Inšpirácia

Moja stáž v Shopify a prečo by si ju mal skúsiť aj ty!

Marek Dlugoš Shopify

Marek Dlugoš je produktový dizajnér, študuje v Prahe, veľa cestuje a fotí. Podarilo sa mu pracovať v tíme zakladateľa CreativeMarket na Havaji a zažiť stáž v kanadskom Shopify. Práve o tento zážitok sa s nami podelil.

Shopify je kanadská e-commerce platforma s centrálou v Ottawe v kanadskom Ontariu, ktorá cieli na menšie a stredné podniky. Založili ju Daniel Weinand, Scott Lake a Tobias Lūtke v roku 2004 a v súčasnosti sa stará o viac ako 400 000 firiem v približne 175 krajinách. Spoločnosti dôverujú aj také značky ako Tesla, Red Bull či Nestle.

Marek píše o tom, ako prebiehalo vstupné interview, ako vyzeralo zaškolenie, ako ho prijal tím, s čím bojoval, ale aj čo vďaka tejto stáži získal a čo sa naučil.

Marek Dlugoš
Marek Dlugoš

Prečo som sa rozhodol pre stáž v Shopify?

Začal by som krátkym, no nevyhnutným upozornením: všetko, čo píšem nižšie je vyjadrením môjho osobného postoja a mojej vlastnej skúsenosti, a nič z toho nie je nejakým spôsobom spojené so spoločnosťou Shopify, Inc.

V čase slávy mojej Take me as an Intern stránky v roku 2015, vďaka ktorej som sa dostal na Havaj, sa mi ozvali aj zo Shopify a ponúkli mi stáž. Kvôli zdĺhavému procesu získania víz sme to posunuli na leto 2016.

Vo všeobecnosti sa riadim filozofiu, že kariérny rast vo firme by nemal závisieť od toho, ako dlho tam si, ale od tvojej zručnosti, šikovnosti a výsledkov. Hľadal som teda takú firmu, ktorá by toto spĺňala. Shopify ponúklo správny mix povinností a nových zručností. Išiel som do toho.

Napriek množstvu úvodných telefonátov z ich HR, celý nábor som si užil. Ani raz som nemal pocit, že som len jedným z 500 stážistov, ktorých firma hľadala. Pristupovali ku mne veľmi osobne. Mal som jeden či dva rozhovory so svojou rekrúterkou (Pozdravujem, Jenn:)), po ktorých nasledovalo posúdenie môjho portfólia, ďalšie rozhovory s HR, až nakoniec pohovor s vedúcim tímu, ktorého som sa mal stať súčasťou.

Prvý deň v Shopify
Prvý deň v Shopify

Zaškolenie, práca a tím

Ak prichádzaš z ďaleka, Shopify ti ponúkne možnosť bývania. Buď súkromné alebo zdieľané. Podľa toho, čo si vyberieš, ti sťahujú potom istú sumu z výplaty. Môj byt bol čistý, moderný, 5 minút peši od centrály Shopify. Prvým veľkým zážitkom pre všetkých geekov sú “hračky”, ktoré dostaneš v prvý deň. Medzi nimi Macbook Pro (ktorý som po skončení stáže musel vrátiť), vlastná klávesnica, ruksak, a ďalšie veci s logom spoločnosti.

Prvý týždeň bol pomerne náročný. Všetci sme  sedeli vo veľkej zasadačke a počúvali prezentácie na rôzne témy od dizajnu až po vývoj. Vďaka tomu sme dostali celkom pekný obraz o rôznych oblastiach firmy, čo mi pomohlo k hladkému štartu. Tiež sme nadobudli niektoré kritické zručnosti, napríklad ako robiť dobrú kávu.

Už od druhého týždňa sa všetko začalo hýbať veľkou rýchlosťou. Doobedia sme stále mali plné prezentácií, ale popoludní sme už pracovali v tímoch. To znamenalo zoznámiť sa s nástrojmi, ktoré pri práci tím využíva, s pracovným miestom, a tak podobne. Ja som pracoval v tíme zvanom “Partnerships”, ktorý má na starosti biznis development, Shopify Apps a Shopify Experts.

Keďže mám zázemie v softvérovom inžinierstve, fakt sa mi páčilo, že som mal kontrolu nad každou časťou procesu, od nápadu až po odoslanie. Mohol som nadizajnovať ideu, ktorá rieši nejaký konkrétny problém, nakódiť ju, natiahnuť na GitHub a pustiť von pre tisíce používateľov. Nič z toho, na čom som pracoval, sa nevyhodilo do koša. Bolo skvelé zažiť taký pocit slobody a stále sa učiť niečo nové.

Shopify interiér
Shopify interiér

Prečo bola stáž skvelá?

V Shopify som si všimol jednu vec, ktorá úplne zmenila môj pohľad na stáže: všetci moji kolegovia a vedúci ma brali ako plnohodnotného kolegu. Padlo mi to veľmi fajn, pretože zvyčajne je stážista vnímaný ako študent, ktorý sedí niekde v rohu a robí veci, ktoré nikto iný robiť nechce.

Ako stážista si tam cítil silný tlak na neustále zlepšovanie sa, v tom najlepšom zmysle slova. Každý člen tímu mal pravidelné one-to-one stretnutia s nadriadenými, ktorí nám pomáhali rásť. Na začiatku stáže som si stanovil ciele a očakávania v rôznych oblastiach, a potom som pracoval na ich naplnení. Na konci som zhodnotil, do akej miery som bol úspešný či neúspešný.

Aj keď sme dostali skvelé benefity ako Sportify (200 dolárov na čokoľvek, čo ma udrží fit), príspevok na prácu na sebe (čokoľvek do 100 dolárov, čo mi pomôže byť lepším človekom), alebo každodenné neskutočne dobré jedlo (a malé bary s občerstvením rozmiestnené v halách), najviac som si cenil, že ľudia boli ochotní tráviť svoj čas so mnou. To bolo super!

Bol som obklopený mnohými múdrymi ľuďmi a neexistoval limit toho, čo sa od nich môžem naučiť alebo dozvedieť. Teraz som síce dizajnér, no v budúcnosti by som sa rád priblížil viac k produktovému biznisu a podnikaniu ako takému. Tak som si naplánoval každý týždeň 30-minútové stretká so skvelými projektovými manažérmi ako Brandon Chu. Potreboval som pomoc s biznis modelom pre môj ďalší projekt? Dal som si pokec s vedúcim biznis developmentu. Takto som sa mohol učiť od najlepších.

Shopify podujatia sú síce skvelým, no „dvojsečným“ benefitom. Každý týždeň sme mali množstvo zaujímavých eventov, ktoré mohli zaplniť môj kalendár na niekoľko mesiacov dopredu: DesignReviews, Ask Me Anything, Learn at Lunch sú len niektoré z nich. Spomenul som, že nás navštívil aj kanadský premiér? Na eventoch som zažil naozaj veľa, ale musel som si pozorne strážiť čas, aby som dokončil zadanú prácu.

Ottawa, Kanada
Ottawa, Kanada

Výzvy, ktoré musel prekonať

Stáž v Shopify bola vôbec prvým zamestnaním, ktorého výzvy ma presahovali. Práve to z nej spravilo skvelú skúsenosť, ktorá ma ohromne posunula vpred. Ale nebolo to vždy med lízať.

Najskôr som si otestoval svoje komunikačné schopnosti. Uvedomil som si, že pri práci v tak veľkom téme je veľmi dôležité dvakrát si po sebe prečítať, čo som napísal, a jasne a zrozumiteľne komunikovať všetky otázky či postoje. Nemárnil som tak čas iných ľudí a nevznikal komunikačný šum. Ak angličtine nie je tvoj materinský jazyk, ako je to u mňa, musíš sa snažiť ešte viac a neustále sa zlepšovať – čítaním kníh alebo písaním. Perfektná komunikácia je nevyhnutnosťou.

Do Shopify som prišiel ako mladý dizajnér plný otázok, túžby vzdelávať sa a hľadať riešenia. Často som sa na množstvo vecí pýtal svojej senior dizajnérky, s ktorou som pracoval. Myslel som si, že pozná odpovede na všetky problémy. Nebol to práve najlepší prístup. Jedným z hodnotových pilierov Shopify je vziať veci do vlastných rúk, byť pánom situácie a nebáť sa projektov, na ktorých pracuješ. Táto zručnosť mi veľmi v minulosti chýbala. A tak som na to aj reagoval – uzavrel som sa a pracoval som na všetkom sám. Výsledok? Spolupráca a spätná väzba od kolegov „pokulhávala“. To bol zas opačný extrém. Správnej miere medzi spoluprácou a samostatnosťou som sa naučil až ku koncu stáže.

Stáž v Shopify mi dala nesmierne veľa, neviem si to vynachváliť. Nech je teda tento blog aj pre teba inšpiráciou, aby si niečo podobné vyskúšal.

Ak premýšľaš nad stážou počas svojich ďalších letných prázdnin, no váhaš, tu je niekoľko zaujímavých linkov na Quoru. Mohli by ti pomôcť v rozhodovaní:

What is it like to intern at Quora?

How can I improve my chances of getting an internship at Google?

What is it like to be an intern at Asana?

Máš otázky? Pokojne sa mi ozvi na marek@hostmeinca.com.

Držím palce!


Článok v pôvodnom anglickom znení si môžeš prečítať na Slovak STARTUP.

Kľúčové slová: , , , ,

Čítať ďalej

Podporili nás