Inšpirácia

Čo by odkázali podnikatelia (biznisovo) svojmu 20-ročnému ja

viktor prednaska

“Vízia Campusu je vychovať podnikavých ľudí s otvorenou mysľou. Čím viac takých ľudí bude medzi nami, tým viac sa môže naša spoločnosť rozvíjať a inovovať.” 

Takto sa vyjadril začiatkom ziménho semestra 2021 Viktor Štefaňák, jeden z hlavných ambasádorov podnikania v rámci slovenského startup ekosystému. Vďaka predmetu “Podnikateľský akcelerátor” sa študenti mohli stretnúť so siedmimi podnikateľmi z rôznych odvetví a štádií kariéry. Nižšie si môžeš prečítať, čo boli hlavné posolstvá, ktoré posúvajú ďalej.

Záverečná prednáška a zhodnotenie od študentov

Spýtali sme sa ich, ako by sa pozerali na biznis dnes, optikou svojho 20-ročného ja. Prípadne, aké biznisy chyby urobili, poučili sa a urobili by to (možno nové chyby?) inak.

Michal Csonga x investor @0100 Ventures:

“Môj pohľad na podnikanie a testovanie nápadov je jasný. Sprav si vždy poriadny prieskum trhu, potenciálnych zákazníkov. Kto to je, kde sú, ako sa správajú. Správ si čo najmenší mock-up, wireframe (pri soft tech produktoch, appkách) a ten ukáž zákazníkovi. Pýtaj si spätnú väzbu a iteruj. Iteruj, iteruj. A do tímu si vždy ber človeka, ktorého skill nemáš Ty.”

Kubo Ptačin x spolu-zakladateľ studio Echt:

„Neboj sa delegovať. Neboj sa obklopiť lepšími ľuďmi ako si Ty. Neboj sa robiť veci a zlyhať. Hlavne ries problém, ktoré trápia Teba. Ktoré trápia ľudí okolo Teba. Neboj sa skúšať a robiť, čo Ťa baví. Načo máš chuť. Nikdy to nebude také zlé, ako Ťa môžu odrádzať ľudia z okolia. Je to zábava.“

Rozhovor s Jakubom Ptačinom

Vaco x zakladateľ Lab.cafe:

„Dizajn thinking a prototypovanie s reálnymi ľuďmi, potenciálnymi zákazníkmi. To je to, čo posúva inovátora, podnikavca vpred. Zapoj prvých zákazníkov do procesu. Daj im možnosť kreovať fyzicky produkt, službu. Pýtaj sa ich, tráv s nimi čas. Daj im službu za „náklady“. Ale hlavne, choď medzi nich a zistí, či si vyriešil ich „bolesť.“

Ivan Zizič x ex-Elanor Generálny riaditeľ pre Slovensko:

„Považujem za dôležité až kľúčové spísať si biznis plán. Úvodné kalkulácie. Veľa mi vždy povedia o nápade, ideí. Čo to vlastne znamená, ísť niečo predávať, vyrábať, ponúkať. Koľko potrebujem vyrobiť, predať, aby som bol „na nule“. Koľko stoja ľudia, odhad marketingu. Aká bude cena výrobku či služby.

Je mi jasné, že biznis plán „neprežije“ kontakt s realitou, no mne osobne pomôže dostať myšlienky z hlavy na papier, pomôže mi ujasniť si, čo idem(e) robiť a čo na to budeme potrebovať. Mimo biznisu milujem cestovanie. Ale také, kde sa aspoň trošku integrujem do miestnej kultúry. Spoznám lokálnych, ich jazyk, zvyky, jedlo, históriu, myslenie. To človeka posunie ďalej.“

Laci Kossar x Tvorca programu Buddy:

Čo by povedal Laci Kossar svojmu 20 ročnému Lacimu dnes, na základe životných skúsenosti?

„Dávaj si bacha, čo si želáš = môže sa to splniť (úsmev)

Chceš mať: “bohatstvo ako zdravie, priateľov, jedlo, prácu, ktorá Ťa napĺňa, baví, platí účty…?” Alebo skôr je Ti blízky prístup: “Veľká firma (čo sa často rovná veľa ľudí)? A to veľa stresu? Veľkú zodpovednosť?”

Bohatstvo sú pre Teba “iba” peniaze a kariérny úspech vs. bohatstvo sú (skôr) priatelia, rodina, jedlo, pohyb, vzťahy, zdravie. V košíku tzv. bohatstva maj aj jablká, hrušky, mandarínky, banány. Skrátka, maj balans, rovnováhu. Ešte raz, dávaj si pozor na to, čo si želáš (od života).“

Rozhovor s Lacim Kossarom

Valerián Lukačko x marketing & sales consultant:

“Pri biznis nápadoch vždy riešim v prvom rade svoj problém, svoju potrebu. Sám pre seba vytvorím upgrade produktu alebo služby, ktoré používam, respektíve chcel by som používať, a testujem. Na reálnych zákazníkoch. A nebojím sa konštruktívnej kritickej spätnej väzby. Pretože chyby a „kroky vedľa“ mi pomôžu spraviť lepší produkt”

Juraj Kováč x zakladateľ konceptu Rozbiehátor a portálu Rozbehni sa:

“V rámci testovania biznis nápadov sa zvyknem pozerať na akúkoľvek biznis ideu dvoma pohľadmi. Volám ich J.U.CH a KO.ZA. Čiže nápad musí byť jednoduchý, uchopiteľný a chytľavý a zároveň ho viem ponúknuť komukoľvek od zajtra. V rámci testovania nápadov mám aj odporúčania, akým nápadom sa vyhnúť. Patrí tam tzv. „trhovisko“ (marketplace z eng.) , technologická či investičná náročnosť alebo niekde, kde je vysoká konkurencia a nemám v nej expertnú znalosť.”

Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fond či zakladateľmi Perry Talents akcelerátora sme zostavili úvodný set domácich úloh respektíve zadaní, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk


Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Čítať ďalej

Sme hrdý partner akceleračného programu Rozbiehátor. Ako hovorí zakladateľ Juraj Kováč: "Ukážeme ti ako si overiť, či je tvoj nápad dostatočne dobrý na to, aby z neho mohol byť fungujúci biznis."

Klikaj na Rozbehni sa!

Podporili nás