Inšpirácia

Podnikanie ma naučilo, čo je zodpovednosť

Jaro Dodok

Ak si o sebe myslím, že som majster sveta, tak niečo nie je v poriadku.“

V rozhovore sa dozvieš:

  • akú knihu by si určite nemal vynechať zo svojho portfólia,
  • ako prijímať spätnú väzbu,
  • ako ti podnikanie môže zmeniť mindset,
  • ako zvládnuť životný štýl podnikateľa,
  • prečo nie je kávovar práve najlepšia prvá investícia,

a mnoho iného.

Začínal ako predavač orechov pred potravinami, ale to ešte nevedel, že robí biznis. Keď mal 13 rokov, začal sa venovať písaniu. Všetko, čo sa na hodinách učil, chcel hneď vyskúšať v praxi, tak sa stal regionálnym redaktorom portálu Bystrica24.sk.

Krátko na to si založil blog a neskôr sa stal šéfredaktorom webu Student24.sk. Našiel viac mladých ľudí, ktorým sa páčilo, čo robí, a tak vznikla Rada študentov, Hug Day a mnohé ďalšie projekty. Neskôr si založil reklamnú agentúru Mavio Media.

Dnes má 22 rokov a nedávno sa vrátil z Godzone tour, ktorá pritiahla do šiestich miest viac ako 22 000 ľudí. Pomáhal s PR a marketingom. V novembri s tímom úspešne skončili volebnú kampaň na predsedu VÚC v Žiline. Teraz sa sústredí na tri kľúčové kampane v agentúre GD IDENTITY pre Coffee Veronia, Miss+ a Ľubovnianka.

Predstavujeme ti Jara Dodoka.

Čo bolo doteraz najťažšie v tvojom podnikateľskom živote?

Najťažšie bolo zvládnuť ten životný štýl. Vstával som o trištvrte na štyri, aby som mohol hneď ráno vybaviť maily, vymyslieť kampane a potom bežať na vyučovanie. Cez prestávky som nahodil články, cez obed stihol dve stretnutia, hneď po škole bežal na poradu do kancelárie, potom na úrad a po večeroch som riešil účtovníctvo a byrokraciu. Počas strednej som nestihol síce ani jednu diskotéku, no dnes som za to vďačný.

Ako si nakoniec prekonal tieto výzvy nového životného štýlu?

Obklopil som sa skúsenými ľuďmi. Našiel som si mentorov a sledoval, aký majú time manažment, ako delegujú úlohy, ako vyjednávajú na obchodných stretnutiach a zvládajú popritom aj rodinu. Ja som o podnikaní nevedel nič, takže som sa všetko musel naučiť.

Máš aj dnes mentorov? Ak áno, akých?

Mám okolo seba viac ľudí, od ktorých sa učím. Aktuálne ma najviac posúvajú stretnutia s Julom Slovákom, ktorý vedie Godzone projekt a má naozaj rozsiahle skúsenosti s vedením ľudí. Pred pár týždňami som tiež absolvoval mentoring s Mariánom Kolníkom, ktorý pôsobil 20 rokov ako manažér v nadnárodných korporáciách, bol bývalým poradcom ministra a aktuálne je lektor v inštitúte Franklin Covey. S mentorom si musím v prvom rade “sadnúť“, potom je pre mňa dôležité, aby mal pevný charakter a výsledky, ktoré mi naznačujú, že sa od neho mám čo učiť.

Jaro v rádiu o podujatí Hug Day
Jaro v rádiu o podujatí Hug Day

Ako vyzerali začiatky tvojho podnikania?

Predával som lúpané orechy pred potravinami 🙂 No to som ešte nevedel, že robím biznis. Tak naozaj som sa začal o podnikanie zaujímať počas strednej školy. Študoval som na obchodnej akadémii. Učili sme sa, čo je živnosť, podnikateľský plán či marketingový mix, no mne poučky nestačili, chcel som si to vyskúšať. A tak som si ako 18-ročný založil živnosť.

Aké boli prvé kroky?

Prenajal som si kanceláriu a kúpil kávostroj za 300 eur. Viem, bola to chyba. Dva mesiace som kvôli tomu sedel v prázdnej kancelárii na zemi, kým som nenašetril na stoličky a pracovný stôl. Musel som nejako zarobiť prvé peniaze, tak som začal písať PR články pre firmy a celkom to išlo. Firmám vďaka nim rástli predaje a tak odo mňa chceli, aby som im robil copytexty aj na weby či do videí. Ani neviem ako a zrazu som sa pristihol, ako na kolene robím pre klientov celé kampane.

Ako vyzeralo tvoje rozhodovanie či začať podnikať?

Bolo to počas strednej školy. Nemal som to veľmi v pláne, ale zákazky zázračne pribúdali. Založiť si živnosť bola veľmi jednoduchá záležitosť. Stálo ma to 30 eur. O niečo ťažšie už bolo rozhodovanie, či založiť sročku. Po niekoľkých týždňoch som nabral odvahu a založil firmu Mavio Media s.r.o., reklamnú agentúru, v ktorej som neskôr zamestnal prvých ľudí.

Kávovar, živnosť, neskôr sročka, kancelária, prví ľudía – to všetko niečo stojí. Kde si vzal prvé peniaze na rozbeh?

Cashflow. Napísal som pár článkov, zarobil som prvých pár sto euro a tie som investoval späť do firmy. Potom som začal spolupracovať s dizajnérmi, rozšíril som portfólio na grafiku a opäť prišla nejaká zákazka. Na rozbeh som nemal žiadny kapitál. Ak teda nerátam to, že som cez víkendy školil komunikáciu, projektový manažment či tímovú prácu v Národnom projekte KomPrax.

Jaro na cestách
Jaro na cestách

Ako si sa dostal k informáciám o tom, ako firmu založiť, ako spraviť prvý krok? Radil ti niekto?

Môj spolužiak Lukáš. Niečo sa dočítal na webe, hneď mi to povedal, ja som to šiel vyskúšať a vzápätí mi volal, že sa sekol, že to je inak 🙂 Na začiatku podnikania to bol pokus-omyl, preto som spravil veľa chýb. Potom som absolvoval rôzne workshopy, veľmi dobré spomienky mám napríklad na Juraja Kováča a jeho koncept „Rozbehni sa“, s ktorým som si spravil svoj prvý biznis model.

Popri podnikaní si aj študoval. Ako si hackoval školu?

V tretiaku na strednej som požiadal o individuálny učebný plán. Keďže v biznise ľudí nezaujíma, koľko máš rokov alebo titulov, musel som na sebe makať, aby som sa presadil. Za mesiac som otočil 4 školenia a prečítal 10 kníh. Využil som každú minútu na to, aby som sa vzdelával.

Vo štvrtáku som už školu nestíhal, keďže som mal v Mavio Media sedem ľudí na full time a chystal som sa prevziať štyri obchodné frenšízy. Skúšky som odflákol a nakoniec som požiadal o ukončenie štúdia. Takže na druhú časť maturity som už neprišiel.

Určite chceš mať aj voľný čas, priateľku, sociálny život. Ako to vieš všetko skĺbiť?

Práveže si myslím, že mi to aktuálne veľmi nejde. Mám problém povedať ľuďom, ponukám aj príležitostiam „nie“. Ale učím sa byť asertívny. No to, čo mi pomáha, je viera v Boha a spoločenstvo. Vďaka tomu si vždy uvedomím, že je tu niečo dôležitejšie ako práca, peniaze a projekty. Preto som sa rozhodol, že po tomto hektickom období na chvíľu vypnem, aby som viac času investoval do vzťahov, budoval svoj charakter a rozvíjal svoju víziu.

Aká je tvoja vízia?

Už niekoľko rokov snívam o tom, že by som vytvoril univerzitu s úplne novým konceptom vzdelávania, ktoré by bolo založené na dobrovoľnosti. Chcem využiť prvky neformálneho a zážitkového vzdelávania, nové formy mentoringu a koučingu. Táto univerzita by mala mať vytvorený unikátny ekosystém, ktorý by prepájal neziskový a verejný sektor s biznisom. Podnikať, viesť organizáciu alebo občiansky sa angažovať počas štúdia by mala byť úplne bežná súčasť vzdelávania.

Máš konkrétne kroky, ako ideš „investovať do vzťahov, budovať charakter a rozvíjať víziu“?

Áno, od januára sa chystám na niekoľko mesiacov „vypnúť“, aby som získal viac času ujasniť si túto víziu, rozvíjať ju a zadefinovať si, na čo sa v prvých rokoch fokusovať. Prakticky od deviateho ročníka na základnej škole som deň-noc pracoval na projektoch a kampaniach. Viem, že ak nechcem vyhorieť, musím na čas spomaliť a ujasniť si priority. Za posledné obdobie som získal množstvo skúsenosti, preto ich chcem rozumne zúžitkovať.

Jaro Dodok počas odovzdávania ocenenia Blorger roka 2017
Jaro Dodok počas odovzdávania ocenenia Blorger roka 2017

Čo ti dáva podnikanie?

Vďaka podnikaniu som prijal v živote úplne iný mindset. Keď vidím problém, hneď hľadám riešenie. Keď niečo začnem tvoriť, uvedomím si, že potrebujem tím. Keď makám na kampani, tak sa pýtam, ako pomôže ľuďom.

Podnikanie ma naučilo, čo znamená zodpovednosť. Zistil som, že vôbec nie je jednoduché myslieť na to, že na konci mesiaca musím vyplatiť ľudí, nájsť si čas na rodinu a nestrácať pri tom zmysel toho, čo robím.

Čo ti to naopak podnikanie zobralo?

Neviem, asi nič. Jedine tak školu 🙂 Ale do tej by som sa nevrátil, ani keby som bol mimo biznisu.

Čo potrebuje mladý človek na to, aby začal svoj vlastný biznis?

Veľkú sebadisciplínu. Dokopať sa ráno k plnému to-do listu. Naučiť sa prijímať spätnú väzbu. Neustále sa učiť a zlepšovať. Ak si o sebe myslím, že som majster sveta, tak niečo nie je v poriadku.

Ako prijímaš spätnú väzbu? V mladom veku nie je jednoduché prijať aj kritiku.

Môžem povedať, že úplne v pohode. Od malička som bol vedený k tomu, akú hodnotu ukrýva spätná väzba. Zažil som si chvíle, keď mi môj mentor nakladal celou cestou z Bratislavy do Bystrice, a to sme hodinu stáli v kolóne. Feedback beriem ako samozrejmosť. Je oveľa lepšie spýtať sa niekoho „Ako si to videl ty? V čom som dobrý a čo môžem zlepšiť?“ ako žiť v ilúzii, že som dokonalý.

Aké nástroje tooly, myšlienkové procesy, využívaš na dennej báze a určite by si ich odporúčal?

Kedysi som veľmi skoro vstával, vďaka čomu som bol efektívnejší. Teraz som zlenivel. No najužitočnejší tool, ktorý využívam je papierový diár Doller. Nosím ho všade, píšem si doň poznámky z každého stretnutia či školenia. Takýchto diárov mám doma asi tridsať. Rád sa k ním vraciam, listujem v nich a oživujem si nápady, ktoré som si niekedy zapísal. Aplikácie nepoužívam.

Vravel si, že veľa čítaš. Aká kniha ťa najviac ovplyvnila od začiatkov podnikania do dnešného dňa?

7 návykov skutočne efektívnych ľudí od Stephena Coveyho.

Keby ťa niekto chcel zastihnúť a spýtať sa ťa niečo, aký kánal je najlepší?

Asi Facebook. No i napriek tomu, že sa venujem online marketingu, netrávim veľa času na sociálnych sieťach. Takže najlepšie je stretnúť sa na nejakej akcii alebo pri šálke dobrej kávy osobne.

Vďaka, Jaro!

Čítať ďalej

Logo Slovakstartup.com

Fandíš startupom?

Kúp si tričko

Prejsť na eshop

Podporili nás