Úspešnú firmu začal budovať ešte počas vysokej školy. Distribučná spoločnosť Film Expanded si pritom musela prejsť náročnými pandemickými časmi, počas ktorých bolo verejné premietanie filmov tabu. Napriek tomu uviedla za tri roky svojej pôsobnosti bezmála 30 titulov z popredných filmových festivalov v Cannes, Rotterdame či v Karlových Varoch.
Hoci Film Expanded začínala ako odvážny pokus vysokoškolákov, dnes patrí medzi etablované spoločnosti vo svete kinematografie. Matej Sotník v súčasnosti pôsobí aj ako producent v produkčnej spoločnosti guča films a jeho producentský debut Poznámky z Eremocénu od režisérky Viery Čákanyovej mal nedávno svetovú premiéru na 73. Berlinale.
V rozhovore sa dozvieš:
a oveľa viac.
Som filmový distribútor a producent. Vyštudoval som filmovú vedu a pôvodne som sa venoval filmovej žurnalistike. Najviac ma vždy zaujímal autorský dokumentárny film. Nielen jeho sledovanie a mapovanie, no od začiatku ma bavila aj komunita ľudí okolo. Či sa jedná o tvorcov a tvorkyne, dokumentárne platformy alebo medzinárodné festivaly.
Z toho sa začal odvíjať môj záujem byť v bližšom kontakte s dokumentárnym prostredím. Ešte počas štúdia na VŠMU sme založili distribučnú spoločnosť Film Expanded. Neskôr som vstúpil do produkčnej spoločnosti guča films. Obe firmy majú bázu v dokumente. Dokumentárny film považujem za jedno z najslobodnejších médií.
Mám na mysli primárne kreatívny dokumentárny film. Ten síce vychádza z reality, ale sleduje ju skúmavým, hravým alebo kritickým spôsobom. Nemal som teda na mysli televízne dokumenty, v ktorých prevažuje metóda takzvaných hovoriacich hláv. Hoci aj tie sú často dôležité a vedia byť invenčné.
Autorský dokument je slobodnejší, pretože sa pohybuje mimo žánrových škatuliek a kĺbi rôzne postupy, správa sa chameleónsky. Autori prostredníctvom neho skúmajú svet veľmi živým spôsobom.
To závisí od toho, či som v office alebo na cestách. V zásade veľmi dynamicky (úsmev). Ako kreatívny riaditeľ Film Expanded sa venujem predovšetkým marketingovým stratégiám, tvorbe kampaní, mediálnych plánov a partnerstiev.
Tvoríme tím s PR manažérkou, grafickou dizajnérkou, videomakerom a v niektorých prípadoch s externými copywritermi. Stojíme za výrobou množstva výstupov od plagátu, traileru, synopsy a presskitu až po komplexnú komunikačnú stratégiu a identitu jednotlivých filmov. Každý z nich musí mať už v dobe pred svetovou premiérou solídne vybudovaný svoj unikátny príbeh.
Spolu s mojím firemným partnerom Adamom Strakom od podlahy tvoríme distribučné stratégie, ktoré sú pre každý nový film šité na mieru potrebám cieľových skupín. A producenstvo je jeden veľký zhluk množstva činností, z ktorých niektoré sa s tými distribučnými prelínajú. A práve to ma nesmierne baví.
V skratke, riešime všetko od hĺbkového vývoja počiatočnej látky s autormi, stratégie a zabezpečovanie medzinárodných partnerov, koproducentov a financovania pre vznik filmov, kreovanie kvalitného tímu, prípravy vyvinutých projektov do produkcie, prezentovanie nehotových filmov na rôznych zahraničných fórach…
Samotná výroba zahŕňa kopec ďalších činností. Pri dokumentárnom filme je často rozložená na dlhší čas, než pri hranom. Každý projekt má trošku iný rytmus, práca na nich plynie paralelne a bežný deň teda najčastejšie spočíva v kombinácii rôznych zo spomínaných aktivít.
Film Expanded síce nie je o „pásovej distribúcii”, základný rozdiel aj tak spočíva v omnoho kratšom čase, ktorý strávi distribútor oproti producentovi s konkrétnym filmom. Ako som však spomínal, vnímam to dvojdomo a baví ma, v čom všetkom sú tieto disciplíny spojenými nádobami.
Nedávno bol na 73. Berlinale v svetovej premiére uvedený môj celovečerný producentský debut od režisérky Viery Čákanyovej s názvom Poznámky z Eremocénu. A to je aj prvý môj hotový film, ktorý práve začíname kampaňovať a onedlho ho uvedieme do distribúcie.
Je to také dokumentárne sci-fi (úsmev). Uzatvára posthumánnu trilógiu režisérky Viery Čákanyovej, ktorá vo filme vedie fiktívny dialóg so svojím budúcim virtuálnym ja. Zvedavo a kriticky pritom skúma potenciál technológie „blockchain” a umelej inteligencie pri riešení zložitých globálnych problémov, ako sú klimatická kríza či kríza zastupiteľskej demokracie. Po premiére v Slovenskej národnej galérii v rámci festivalu Febiofest budú Poznámky z Eremocénu uvádzané v klubových kinách po celom Slovensku, ako aj v umeleckých priestoroch spolu s diskusiami.
Poburovalo nás, že hoci má Slovensko viacero zvučných autorských značiek a celú jednu výraznú dokumentárnu školu, na rozdiel od Česka nemá tak vybudované na dokumenty zamerané profesionálne podhubie. A hoci dokumentaristi by realitu nemali príliš meniť, my sme túto realitu jednoducho potrebovali zmeniť (smiech).
Primárne distribuujeme celovečerné dokumenty do kín. V portfóliu máme od nášho vzniku v roku 2019 vyše dvadsať filmov z popredných svetových festivalov ako Cannes, Berlinale, IFF Karlovy Vary, Rotterdam IFF, Locarno IFF, IDFA, CPH:DOX či Visions du Réel.
Okrem distribúcie dokumentov do kino klubov a multiplexov prinášame naše filmy aj na atypické premietacie miesta, kde ich obohacujeme o rôzne druhy aktivít. Organizujeme diskusie s režisérmi a expertmi. Tento druh uvádzania sa nazýva alternatívna distribúcia. Ale preferujeme skôr pomenovanie eventová distribúcia. V tomto duchu sa venujeme aj site-specific či pop up uvedeniam.
Dokumentárnu esej Čiary o premenách dnešnej Bratislavy, ku ktorej režisérku Barboru Sliepkovú inšpirovali urbánne symfónie, sme uviedli na festivale Biela noc v sprievode zvukovo-svetelnej inštalácie z dielne dizajnéra Jána Šicka a hudobného skladateľa Jonatána Pastirčáka. Masová návštevnosť na najväčšom festivale súčasného umenia zároveň zafungovala ako teasing a podporila následné nasadenie filmu do kín aj v náročných pandemických časoch.
Okrem toho už piaty rok organizujeme Ozveny Ji.hlavy, najväčšieho stredo- a východoeurópskeho festivalu dokumentárnych filmov. Počas celého leta, vždy v pondelok, sa konajú open air premietania v bratislavskej Novej Cvernovke, kde prezentujeme víťazné filmy a divácke hajlajty. Programom aj dĺžkou ide o najväčšie Ozveny spomedzi New Yorku, Paríža, Viedne či Varšavy.
Ako som spomínal, Film Expanded sme založili už na škole. Prvotne sme však začali s alternatívnou distribučnou platformou Dokument na kolesách, ktorú som počas štúdia založil spolu s režisérom Mirom Remom a mojím vtedajším pedagógom Marekom Šulíkom.
Jej spustenie súviselo s hľadaním možností na distribúciu Mirovho filmu Cooltúra (2016), ktorý nemal vysporiadané licenčné práva. Niektorí protagonisti sa rozhodli svojím nesúhlasom film nepustiť na verejnosť. Napríklad spevák Rytmus alebo moderátor Vilo Rozboril.
Urobiť Cooltúre stopku mali samozrejme úplné právo. My sme zároveň mali právo nájsť iné cesty, ako film legálne ukázať čo najväčšej skupine ľudí. Boli sme totiž presvedčení, že má potenciál meniť uvažovanie spoločnosti. Netradičná forma distribúcie spočívala v uvádzaní filmu na stredných a vysokých školách po celom Slovensku, ale aj v Česku. Premietania boli doplnené o diskusie s Mirom či rôznymi expertmi. Filmu priniesli tisícové publikum ešte predtým, než sa dostal na internet.
Hovoríme si distribútori — kurátori. Distribuujeme maximálne 12 filmov ročne, aby sme každému dokázali venovať špeciálnu starostlivosť. Zaujímajú nás umelecky ambiciózne filmy, ktoré majú odvahu experimentovať a prinášať nadlokálne témy. Rovnako distribuujeme angažované dokumenty, ktoré scitlivujú spoločnosť.
Zaujímajú nás debuty a druhé filmy začínajúcich autorov. Naše dokumenty riešia kľúčové otázky dneška ako klimatická kríza, genderové a geer témy či duševné zdravie. Najviac našich distribučných titulov režírovali ženy.
Je to čoraz náročnejšie. Našťastie už máme vybudovanú stabilnú sieť kín a projekčných miest, ktoré tituly z nášho portfólia pravidelne uvádzajú. Ide o vzťah postavený na dôvere. Stotožňujeme sa s jedným z hesiel českej distribučky Aerofilms — do kín dávame také filmy, aké tam sami chceme vidieť.
Práca filmového distribútora a promotéra začína pri hotovom či skoro hotovom filme. V prípade niektorých slovenských produkcií máme príležitosť vidieť aj nefinálny strih. Každý film má svoju tému, príbeh, určité spracovanie, atmosféru. My hľadáme kľúčové atribúty, ktoré majú šancu zaujať. Snažíme sa vzbudiť otázky či znepokojiť.
Na začiatku musíme dobre definovať cieľové skupiny a kanály, ktorými sa k nim čo najefektívnejšie dostaneme. Vždy sa snažíme hľadať nové neprvoplánové publiká. Sme vlastne takým laborátoriom (úsmev). Každému projektu vytvárame jedinečnú identitu a príbeh.
Snažíme sa čo najefektívnejšie využiť online priestor. Po offline reklame siahame, keď nám to dovolí rozpočet, teda hlavne pri väčších projektoch.
Dlhodobé partnerstvá máme s významnými mienkotvornými médiami. Samozrejme, spolupracujeme aj s viacerými užšie profilovanými filmovými periodikami či portálmi. Cieľom proma nie je len návštevnosť, ale aj vytváranie povedomia o konkrétnych filmoch a ich autoroch.
Za inovatívnu považujeme samotnú dramaturgiu podujatí s pridanou hodnotou, ktoré som už spomínal. Kiná sa nám darí napĺňať práve vtedy, keď nejde „len” o projekciu, ale o niečo viac. V našej reálii možno za inovatívny považovať aj fenomén tzv. „impact campaign”, ktorej prvky pri niektorých našich tituloch využívame. Zámery dopadovej kampane nie sú motivované primárne ziskom, ale nejakým vyšším cieľom, ktorý má mať konkrétny spoločenský dopad.
Toto je mimoriadne komplexná otázka a neviem, či už som toho nepovedal priveľa (smiech). Tých problémov a výziev je po pandémii nespočet. Okrem toho sa k tomu dnes miesi aj vojna na Ukrajine a z nej vyplývajúca inflácia. Tak ako takmer všetky ostatné sektory, aj filmový a kreatívny priemysel prechádza krízou. Pre podstatnú časť európskej audiovízie a pre filmy, ktoré majú umelecký či spoločenský význam, je nesmierne dôležité zachovať v čo najvyššej možnej miere verejné financovanie a to zároveň čo najviac smerovať aj na návštevnosť a sledovanosť. V lokálnom kontexte hrá v tomto smere kľúčovú úlohu ako Audiovizuálny fond, tak Rozhlas a televízia Slovenska, bez podpory ktorých by súčasný slovenský film pravdepodobne jednako neexistoval a zároveň by nebol konkurenciechopný na medzinárodnom poli ani doma.
Distribúcia musí viac experimentovať a skúšať nové modely tréningu divákov.
Musia mať tému, obrovské chcenie a trpezlivosť. Ak nie sú masochisti a chcú svoj film dostať na medzinárodné festivaly, do kín, online priestoru a televízie, budú to mať ťažké. Preto je dôležité mať po boku dobrého producenta, ktorý týmto cieľom pomáha. A samozrejme tiež distribútora (smiech).
Úspechom je pre nás každý film, ktorý sme uviedli a ktorému sme pomohli nájsť si svoje publikum. Špeciálne v náročných časoch počas a po pandémii. Úspechom je pre nás rovnako každý spokojný divák, producent a autor.
Etablovali sme sa počas pandémie a naše prvé tituly mali plánovanú premiéru v marci 2020. Tak toľko (smiech).
Ťažko sa mi hovorí o ideálnej budúcnosti. Pandémia a súčasná kríza toho veľa zmenili. Z môjho pohľadu však ideálna budúcnosť praje dokumentárnemu filmu ako umeleckej forme vyjadrenia, ale aj ako nástroju, ktorý môže svet robiť lepším. Na to je potrebné pokúšať sa po pandémii spoločne resuscitovať kino priemysel a naďalej kultivovať divácke návyky, aby sa nielen kvalitné dokumenty mohli dostávať k čo najvyššiemu množstvu ľudí.
Kontakty sú dostupné na našich webových stránkach www.filmexpanded.com a www.gucafilms.com.
Autor: Lukáš Pancurák
Editor: Simona Lučkaničová
Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fond či zakladateľmi Perry Talents akcelerátora sme zostavili úvodný set domácich úloh respektíve zadaní, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.
Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba
Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk
Podporovateľom OZ Zero2Hero je firma NAY. Checkni si ich aktuálne otvorené pozície.
Sleduj nás na Instagrame, Facebooku alebo LinkedIne, aby ti neušli žiadne Zero2Hero novinky!