Rastlinné mlieka začali vyrábať vo svojej malej kuchyni a predávali ich kamarátom. Dnes dodávajú svoje produkty do obchodov, aj tých bezobalových, po celom Slovensku. Vyrábajú udržateľne a čo najviac lokálne. Veria, že vzťahy sú dôležité – či tie obchodné alebo priateľské. Túžia budovať komunitu a inšpirovať ľudí k rastlinnej strave.
Predstavujeme ti Kristínu Centárovú, ktorá spolu so svojím priateľom Ľubošom založila slovenskú rastlinnú značku Plant Cow.
V rozhovore sa dozvieš:
V lete pred dvoma rokmi sme predali prvé mlieko do obchodu. Nápad sme však začali tvoriť ešte pol roka pred tým, začiatkom 2020.
Pamätám sa, ako som raz prišla domov a Ľuboš sa ma spýtal, či som už niekedy ochutnala rastlinné mlieko. Áno, vravím mu, to z obchodu. A tak mi s hrdosťou v tvári podal pohár svetlej tekutiny, ktorú práve vyrobil.
Rastlinné mlieko z mandlí. Skutočne ma prekvapila jeho lahodná chuť. Bola som prekvapená z toho, aká jednoduchá bola výroba tohto mlieka.
Vtedy sme ešte bývali v Bratislave. A v našej malej kuchynke tak začal experimentovať s rôznymi príchuťami. Neskôr sme naše rastlinné mlieka ponúkali aj kamošom a kolegom, ktorým hneď zachutili.
Nepovedala by som, že to bol podnikateľský nápad. Skôr sa jednalo o spontánny nápad. Až neskôr prišla myšlienka pustiť sa do toho naplno.
Urobili sme si rýchly prieskum trhu. Na Slovensku sa vtedy výrobe týchto produktov produktom venovala iba jedna firma a výber v supermarketoch bol prirodzene malý. Rozhodli sme sa vyskúšať to.
Keď sme začali produkty dodávať do obchodov.
Vedeli sme, že nebudeme môcť vyrábať iba doma, tak sme si zariadili výrobňu v Bratislave. Neskôr sme sa presunuli do Partizánskeho, kde stále sídlime.
V Bratislave bol a aj doteraz je náš najväčší trh. Postupne sa naše produkty dostali do bezobalových obchodov, napríklad do obchodu U Vážky, kde naše výrobky nájdete od úplného začiatku . Vtedy si nás ľudia začali viac všímať a vyhľadávať naše produkty. Sieť prevádzok sa rozširovala. A to považujem za náš reálny štart.
Určite to malo vplyv na rozpoznateľnosť našej značky. Začali si nás všímať ľudia, ktorí sa stravujú rastlinne. Získali sme tiež priestor v médiách, publikovali sa rôzne PR články, čo nám tiež výrazne pomohlo.
Nechceme konkurovať veľkým značkám, medzi ktoré patrí napríklad aj Alpro. To by nebolo možné. Sústreďujeme sa hlavne na udržateľnosť. Preto sú naše rastlinné nápoje a ostatné produkty balené v skle, prípade eko papieri. Sústreďujeme sa na zákazníkov, ktorí si potrpia na kvalitu. Preto vyrábame produkty, ktoré sami radi konzumujeme.
Nimi sme začali. Dnes však máme v ponuke už aj veggie granolu, plant čííízy (vegánske syry) a husté vegánske pudingy – plant hustoshe. Začiatkom novembra predstavíme tiež novinky – lahôdkové rastlinné výrobky vresku a varižák a rastlinné alternatívy mäsa zo seitanu.
Niektoré značky možno zápasia s tým, že sa produkt ťažšie predáva, ak ho ešte nepozná veľa ľudí. My sme sa rozhodli obchodom poskytnúť vzorky a zorganizovať ochutnávky. Človek priamo v obchode mohol skúsiť, ako chutí rastlinné mlieko od nás a neskôr si ho aj kúpiť.
Najprv sme s obchodmi komunikovali sami, dnes to robí naša kolegyňa Jessica.
Nie je to len o dodaní produktu do obchodu. Riešime sezónne akcie a s obchodmi a zákazníkmi udržiavame pravidelný kontakt.
Najradšej by sme všetky suroviny mali lokálne, väčšina z nich sa však na Slovensku nedá dopestovať.
Kešu máme z Indie, mandle zo Španielska, lieskovce z Chorvátska. Do granoly sme pridali tekvicové semiačka zo Slovenska a ovsené vločky máme z Česka.
Mandle z Kalifornie a zo Španielska skutočne chutia inak. Náš dodávateľ z Holandska nám preto vždy pošle vzorky, ktoré vo výrobe odskúšame.
Po čase sme si vycibrili chuľové poháriky a vieme, z akej krajiny pochádzajú skutočne lahodné kešu orechy či mandle.
Nedávno sme robili pokusy na nové príchute mliek. Chceli sme spojiť dva typy orechov. Niektorý je však sladší, niektorý horkejší. Veľmi tiež záleží na tom, v akom podnebí daná surovina vyrastie. Odzrkadlí sa to totiž na jej chuti a tvare.
Rastlinná strava, inak povedané, vegánska, môže byť podľa nás udržateľná a ľahko dostupná. Na Slovensku sa však ešte stále často stretávame s tým, že ju ľudia vnímajú negatívne. Spájajú sa s ňou rôzne predsudky. Mnohí si myslia, že nemôže byť výživná, alebo že neexistujú jednoduché a chutné vegánske recepty. Preto chceme ľudí k rastlinnej strave inšpirovať.
Aj keby niekto zaradil iba jeden rastlinný produkt do svojho jedálnička, je to úspech. O to viac nás teší, ak je to náš produkt.
Niektorí ľudia nevedia, kde začať. Preto sa im snažíme ukázať, v akých receptoch môžu naše produkty využiť.
Najprv sme sa mali volať Nut Nut, to bol Ľubošov nápad, ktorý sa mi veľmi páčil. Chceli sme však nejakým spôsobom do názvu preniesť to, ako vyzerá domáca výroba rastlinného mlieka. Používa sa pri tom sitko, ktorým sa mlieko odfiltruje od orieškov. Nám to vždy pripomínalo dojenie kravy. Preto sme sa nakoniec rozhodli pre Plant Cow – rastlinná krava. Veríme, že sa zákazníci pri prečítaní názvu aj trochu pousmejú 😊.
Rozhodli sme sa pre anglický názov, aby sme tak boli pripravení na zahraničný trh.
Na začiatku sme sa trochu báli, či obaly našich produktov nebudú nevýrazné. Sú totiž dosť minimalistické. Hlavne v porovnaní s tými v supermarketoch, ktoré sú väčšinou dosť farebné.
Všetky etikety aj logá nám robí naša dvorná grafička Silvia Ďurovcová. Táto umelecká duša, ktorá sa venuje tiež grafike, maľbe či scénografii v divadle vie dokonale stvárniť kopec nápadov, ktoré máme.
Mojou hlavnou inšpiráciou sú moji rodičia. Ocino si založil svoju vlastnú firmu, keď som bola malá. A tak som mohla pozorovať jej vývoj od samého začiatku.
Vyštudovala som odbor Master of Business Administration na University of Seattle v Bratislave.
Neoceniteľnou skúsenosťou je tiež trojročný program Inkubátor od NPC – Národného podnikateľského centra, ktorého som sa zúčastnila. Získala som tak skvelé mentoringy a knowhow v oblasti predaja, prevádzkových procesov či marketingu. No hlavne som sa začala aktívne stretávať s mentorom, ktorého mi pridelili, Borisom Zemanom, ktorý je vedúci prevádzkových procesov v strednej Európe v Tesco stores.
Ukázal mi ako funguje obchod s potravinami, ale aj to, ako vyzerajú procesy vo veľkom korporáte. Cenné boli jeho osobné skúsenosti v oblasti, v ktorej pôsobím aj ja. Vedel tak lepšie navnímať moje rôzne dilemy, rozvoj firmy či nápady na investície, ktoré mám.
Mentoring nie je o prednáškach, na ktorých človek pasívne počúva to, čo už dávno vie. S Borisom neustále hľadáme témy, v ktorých sa potrebujem zdokonaliť. Aj on tak môže prísť na zaujímavé myšlienky a môže ho to inšpirovať v jeho ďalšej práci. V programe som už viac ako rok a neviem si ho vynachváliť.
S tým úplne súhlasím.
Niekedy je omnoho cennejší jeden človek, ktorý poradí a pomôže.
Peniaze sa rýchlo minú.
Cenný človek zostane navždy.
“Choď do toho! Vyskúšaj to! Ale buď pripravený.” – takto znie moja rada.
Vlastné podnikanie si vyžaduje veľa času a človek do neho musí vložiť kúsok seba.
Podľa mňa je však podstatné, aby nad samotným nápadom a rozhodnutím nepremýšľal príliš dlho.
Odporučila by som aj nevyhľadávať skratky. Väčšinou nikam nevedú. Najpodstatnejšie je svojmu nápadu veriť. Ak mu budeš veriť ty, uverí mu každý. Začínajúci podnikateľ by mal tiež zostať autentický a verný svojim hodnotám. Nielen navonok, ale aj vnútri. Podľa mňa je určite lepšie nepotláčať podstatu svojho nápadu iba kvôli tomu, čo je práve in.
Náročné boli začiatky a to, ako sme fungovali. Zo školy som totiž išla rovno do výrobne. Tam sme do rána vyrábali rastlinné mlieka a ráno ich rozvážali po celej Bratislave. Preto nám pomohlo, že sme neskôr zohnali šoféra. Ten luxus, keď ti niekto môže odniesť tovar, je na nezaplatenie.
V Bratislave bolo ťažké nájsť priestor na výrobu. Tak sme vyrábali v jednom vegánskom bistre, kde sme však mohli robiť iba v noci, alebo keď skončili oni. Teraz na to už len s úsmevom spomíname.
Problémy sa nájdu vždy. Časom sa ale dajú niektoré procesy zrýchliť a zefektívniť. A keď ti zákazník napíše, že mu chutil tvoj produkt, zrazu zabudneš na všetky výzvy a máš lepší deň.
Rozvoz sme si dlho robil výlučnei sami. Ľuboš preto mohol osobne spoznať ľudí, ktorí si objednali naše produkty online.
Úprimne túžime budovať silnejšiu vegánsku komunitu. Vzťahy so zákazníkmi nevnímam iba cez obchodnú optiku. Sú to ľudia, ktorí majú podobné hodnoty ako my. A preto, aj keď máme v tíme človeka na správu sociálnych sietí, dbáme na osobnú komunikáciu so zákazníkmi. Nechceme ich odbiť automatizovanými správami.
Chceme rozšíriť ponuku produktov a ich distribúciu.
Okrem našich produktov, ktoré si vyžadujú chladiarenskú prepravu, do obchodov distribuujeme aj iné značky. V pláne máme tiež projekt na podporu lokálnych výrobcov a bezobalových obchodov. Mnohé z nich totiž skončili kvôli stúpajúcej inflácii a momentálnej situácii.
Začiatkom budúceho roka plánujeme otvoriť rodinný event-gastro areál v Partizánskom, ktorý verím prinesie do regiónu nový priestor, kde si ľudia prídu oddýchnuť, stráviť čas s priateľmi a chutne sa najesť. Nápad vznikol už pred pätnástimi rokmi, no začali sme ho realizovať až po mojom a bratovom návrate z vysokých škôl. Na jar 2023 budeme dúfam schopní spustiť projekt naplno.
Nápadov je, ako vždy, milión. 🙂
Určite na Instagrame alebo prostredníctvom nášho e-mailu.
Instagram: https://www.instagram.com/plant.cow/
E-mail: ahoj@plantcow.sk
Autor: Bianka Mária Bálintová
Editor: Simona Lučkaničová
Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fond či zakladateľmi Perry Talents akcelerátora sme zostavili úvodný set domácich úloh respektíve zadaní, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.
Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba
Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk
Podporovateľom OZ Zero2Hero je firma Vestberry. Checkni si ich aktuálne otvorené pozície.
Sleduj ná na Instagrame, Facebooku alebo LinkedIne, aby ti neušli žiadne Zero2Hero novinky!