Z hráčskej komunity až k Startup Awards a kancelárii na Tenerife

Martin Studenčan, STEMI

Košičan Martin Studenčan má 26 rokov a určite si o ňom už počul. So svojím projektom STEMI vyhral najprestížnejšiu startupovú súťaž na Slovensku, Startup Awards 2016. V súčasnosti ho môžeš stretnúť na Tenerife, kde založil Wolfhouse, prvé „co-living“ miesto pre tímy z celého sveta.

Ako je možné, že v tak mladom veku si Martin prešiel takú dlhú podnikateľskú cestu? Musel sa popasovať s hľadaním investorov, s právnickymi aspektmi podnikania v zahraničí, s hľadaním správnych ľudí, a s mnohým iným. Rozprávala som sa s ním o jeho prvých krokoch, o jeho bojoch, ako prekonával chyby, ktoré spravil, či o tom, akú radu by ti dal, ak riešiš svoj vlastný startup.

Prvý biznis, prvý „fail“ a prvá práca na diaľku

Nadšenie pre online marketing Martin objavil už počas strednej, viac ako 10 rokov dozadu. Vybudoval a zmonetizoval svoju prvú online komunitu – PSPZone. Ak si vtedy bol jej súčasťou, určite si ho poznal. Aj keď vtedy bol skôr známy pod prezývkou „bios“.

„PSPZone sa stalo pomerne známym a na vrchole malo okolo 40 000 registrovaných používateľov, čo mi prinášalo okolo 200-300 Eur mesačne za reklamy na Google AdSense. Nebolo to práve najslabšie vreckové, keď má človek 15. Nanešťastie, bol som vtedy ešte naivný a projekty som postavil na doménach, ktoré vlastnil niekto iný. Čo spočiatku vyzeralo ako dobrá príležitosť pre mňa, sa zmenilo na príležitosť pre niekoho iného. To bol môj prvý väčší projekt a zároveň moja prvá väčšia chyba,“ vysvetľuje Martin.

Mnoho mladých začínalo podobne ako on. Žiaľ, mnohí tam – narozdiel od neho – aj skončili. Martin chcel už od začiatku prekročiť svoje vlastné hranice. A časom aj tie geografické.

„Moje profesijné zázemie je v online performance marketignu. Počas prvého roku na výške som začal pracovať v medzinárodnej mediálnej agentúre v Bratislave. Dochádzal som vlakom z Trnavy tri dni do týždňa, prednášok a skúšok na výške som sa zúčastňoval zvyšné dva. Po roku a pol už cestovanie a prinášanie dobrých výsledkov v práci aj v škole začalo byť naozaj stresujúce a vyčerpávajúce. Keďže som už v tom čase nadobudol mnoho skúseností, rozhodol som sa, že v práci skončím, ak mi nedovolia byť prvým juniorom pracujúcim mimo kancelárie.“

Dovolili, a tak Martin získal prvé skúsenosti s prácou a manažovaním klientov na diaľku. Ako úprimne priznáva,  necítil sa veľmi dobre tradičnom ofise, niekedy mu to robilo naozaj ťažkosti. To, že nemusíš ráno vstávať a ísť do tej istej kancelárie väčšinu svojho pracovného života a namiesto toho si môžeš užívať krásu rôznych miest po celom svete, ho veľmi inšpirovalo a stalo sa základom pre jeho neskoršie projekty.

Martin Studenčan na Startup Awards 2016
Martin Studenčan na Startup Awards 2016

Využitie technológie na pomoc ľuďom

Martin je online marketingový expert, vášnivý hráč a cestovateľ. Vždy chcel pracovať na niečom, čo má hlbší zmysel. Niečo, čo sa druhým bude páčiť, čo môžu zdielať alebo čo im bude pomáhať. Pred dvoma rokmi nastal čas, aby začal pracovať na svojom novom projekte. Spolu so svojím otcom, kardiológom a nadšencom technológií, založili v roku 2015 projekt STEMI, ktorý vyhral minuloročné Startup Awards v kategórii Society.

„Môj otec sa zameriava na analýzu manažmentu a prognóz pacientov s infarktom myokardu, ktorý je najbežnejšou a najnebezpečnejšou formou infarktov. Zistil, že pri snahe o záchranu pacientov s infarktom dochádza k zbytočnej strate drahocenného času medzi incidentom a zásahom lekárov, čo môže zanechať negatívne dôsledky na pacientovi, či dokonca viesť k smrti.“

Martinov otec prišiel s nápadom vyvinúť efektívnejšiu technológiu, ktorá by umožnila priamu komunikáciu medzi lekármi pri pacientovi a kardiológom v kardiocentre.

„Prišlo mi to ako perfektný nápad, ktorý by bol aj uskutočniteľný, tak som sa rozhodol do toho ísť. Stali sme sa partnermi, na papier sme dali prvotnú myšlienku a oslovili pár ľudí v mojom networku. Po tom, ako sme si vyhodnotili výhody a nevýhody ponúk na vývoj aplikácie, rozhodli sme sa pre lokálnu digitálnu agentúr Hellephant z Košíc. Pomohli nám vyvinúť beta Android verziu.“

Testovanie aj vývoj boli náročné a pomalé, pričom zdroje, ktoré mali k dispozícii, boli limitované. Tak skúšali „pitchnúť“ tento nápad investorom v Bratislave. Tých síce idea zaujala, ale dostali spätnú väzbu, že ešte nie sú pripravení. Ak by mali investori začať vôbec uvažovať o tom, že projekt podporia, bolo nevyhnutné, aby nastal progres vo vývoji, dokončila a otestovala sa aplikácia, a zároveň sa vybudoval in-house tím developerov. Tak sa do toho Martin s otcom pustili.

„Dali sme dokopy náš interný developerský tím, úplne prekopali aplikáciu s využitím iného frameworku, zabezpečili ju proti potenciálnemu úniku dát pacientov a trochu ju ‚zuberizovali‘. Len namiesto taxíkov tam boli sanitky. Aplikáciu sme nazvali STEMI ako skratku z ‚ST-Elevation Myocardial Infarction‘.“

Martin robil prieskum trhu, budoval povedomie o aplikácii a pripravoval stretégiu, roadmap produktu a rozpočet. Opäť sa s tímom pustil do hľadania angel alebo VC investora, ktorý by im umožnil rozšíriť tím, a tak sa dostať k zahraničným nemocniciam, kardiocentrám, poisťovniam a súkromným poskytovateľom rýchlej zdravotnej pomoci. Tí všetci boli potenciálnymi zákazníkmi STEMI.

Nakoniec sa mu podarilo skontaktovať sa s investormi, ktorých oslovil ešte medzi prvými, a dohodnúť investíciu 200 000 EUR. Otec sa však rozhodol túto investíciu nevziať. Podmienky totiž neboli práve najlepšie. Aj keď to je niekedy ťažké, zatvorené dvere môžu ovoriť priestor pre iné príležitosti. Martin sa rozhodol vziať ponuku medzinárodnej agentúry v Londýne a odvtedy začal manažovať startup na diaľku.

Medzičasom Martin zaregistroval STEMI aj na Startup Awards 2016. To si vyžadovalo spraviť niekoľko „pitchov“, odpovedal na pár otázok a vyhral kategóriu Society. Vďaka tomu mohol odprezentovať nápad širokej verejnosti, získal vzácnu spätnú väzbu a otvorili sa mu viaceré príležitosti.

„V 2016 sa podarilo otcovi a developerom posunúť v odstránení bugov v aplikácii, ako aj eliminovať potenciálne pády aplikácie priamo v teréne. Okrem toho sa úspešne pustili do rozhovorov s FALCK-om, najväčším poskytovateľom záchrannej zdravotnej starostlivosti na Slovensku. Dodnes nemáme financovanie ani dostatočné príjmy na prevádzku, výskum či expanziu. Verím však, že sa to čoskoro zmení.“

Martin Studenčan, Západ Slnka na Tenerife
Západ Slnka na Tenerife

Práca na diaľku: nevyhnutnoť alebo radosť?

V Martinovej hlave sa počas roku 2015 rodila ďalšia životná výzva. Prvý co-living priestor pre tímy s plne vybavenými kancelárskymi priestormi, Wolfhouse.

„Prvý impulz prišiel, keď som manažoval klientov na diaľku. Uvedomil som si, že oveľa lepšie fungujem mimo tradičného kancelárskeho prostredia. Počas mojej agentúrnej a freelance kariéry som sa naučil fungovať v tíme, neskôr jeden aj viesť. V Londýne som bol zodpovedný za zaškolenie a tréning nových kolegov, implementoval som strategické plánovanie, aby tím dosahoval maximálny výkon. Aj keď to bolo super, cítil som sa ako zavretý v klietke.“

Akonáhle si Martin uvedomil, že má dostatok znalostí a skúseností pustiť sa do niečoho vlastného, spravil prvý krok na Tenerife a otvoril Wolfhouse – veľkú vilu so súkromnými apartmánmi, palmovou záhradou, bazénom, miestami na stretnutie vonku aj vnútri a s plne vybavenými kanceláriami.

„Nápad Wolfhousu vznikol koncom roka 2015. Začal som sledovať trendy, vylepšoval som koncept toho miesta a hľadal správnu lokalitu. V októbru 2016 som sa presťahoval z Londýna na Tenerife. Dal som dokopy malý tím, tvrdo sme makali a koncom februára 2017 sme úspešne otvorili Wolfhouse. Nič z toho by sa nestalo bez Božej pomoci a skvelých ľudí a priateľov, ktorí mi celý čas pomáhali. Medzi nimi napríklad Matúš, Iria, Michal, Vlado, Kimberley, Vilém, a ďalší.“

Wolfhouse sa sústredí najmä na firmy a startupy. Tímy tak môžu načerpať inšpiráciu na neobyčajnom mieste, ktoré srší kreativitou a inováciou a posilňuje tímového ducha.

„Tímom poskytujeme ubytovanie, kancelárie, široké spektrum teambuildingových aktivít, transfer z letiska a mnohé ďalšie služby. Pomáhame im vyvážiť prácu a oddych, dosiahnuť ciele, ktoré si počas pobytu zadali tak, aby sa tu cítili dobre a nakoniec sa k nám vrátili. Sami máme skúsenosť  s tým, že zmena prostredia má dramaticky pozitívny efekt na pracovnú produktivitu a motiváciu, dokonca ešte dlho po návrate domov.“

Ak si nadšencom práce na diaľku ale nevieš, kde a ako začať, Martin odporúča stať sa súčasťou komunity a navštíviť napríklad podujatie zvané Remote Workers Camps.

Martin Studenčan
Martin Studenčan

Čo podľa Martina potrebuješ na to, aby si začal svoj vlastný biznis?

Maj nadšenie pre vec

„Nebuď ovcou, staň sa vlkom. Nájdi si niečo, čo máš naozaj rád, vylepši to, pozmeň to. Zameraj sa na konkrétnu, aj keď možno malú medzeru na trhu. Ukáž svetu riešenie, ako túto medzeru vyplniť, a zapisuj si odozvu. Internet ti poskytuje nekonečné množstvo príležitostí. Aby si začal, potrebuješ len motiváciu a notebook.“

Buď jedinečný

„Keď decká na základke chodili lyžovať, ja som chcel snowboardovať. S wakeskatingom a surfovaním som začal, keď to ešte nebolo populárne. Neskôr som presedlal na kitesurfing. Jedinečnosť bola hnacím motorom v živote aj v biznise. Buď vždy originálny!“

Stanov si hranice zodpovednosti za druhých

„Buď trpezlivý a prijmi fakt, že nedokážeš vyhovieť každému. Práve naopak, počas svojej podnikateľskej cesty si skôr narobíš nepriateľov. Musíš sa naučiť, čo v živote ignorovať a na čo sa naopak zamerať, inak nikdy nič nedokončíš. No toto ignorovanie má aj svoju daň – ľahko sa staneš osamelým vlkom.“

Nájdi tú správnu kombináciu a nedaj sa odradiť

„Je dôležité, aby došlo k spojeniu profesionálnych pracovných skúseností, nazbieraných zručností, kvalitného tímu a zakladateľov, ktorí ťa dopĺňajú. Trpezlivosť musí ísť ruka v ruke s dobrým biznis plánom, odvahou pýtať si feedback, poctivým prieskumom trhu a overením si nápadu. Buď dostatočne nadšený na to, aby si vo viere dokázal spraviť prvý krok a ísť naplno do toho! Nehanbi sa poprosiť o pomoc a maj okolo seba ľudí ochotných poradiť ti. Ak ich nemáš, hľadaj komunitu podobných ľudí, ktorí bojujú s podobnými problémami. Alebo si vybuduj vlastnú.“

„Moja posledná rada? Dôveruj sám sebe, svojmu úsudku a nenechaj sa ľahko odradiť. Zvykneš si tak viac načúvať intuícii a nadšeniu pre vec, čo ti dodá ešte viac slobody. Nebuď súčasťou stáda, choď za tým, čo ťa baví. Staň vlkom.“


Článok v pôvodnom anglickom znení si môžeš prečítať na Slovak STARTUP.

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba:

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk

Podporovateľom OZ Zero2Hero je firma NAY. Checkni si ich aktuálne otvorené pozície.

Sleduj nás na Instagrame, Facebooku alebo LinkedIne, aby ti neušli žiadne Zero2Hero novinky!
Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Otestuj svoj
biznis nápad!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fund či zakladateľmi akcelerátora Perry Talents sme zostavili úvodný set domácich úloh, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na viktor@zero2hero.sk.

SME HRDÝM PARTNEROM
AKCELERAČNÉHO PROJEKTU
ROZBIEHÁTOR.

“Pomáhame ľuďom rozbehnúť užitočný projekt, ktorý ich uživí.”
zakladateľ Juraj Kováč

Podporili nás