Biznis príbeh

Jakub Janega zo Simplicity: „Skúsenosť je názov, ktorý dávame svojim chybám a omylom.“

zdroj: archív JJ

Simplicity je startup venujúci sa vývoju mobilných aplikácií pre mestá a obce v Spojených štátoch amerických a na Slovensku. Aktuálne majú pokrytých 50 samospráv na Slovensku a 30 samospráv v USA. Cieľom mobilnej aplikácie je zjednodušiť a zlepšiť komunikáciu medzi obyvateľmi a mestom. 

Predstavujeme ti country managera Simplicity Jakuba Janegu (25), ktorý okrem iného založil aj Asociáciu SmartCity Slovensko, ktorá sa venuje konzultingu digitálnych technológií v mestách a obciach.

Čo sa v rozhovore dozvieš:

  • prečo je dôležité mať otvorené oči a nečakať, že budeš mať hneď ideálny a bezproblémový nápad,
  • prečo nie je úplne potrebný nadupaný biznis plán,
  • kto je naozaj kvalitným investorom,
  • ako cestovanie využiť viac, ako len na oddych,
  • ako sa zmieriť so slabými stránkami

a mnoho ďalšieho. 

Jakub, správne rozumiem, že vaša aplikácia je taký “novodobý dedinský rozhlas“?

Áno, dá sa povedať, že je to komunikácia na úrovni 21. storočia. Z histórie vieme ako fungoval amplión – ak občan nebol doma, nemal šancu daný oznam zachytiť. 

Okrem klasického rozhlasu existuje ešte tzv. SMS hlásnik a e-mail hlásnik, čo sú však rovnako zastarané formy komunikácie. Pri SMS hlásniku musel občan dobrovoľne mestu poskytnúť telefónne číslo a čo sa týka mailov – všetci vieme, že v spleti komerčných mailov, ktoré nám dokážu denne prísť, je len veľmi ťažké identifikovať tie z miestneho úradu. 

zdroj: archív JJ

Ako prebieha samotná komunikácia medzi mestom a jeho obyvateľmi? Chodia im napríklad notifikácie?

Obyvateľ dostáva iba kategórie správ, ktoré si po stiahnutí navolil a o ktoré má záujem. Ak niekoho zaujíma iba šport, kultúra a oficiálne mestské udalosti, bude dostávať iba takéto druhy notifikácií. Notifikácie sú veľmi personalizované, dokonca ich dnes už vieme zacieliť na konkrétnu oblasť. 

Ak sa na konkrétnej ulici realizuje odstávka elektrickej energie alebo výkopové práce, vieme veľmi efektívne odoslať upozornenia iba obyvateľom, ktorí na danej ulici žijú.  

Ako vás môžu jednotlivé samosprávy kontaktovať?

Kontakt prebieha dvomi spôsobmii: 

Obec alebo mesto si dokáže cez elektronický formulár na našom webe onesimplicity.com vyplniť základné údaje, čím vieme identifikovať, či sa jedná o mesto a nie falošný profil. Následne mestu vytvoríme vlastnú kolonku v aplikácii. Od tohto momentu majú všetci obyvatelia k dispozícii informácie z mesta a mesto tak môže bez problémov so svojimi obyvateľmi začať  komunikovať. 

Potenciálnych klientov zvykneme aktívne oslovovať aj my – máme na to zriadený tím ľudí, ktorý obvolá databázu a následne v prípade záujmu zo strany klientov dohadujú osobné stretnutia. 

V Amerike sme spustili činnosť pred šiestimi mesiacmi, kde máme približne 30 samospráv. Tieto samosprávy sa nám začali ohlasovať samy práve prostredníctvom nášho webového formuláru, ktorý funguje naozaj veľmi dobre. Veľa týchto miest chce byť súčasťou Simplicity a chcú nás používať ako primárny komunikačný kanál s obyvateľmi mesta. 

zdroj: archív JJ

Predpokladám, že pracujete v tíme. Ako si medzi sebou delíte jednotlivé úlohy?

Na začiatku sme boli šiesti – dvaja zakladatelia, dvaja obchodníci a dvaja vývojári. Viac-menej to fungovalo tak, že – to bolo pred pár rokmi – zvolali sme si poradu, kde sme všetci spolu sedeli a diskutovali o tom, čo ideme robiť. Dohodli sme sa, kto a ako bude predávať, kto zastreší právnu časť, kto marketing, kto vývoj atď. 

Dnes fungujeme úplne rozdielne. Máme oddelenia, ktoré vedú jednotliví manažéri. Tí sú zodpovední za prinášanie výsledkov na danom oddelení. Každý manažér si väčšinou dohodne stretnutie so svojím tímom a následne pracujú na čiastkových cieľoch, ktoré si určili. 

Momentálne sa nám podarilo otvoriť v SkyParku veľmi pekné kancelárie, čím sa snažíme podporiť a prilákať zaujímavé talenty. V takomto prostredí môžu pracovať, ale k dispozícii majú samozrejme aj množstvo benefitov: spoločné raňajky, workoutovú zónu či možnosť zdravého životného štýlu, nakoľko sme športovo založená firma. 

Ako vôbec vznikla idea, na základe ktorej ste vyvinuli aplikáciu SmartCity?

Celá idea vznikla v Dánsku, kde sme spoločne s chalanmi Andrejom Krúpom a Jurajom Gagom študovali (zakladateľmi sú Andrej a Juraj). Ako mladí študenti prichádzajúci do novej krajiny sme naše mesto samozrejme nepoznali a nevedeli sme sa v ňom orientovať. 

Pamätám si kľúčový moment, ktorý nás na túto cestu nasmeroval. Jedna pani nám na ulici dala do ruky lístok obsahujúci QR kód a povedala, aby sme si stiahli túto aplikáciu, pretože v nej nájdeme všetky dôležité informácie. Táto aplikácia ale bola skôr turistickým sprievodcom – zoznámila ma so základnými a najdôležitejšími inštitúciami a podnikmi v meste.

Vtedy som si uvedomil, že podobná aplikácia by bola výborným nástrojom na komunikáciu s obyvateľstvom. Dali sme teda hlavy dokopy s jedným chalanom – vývojárom na univerzite a začali sme na našich plánoch pracovať.

O dva roky neskôr sme sa dali opäť dokopy tu v Bratislave. Robili sme prieskum trhu v Záhorskej Bystrici v mestskej časti, kde sme sa pýtali ľudí, či navštevujú mestský web a ako často. Zistili sme, že až 80 % obyvateľov nenavštevuje mestské weby pravidelne a nie sú ani pravidelne informovaní. 

Zamýšľali sme sa – odkiaľ teda títo ľudia získavajú informácie týkajúce sa chodu mesta? Z týchto dôvodov sme vytvorili nástroj, ktorý ti počas toho ako sedíš v práci pošle notifikáciu a ty presne vieš, čo sa bude diať.

zdroj: archív JJ

Predstav si, že som starosta obce, ktorej sa snažíš predať váš produkt. Ako by si mi to vysvetlil čo najjednoduchšie, no zároveň maximálne efektívne?

Ako prvé by som vyzdvihol, že táto appka bojuje proti hoaxom a dezinformáciám na sociálnych sieťach, nakoľko je v 100%-nej réžii mesta, a informácie sú teda overené. Prístup do aplikácie má iba admin (prípadne starosta, primátor), žiadne fejkové profily. Tieto profily často spravujú stránku mesta, ktorá ale nie je oficiálne mestským vlastníctvom, a tak sa stáva, že admin upravuje daný obsah vo svoj prospech, prípadne je politicky alebo osobnostne proti vedeniu mesta.

Prvou obrovskou výhodou sú teda 100% overené informácie, ktoré dnes ľudia naozaj potrebujú v prípade akýchkoľvek neočakávaných udalostí, ktoré nás napríklad zastihli aj v poslednom období. 

Druhou mega výhodou je spätná väzba. V aplikácii máme ankety, kde môže občan zahlasovať, vďaka čomu mesto či obec získa reálne dáta v rámci konkrétneho “problému”. Napríklad: obec má voľný pozemok a vedenie sa nevie rozhodnúť, či tam postavia materskú školu alebo nákupné centrum. Vďaka našej aplikácii sa to môžu občanov opýtať bez problémov a rozhodnúť sa k ich spokojnosti.

Poďme ale späť k vašim začiatkom – naznačil si, že prvotná idea prišla v Dánsku. Ako to ale pokračovalo ďalej?

Na začiatku sme boli dvaja, ktorí sme riadili priamy obchod. Mali sme jedno auto, jednu databázu a jednu brožúru o produkte. Pravidelne každú nedeľu o šiestej večer sme sa stretli, sadli si a prešli si plán miest na nasledujúci týždeň. Plány sme sa snažili robiť logicky podľa regiónov, aby sme mali čo najmenšie náklady na prepravu. 

Následne sme teda začali mestá oslovovať. Za tri roky sme navštívili viac ako 800 samospráv, tzn. že sme sa rozprávali so starostami či primátormi a analyzovali sme, do akej miery by bola naša aplikácia pre danú samosprávu výhodná. Okrem iného sme tak získavali aj cennú spätnú väzbu. 

Uzavrieť biznis v štátnom sektore však trvá dlhšie ako v tom súkromnom, nakoľko nejde iba o rozhodnutie hlavy obce – do rozhodovania sa musia zapojiť aj poslanci, vyhlásiť verejné obstarávanie a podobne. Naozaj iba máloktorá obec dokáže appku kúpiť priamo na stretnutí. 

zdroj: archív JJ

Hovoríš, že ste mali naplánované cesty a podobne. Mali ste zostavený a vypracovaný aj biznis plán? 

Prvý biznis plán sme začali dávať dokopy pred prvou investíciou. Dovtedy sme mali “iba” veľa odvahy a naivity (smiech).

Teraz už vieš, čo by mal kvalitný biznis plán obsahovať. Čo by to podľa vašich skúseností malo byť? Prípadne – urobili by ste v rámci biznis plánu niečo inak?

V rámci biznis plánu sa podľa mňa až tak veľa chýb urobiť nedá, ak človek dodržiava základné štandardy, ktoré samotný biznis plán ukladá. Okrem toho – dnes si vieme jednoducho na internete pozrieť a nájsť čokoľvek, čo potrebujeme. Stačí si pozrieť prierez najúspešnejších startupov ako sú AirBnB, Tik Tok, Uber a pod. a inšpirovať sa od nich a ich biznis plánu. 

Ďalším základným pilierom úspechu okrem biznis plánu je odhodlanosť a ambície zakladateľov. Tí musia byť veľmi ambiciózni, musia mať veľké ciele, musia byť presvedčení o kvalite svojho produktu a musia preukázať, že sa nevzdajú, ak narazia na pár prekážok. 

Kedy ste podnikli kroky smerujúce k investorom? 

Kroky smerujúce k investorom sme podnikli hneď, ako sme si uvedomili, že máme len jedinú možnosť: ísť do toho naplno. Počas testovania produktu sme zistili, že sme naozaj našli dieru na trhu, ktorú je nutné vyplniť. 

Po asi dvoch rokoch sme si sadli a dohodli sa, že tomu venujeme naozaj maximum času a energie. Od tohto momentu všade, kde ideme, uvažujeme, ako by sme tam náš produkt vedeli dostať. 

Ak ideš osloviť investora, je ideálne, ak tvoj produkt už existuje a máš reálnych zákazníkov či klientov. Našou veľkou výhodou bolo, že náš produkt už niektoré mestá používali. Samozrejme, že sme za naše služby boli už aj finančne ohodnotení a následne sme investorovi už len ukázali výsledky v danom čase a v danej krajine.

zdroj: archív JJ

A čo mentori? Mali ste mentorskú podporu alebo ste sa ťahali navzájom?

Samozrejme. Máme niekoľko mentorov, ktorí nám pomáhajú v rôznych oblastiach, pretože firma si v každom období svojho života vyžaduje pozornosť rôznych odborníkov a ľudí všeobecne. Je jedno či ide o legislatívnu časť, finančnú či produktovú – každé obdobie si vyžaduje iného odborníka a podľa toho sa snažíme nájsť aj nájsť vhodného investora. 

Medzi investorom a startupom by to nemalo byť iba o peniazoch – investor by mal firmu vyživovať aj iným spôsobom. Mal by jej pomôcť na danom trhu uspieť či jej poskytnúť iné cenné rady. 

Investor by mal byť preto zároveň aj mentorom. Keď už do danej firmy leje peniaze, mal by jej veriť, mal by jej pomáhať rásť, mal by ju mentorovať a pomáhať jej smerovať tam, kde ju vidia jej zakladatelia. 

V časoch, keď sme s Jurajom cestovali po svete, radi sme spoznávali rôzne nové kultúry. Na každom mieste sme sa snažili nájsť úspešného človeka alebo odborníka, ktorý by nás dokázal posunúť vpred. Raz v Karibiku sme dokonca našli a navštívili jedného miestneho veľmi úspešného Slováka. Sedeli sme uňho asi dve hodiny a debatovali o živote.

Preto si myslím, že mentori sú naozaj veľmi dôležití a podľa mňa je veľmi veľmi podstatné a správne učiť sa od starších a skúsenejších. My mladí si naozaj často myslíme, že všetko vieme, no skutočnosť je úplne iná. 

Veru – až časom prichádza toto uvedomenie.

Presne tak a potom zistíme, že dostať radu od daného človeka bolo naozaj lepšie a  celý proces toj urýchlilo.

V čom podľa teba spočíva najväčší prínos mentora pri podnikaní? 

Veľakrát sa mi stalo, že mentor povedal myšlienku a ja som si to v momente spojil s konkrétnou udalosťou z môjho života. Zaujímavé je, že často to funguje tak, že na čo myslíš, to si pritiahneš. Veľa ľudí to hovorí a ja som zistil, že to je naozaj pravda.

Mentor mi vždy dokázal vyriešiť daný problém, ktorým som sa v danom období zaoberal. Ani som ho o to nemusel žiadať. Začal rozprávať a ja som si uvedomoval, že dostávam odpovede na otázky, ktoré vlastne ani nepadli. Mentori mi boli preto vždy veľkou inšpiráciou. Navyše, väčšinou je ním človek, ktorý už niečo dosiahol a ty sa chceš v danej oblasti od neho niečo naučiť – od jeho skúseností až po to, ako s tebou komunikuje.

zdroj: archív JJ

Napadne ti aj konkrétny príklad? 

Raz sme vo firme riešili, či je lepšie sa sústrediť na väčší počet malých obcí a miest alebo na menší počet veľkých miest z pohľadu financií, marketingu a podobne. Sedeli sme vtedy s mentorom na stretnutí a on povedal: „Je lepšie mať v rybníku tisíc kilových rýb alebo jednu tisíc kilovú? Keď ti zahynú dve z tisíc, ostane ti zvyšných 998. Ale čo keď ti zahynie tá jedna tisíc kilová? Čo ti ostane potom?“

Keď sme si zamenili ryby za klientov, dostali sme odpoveď ako na zlatom podnose. Ak budeme mať viac menších klientov a niektorí z nich prerušia spoluprácu, stále máme dostatok na to, aby naša firma mohla bez problémov fungovať.

Rád by som sa ešte vrátil ku chybám všeobecne – ktorá ti utkvela najviac v pamäti? Ktorá chyba vás najviac naučila a posunula vpred?

Oscar Wilde raz povedal peknú myšlienku: Skúsenosť je názov, ktorý dávame svojim chybám a omylom. Keď sa tak zamyslím, na každej chybe sme sa niečo naučili, a teda niečo získali. Ľudia však často vnímajú chyby ako niečo zlé a nevidia za nimi to dobré. 

Vďaka tomu, že sme v krátkom čase urobili veľké množstvo chýb a ešte ich stále robíme, tak priamo úmerne v krátkom čase naberáme veľké množstvo skúseností, ktoré ja osobne vnímam ako veľmi silnú konkurenčnú výhodu.

Koniec koncov, stojí nás to aj menšiu časovú jednotku. Ak počas jedného mesiaca urobíme 10 chýb za sebou, je to efektívnejšie, ako robiť ich sem-tam počas celého roka. Teda čím rýchlejšie tieto chyby robíme, tým rýchlejšie sa vieme dostať k vytúženému cieľu. 

Aby som ale bol aj konkrétny: vo veľmi krátkom čase sme zamestnali obrovské množstvo nových ľudí, čo bola obrovská chyba, no poučili sme sa z nej. Zo šiestich ľudí sme behom troch mesiacov mali zložený tím pozostávajúci z 50 ľudí. Nepredpokladali sme, že budú potrebovať určitý čas na adaptáciu a na to, aby navnímali poslanie našej firmy.

Potrebovali sme niekoho, kto by ich týmto adaptačným procesom previedol, no nikoho takého sme nemali. Síce chápali ako fungujeme a chápali aj čo majú robiť, ale systému, akým fungujeme a akým spôsobom máme nastavené ciele, im už trvalo porozumieť dlhšie. Toto obdobie nás stálo veľa peňazí, pretože neboli vtedy takmer žiadne výsledky.

zdroj: archív JJ

A čo slabé stránky? Si typ, ktorý proti nim bojuje alebo skôr typ, ktorý sa ich snaží pochopiť a uchopiť vo svoj prospech? 

Samozrejme, že mám slabé stránky, no snažím sa ich vnímať tak, že proti nim nebojujem. Identifikujem ich, no nebojujem s nimi. 

Je to taká moja osobná filozofia. Uvedomil som si, že každý z nás ich má a v podstate sa odstrániť asi ani nedajú, pretože sú pre nás prirodzené. Treba sa vedieť naučiť s nimi žiť a otočiť ich vo svoj prospech. 

Čo by si poradil mladému človeku, ktorý má ideu na biznis, no z akéhokoľvek dôvodu sa bojí začať? 

Aby začal okamžite. Ak je o svojom nápade a jeho kvalite presvedčený, nech ide do toho. Nemusí to byť svetový prevrat, na začiatok stačí predsa aj lokálny. Pretože čím skôr začne, tým skôr identifikuje, či daný nápad naozaj stojí za to, alebo nie. 

A že musí vytrvať! Netreba sa zľaknúť veľkých chýb a problémov, ktoré aj tak určite prídu. Vždy je treba snažiť sa veci dotiahnuť dokonca. Myslím, že táto rada je ešte cennejšia, ako tá prvá.

zdroj: archív JJ

Kde ťa môžu naši čitatelia kontaktovať? 

 Môžu ma bez problémov kontaktovať na e-mail – janega@onesimplicity.com 

Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fond či zakladateľmi Perry Talents akcelerátora sme zostavili úvodný set domácich úloh respektíve zadaní, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Čítať ďalej

Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fond či zakladateľmi Perry Talents akcelerátora sme zostavili úvodný set domácich úloh respektíve zadaní, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba:

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk.

Sme hrdý partner akceleračného programu Rozbiehátor. Ako hovorí zakladateľ Juraj Kováč: "Ukážeme ti ako si overiť, či je tvoj nápad dostatočne dobrý na to, aby z neho mohol byť fungujúci biznis."

Klikaj na Rozbehni sa!

Podporili nás