sa mi za tie štyri roky zvýšilo sebavedomie a intuícia. U nás sa týmto dvom „vlastnostiam“ nijak špeciálne neučí. Zlepšil som aj komunikáciu s inými kultúrami. V našej triede bolo totiž viac národností, a tak sme sa od seba navzájom učili. 

U nás som najvyšší šéf, počas mojich brigád v Dánsku som však nebol ja ten najvyšší. Môžem povedať, že zahraničný štýl manažmentu som aplikoval na svojich zamestnancoch. Na Slovensku je iný štýl manažmentu, ktorý som nezažil, keďže som na Slovensku nikdy nepracoval.

Zároveň som sa naučil byť pokojnejší. Zo začiatku sme s bratom chceli všetko hneď a rýchlo. Časom sme pochopili, že pomalšie tempo je lepšie. Prišlo to však až v štvrtom, piatom roku práce. Je to niečo, čo vás nikto nenaučí, musíte na to prísť sami.”

Dnes ich firmu tvoria štyria ľudia: Gabriel, jeho brat, jeden pracovník na trvalý úväzok a jeden na polovičný. Firma s ich vlastnými strojmi sídli v Košiciach.

Na strednej si chcel byť športovým manažérom. Vieš si predstaviť, že by si sa tomu dnes venoval alebo si úplne spokojný so svojou prácou?

„Kedysi som veľmi rád hrával futbal. Potom som však zistil, že futbalistom byť nemôžem, lebo to veľmi hrať neviem. Ale je pravda, že ma to ťahalo k športovému manažmentu. Aj do Dánska som sa hlásil na tento odbor, ale nakoniec som sa rozhodol pre financie a marketing. Povedal som si, že nemôžem byť len manažér, potrebujem k tomu aj nejaké iné zručnosti. Z marketingu ma to viac vtiahlo do podnikania a šport som potom zabudol.”

V čom je vaša receptúra iná oproti klasickým ciderom, napr. v porovnaní s tými, ktoré si nosil vašim zo zahraničia? 

„Keď sme v roku 2013 začali so ciderom, nikto ho na Slovensku ešte nevyrábal. Nemali sme to teda s čím porovnať. Povedali sme si, že začneme s nápojom, ktorý bude zlatou strednou cestou: ani suchý, ani príliš sladký. 

Postupne prišli iné značky, iná chuť a zistili sme, že pasuje to, čo sme vyrobili ako prvé. Chutilo to dobre a recept sme už nemenili. Iné chute sa snažíme vytvárať až v ďalších produktoch, nie v našom prvom klasickom jablkovom cideri.“

Bratia Oprendekoví totiž vyrábajú aj limonády ,,mellos”. Tie vznikli ich potrebou vyrobiť kvalitné nealkoholické nápoje. 

„Počas troch rokov podnikania sme vycítili dopyt po kvalitných nealkoholických nápojoch s pridanou hodnotou, ktoré si od nás zákazníci pýtali. Stroje, know-how, ľudí aj obchody sme mali, podniky tiež, a tak prišla myšlienka vyrobiť limonádu mellos. Bolo to však trochu iné, ako so ciderom, keďže nealko nápojov je u nás naozaj veľa,” prezradil o limonádach spoluzakladateľ Opre’s Cider, Gabriel.  

„Bolo potrebné nájsť im miesto na trhu medzi inými limonádami. A tak sme do ,,mellosiek“ pridali najlepšiu ingredienciu: včelí med. Na Slovensku ju okrem výrobcov medoviny takmer nikto do výroby nápojov nepridáva. Vďaka medu zostaneme malými výrobcami. Aj keď ich nevyrobíme veľa, nápoj je o to cennejší. Kombinujeme dve prírodné zložky, med a byliny. Už sa tomu venujeme tretí rok,“
dodáva.

Limonády mellos neobsahujú cukor, sirupy ani sladidlá, pričom ich dopĺňajú o byliny od verných dodávateľov. 

Cider ste vyrobili doma, špeciálny stroj na plnenie dokonca vyrobil tvoj brat. Ako sa mu to podarilo? Plánujete technické zriadenie rozšíriť o nové priestory alebo chcete pokračovať v domácej výrobe?

„Celé to začalo v prvom polroku podnikania, kedy sme potrebovali novú plničku na fľaše. Bežne sa plničky pohybujú okolo 4000 €, ale toľko peňazí  sme vtedy nemali. Brat Radoslav preto skúsil vyrobiť vlastnú. 

Stála 120 € v materiáloch a za 2 dni bola poskladaná. Stále sa čudujem že nám dodnes funguje 🙂 Niektoré stroje si, samozrejme, nevieme vyrobiť a musíme si ich kúpiť podľa toho, ako rastie objem výroby. Tento rok by sme sa chceli sťahovať do nových priestorov a zväčšiť kapacitu výroby. 

Ročne predáte veľmi veľa fliaš. Ako riešite export väčšieho množstva? 

„Tovar do podnikov nám vozia distribútori. Ak je plné auto, cena je, pochopiteľne, nižšia, ako keby som mal voziť len dva druhy nápojov autom ja. Ak by sme museli tovar vyvážať my, muselo by nás byť viac. V konečnom dôsledku síce zarobíme menej, ale nemusíme mať viac ľudí v tíme a autá naviac. Podnik máme v Košiciach, ale väčšinu zákazníkov na západe.”

Chalani často robia preventívne opatrenia v rámci výroby. Cidery začínali vyrábať z vlastných jabĺk, vyskúšali aj tie zo zelovocu. Fungujú už 6 rokov, používajú suroviny len od svojich verných dodávateľov a proces ich výroby už majú zabehnutý. Pýtali sme sa, s akým najväčším problémom sa počas výroby stretávajú.

„Chyby sa snažíme minimalizovať. V škole som v rámci štúdia mal aj podnikovú ekonomiku, kde som sa priučil vyhnúť sa problémom v rámci mechanizmov ekonomiky. Musíme mať vždy veľa vecí skladom, tiež chceme mať optimálny počet dodávateľov. Alebo čo najmenej dodávateľov, s ktorými ale máme dobrý vzťah. 

Staráme sa pravidelne o hadice a stroje, ktoré slúžia na výrobu ciderov. Môže sa však stať, že jeden z nich prestane fungovať – a na to musíme rýchlo reagovať. Robíme však pravidelnú údržbu, lebo na nový stroj sa čaká aj mesiac.”

Aký najväčší prínos mal pre vás váš projekt v roku 2013? Čo sa odvtedy zmenilo, aký posun v procese výroby a predaja ste najviac zaznamenali?

„Keď si spomeniem, že sme ja s bratom v Košiciach začali vyrábať jeden z prvých ciderov, určite je to pocit zadosťučinenia. Keď si v škole a učíš sa robiť biznis plán, marketingový plán a píšeš to všetko na papier, ide o jednoduchú robotu. Ale urob to v realite a už je to zložitejšie. Veľmi ma posunula sebarealizácia a to, že som začal s mojím podnikaním, s naším „dieťatom“.

Okrem Slovenska pôsobíte aj v zahraničí. Kde sa projekt viac ujal – na Slovensku či na severe – Dánsko, Holandsko?  

Dovážame do Čiech, občas do Viedne. Mellosky pravidelne posielame do Dánska a Írska. Cider sme vyviezli aj do Švajčiarska, Holandska, Rakúska alebo Estónska. Export nám ide, no zakladáme si primárne na domácom trhu. Najviac chceme pôsobiť na Slovensku.” 

Kde okrem trhov a festivalov môžu naši čitatelia ochutnať vaše cidery a limonády?

„Zameriavame sa na predaj v podnikoch, keďže sa nápoje podávajú predovšetkým tam. Na festivaly a trhy však chodíme len ja s bratom ako priami výrobcovia. Väzbu s ľuďmi považujeme za veľmi silný marketing.”

Nájdete ich však aj v predajniach Yeme či Fajne potraviny, kde si môžete cidery kúpiť.  

Čo sa týka priestorov na západe a východe, v Bratislave ich nájdete v KC Dunaj, Urban House alebo Pod Kamenným stromom. V Košiciach napríklad v Kine Úsmev, Tabačke alebo Republike východu. Okrem iného môžete nápoje zohnať aj cez internetové obchody. Jedným z nich je online portál www.drinkshop.sk.

Tak nazdravie, priatelia!

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba:

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk

Podporovateľom OZ Zero2Hero je firma NAY. Checkni si ich aktuálne otvorené pozície.

Sleduj nás na Instagrame, Facebooku alebo LinkedIne, aby ti neušli žiadne Zero2Hero novinky!
Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Otestuj svoj
biznis nápad!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fund či zakladateľmi akcelerátora Perry Talents sme zostavili úvodný set domácich úloh, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na viktor@zero2hero.sk.

SME HRDÝM PARTNEROM
AKCELERAČNÉHO PROJEKTU
ROZBIEHÁTOR.

“Pomáhame ľuďom rozbehnúť užitočný projekt, ktorý ich uživí.”
zakladateľ Juraj Kováč

Podporili nás