Jakub Englárt: „Ľudia nekupujú tvoj produkt alebo službu, ale riešenie na konkrétny problém. “

K biznisu sa dostal už v jedenástich, keď v roku 2016 začal robiť minecraft 3D modely a grafický dizajn všeobecne. 

V roku 2017 sa dostal do celoslovenskej súťaže Junior Internet, kde nakoniec vyhral druhé miesto v kategórii JuniorDesign. Z tejto oblasti však neskôr odišiel, pretože nebol presvedčený o tom, že ho grafika v živote uživí.

Od dvanástich do pätnástich rokov smeroval k profesionálnemu e-športu, počas čoho sa stal tvorcom obsahu s niekoľkými tisíckami followerov na Instagrame a Twitchi.

Momentálne je zakladateľom projektu Raining, ktorý je zameraný na marketing a Pull Up Your Agency, kde pomáhajú škálovať konzultačným a marketingovým agentúram a pomáhajú začiatočníkom zlepšiť sa a začať v týchto oblastiach. Okrem iného počas strednej školy absolvoval aj program študentskej firmy Junior Achievement.

Predstavujeme ti mladého a perspektívneho Jakuba Englárta (17). 

Čo sa v rozhovore dozvieš: 

  • prostredníctvom ktorých sociálnych sietí sa môžeš skontaktovať s top ľuďmi zo sveta biznisu,
  • čo patrí medzi najlepšie informačné zdroje, aj keď to dnes využíva už iba málo ľudí,
  • čo urobiť preto, aby si sa jednoducho dostal z bodu A do bodu B,
  • ako efektívne zabrániť prokrastinácii,
  • prečo je dôležité uvedomiť si, že ľudia si vlastne nekupujú tvoj produkt či službu, 
  • kto je tvojou najväčšou konkurenciou

a mnoho ďalšieho. 

zdroj: J. E.

Jakub, si taký mladý a už máš za sebou veľa skúseností. Máš nastavený nejaký špeciálny denný režim, aby si to všetko s prehľadom zvládal?

Môj deň sa vždy odvíja od aktuálnych krátkodobých cieľov. Poslednú dobu som mal výzvu, že cez deň budem robiť/mať:

  • 2-minútovú studenú sprchu
  • meditáciu
  • workout vonku
  • workout vnútri
  • čítanie náučnej literatúry (self-development, non-fiction) minimálne 20 minút
  • hydratácia 2,5l
  • sledovanie času (používam Toggl Track a stopujem si, koľko času míňam na jednotlivé aktivity)
  • vyhľadávanie nových informácií

Niekedy si zacvičím ráno, niekedy večer. Nemám to presne stanovené, keďže ešte chodím do školy. Snažím sa ale splniť všetko, čo som vyššie spomenul a zvyšný čas potom už väčšinou trávim pracovaním. 

Samozrejme, keď som napríklad chorý, tak si fyzicky náročné aktivity uľahčím.

Hovoríš, že Toggl Track ti pomáha nastaviť si správne časové aktivity. Do akej miery ti robil time-management problém, keď si si takto začal trackovať čas? Do akej miery vnímaš dôležitosť kvalitného a správneho nastavenia si priorít?

Pred nejakým časom som mal väčší problém s prokrastináciou a zabíjal som čas pozeraním videí, hraním hier a pod. Toggl Track som začal používať, aby som vedel, na čo všetko míňam čas, aby som si sám vedel dať objektívny feedback a aby som vedel, kde a čo môžem zlepšiť. Navyše, pretože stále chodím do školy, ktorá mi zaberá veľa času, chcem svoj čas tráviť produktívne.

Taktiež by som povedal, že veľkú rolu hrá sústredenie – môžeš mať času koľko len chceš, ale keď sa nedokážeš sústrediť, tak ťa môže predbehnúť niekto, kto má len zlomok tvojho času, ale sústredí sa na tie správne veci a nezabíja čas. Preto kvalitné a správne nastavenie priorít považujem za kľúčové. 

Aký odbor študuješ a aké máš nasledujúce plány do budúcnosti?

Momentálne som na gymnáziu a mám pocit, že mi tá škola viac berie ako dáva. Nehovorím to preto, lebo som lenivý a radšej by som hrával celý deň hry, ale pretože mám plán. Zistil som, že oblasť biznisu je niečo, čo ma napĺňa a radšej budem pracovať na svojich projektoch, v ktorých vidím obrovský potenciál, než míňať niekoľko desiatok hodín učením sa toho, čo na druhý deň zabudnem a v živote nevyužijem.

Nehovorím, že budem do konca môjho života robiť to isté, čo robím teraz. Mám nápady aj na ďalšie projekty a softvéry, ktoré môžu byť celosvetovo známe a môžu pomôcť a uľahčiť život tisíckam až miliónom ľudí.

Taktiež je veľa ľudí, ktorí ešte nevedia čo chcú v živote robiť, alebo chcú byť právnikom, doktorom, tak idú na školu, aby sa ďalej dostali na vysokú školu. To, čo som napísal vyššie, je moja situácia.

Bol si veľmi mladý, no rozhodol si sa podnikať. Aké boli prvé impulzy, ktoré ťa k podnikaniu primäli?

Keď som mal 15 rokov, celé dni som trávil pozeraním videí a hraním hier. Začal som mať pocit, že ma tie hry už viac nenapĺňajú a chcel som od života niečo viac.

YouTube mi začal odporúčať biznis videá o predávaní realít, tak som sa začal učiť o investovaní do realít (smiech). Zistil som však, že darmo môžem vedieť ako prerobiť, prenajať, flipnúť dom/byt, keď v tomto veku by pritom nastalo len zbytočne veľa komplikácií.

Niekoľko týždňov na to som si začal vytvárať kontakty na platforme LinkedIn, ktorú taktiež odporúčam mladým ľuďom na vytváranie nových známostí. 

Spojil som sa generálnymi riaditeľmi veľkých bánk na Slovensku, ako Tatra banka, Slovenská sporiteľňa a veľkej private equity firmy v Českej republike. 

Táto oblasť ma začala napĺňať, preto som absolvoval program študentskej firmy – Junior Achievement – na strednej škole, ktorý odporúčam aj ostatným študentom. 

Neskôr som do seba zainvestoval a zrazu som vedel, ako môžem ľuďom a firmám pomáhať. Rozhodol som sa preto v tejto oblasti viac angažovať a po pár mesiacoch som založil projekt Raining. Momentálne sa ale venujem ďalšiemu projektu s názvom Pull Up Your Agency, ktorého som spoluzakladateľ.

Považujem sa za človeka, ktorý môže dosiahnuť niečo veľké a chcem len zistiť, akú veľkú stopu môžem na svete zanechať.

Ako si právne ošetril založenie si živnosti? Keďže máš 17 rokov a na Slovensku môžeš oficiálne podnikať až od osemnástich?

Je veľa mladých ambicióznych ľudí, ktorí by chceli začať už v mladšom veku, s tým, že ich odrádza veková hranica. Jediné možné východisko je vykonávať pracovnú činnosť pre zamestnávateľa cez dohodu o brigádnickej práci študenta a aj to za dodržania právnej legislatívy.

Priblíž nám, prosím, podnikateľské zameranie spoločností Raining aj Pull Up Your Agency.

Projekt Raining pomáha najmä e-shopom riešiť ich marketingové problémy a ujasniť ich správu, aby mohli opäť začať rásť.

Projekt Pull Up Your Agency je program zameraný na škálovanie konzultačných a marketingových agentúr, a taktiež pomáhame začiatočníkom zlepšiť sa a začať v týchto oblastiach. 

Náš program učí:

  • nastavovať správne základy vo svojej marketingovej alebo konzultačnej agentúre
  • zvoliť si oblasti, v ktorej budú podnikať a vytvoriť neodolateľnú ponuku
  • profesionálny organický marketing
  • prispôsobiť priebeh dohadovania stretnutí na viac ako 100 za mesiac
  • systematizáciu procesov agentúry od naberania klientov až po prinášanie výsledkov
  • ako sa dostať ku správnemu nastaveniu mysle.

Cieľom je dostať sa do bodu, v ktorom bude mať daná osoba vybudovanú agentúru a dosiahne želaný výsledok.

Akonáhle sme presvedčení, že náš program je pre osobu ten správny a rozhodneme sa ho zobrať do programu, predstavujeme spolu s programom aj garanciu výsledkov.

zdroj: J. E.

Ako si si hľadal kontakty na LinkedIne? Môžeš, prosím, objasniť pre ľudí, ktorí LinkedIn ešte nepoužívajú, jeho výhody a v čom im môže v rámci budovania si kontaktov a podnikania pomôcť?

LinkedIn je niečo ako Facebook, ale viac zamerané na oblasť biznisu. Vieš si vyhľadať jednotlivých ľudí z danej firmy, následne si ich pridať a kontaktovať ich.

Kontaktoval som buď ľudí, ktorí sa zaujímali o podobnú časť biznisu ako ja, alebo ľudí, ktorých rady by som si rád vypočul.

Ktovie, možno si raz nájdeš vďaka LinkedIn novú prácu, biznis partnera, vybuduješ si vlastný brand, nájdeš potenciálnych zákazníkov, mentorov a podobne. Všetko je možné.

To sa dalo len tak jednoducho napísať im a ostať s nimi v kontakte s tým, že ti zadarmo a „len tak“ poskytli ich rady a skúsenosti?

Áno, napísať im je jednoduché. Ťažšia časť je vymyslieť, ako daných ľudí zaujmeš, aby si ťa tiež pridali a odpísali ti. Myslím si, že mne pomohlo aj to, že som sa o komunikáciu v tejto sfére zaujímal už dlhšiu dobu.

Niektorí to môžu robiť zadarmo a niektorí nie. Môžeš naraziť na niekoho, kto sa venuje danej oblasti a má vybudovaný konzultačný biznis. V tomto prípade si následne pýta peniaze za to, aby si mohol byť jeho klientom.

V mojom prípade sa jednalo len o pár rozhovorov a myslím si, že v tom čase videli moju snahu a zapáčil sa im môj prístup.

Spomenul si, že si absolvoval program študentskej firmy Junior Achievement Slovensko. Prečo by si ho odporúčal aj ostatným?

Junior Achievement odporúčam preto, lebo je to za mňa super štart do biznisu. Prechádzaš v ňom celým procesom od založenia študentskej firmy až po likvidáciu firmy. Dostávaš pozvánky na rôzne webináre, zistíš, ako fungujú firemné akcie a valné zhromaždenia a dostaneš vlastného mentora zadarmo, ktorý ti pomôže.

Okrem toho spoznáš lepšie svojich spolužiakov, naučíš sa lepšie komunikovať, spoznáš, čo znamená tímová práca a naučíš sa veľa užitočných informácií.

V čom sa teda v Pull Up Your Agency líšite od ostatných konzultačných agentúr? 

V čom sa v Pull Up Your Agency odlišujeme od druhých? Ak mám byť úprimný – na našej konkurencii nevidím nič zlé. Veľa ľudí predáva tak trochu boxerským spôsobom – keď niekto od nich niečo nekúpi hneď po prvom rozhovore, tak ich prestane zaujímať.

My sa, naopak, snažíme takto neuvažovať. Vždy máme oveľa radšej produktívnejší rozhovor, počas ktorého osobu pochopíme viac do hĺbky a potom jej alebo mu na základe tohto rozhovoru ľahšie vieme pomôcť urobiť, čo je v jeho najlepšom záujme. Aj keby to malo vyústiť do spolupráce s niekým iným a nie s nami.

Na konci dňa bude finálne rozhodnutie aj tak vždy na pleciach danej osoby. 

A čo biznis plán? Pomáhal ti v dosahovaní jednotlivých cieľov alebo si všetky kroky robil skôr pocitovo?

Záleží na tom, ako sa na to pozeráš. Biznis plán som nemal na papieri, ale v hlave. 

V období mojich začiatkov som mal problém, že som nevedel, ako má také niečo vôbec vyzerať. Išiel som na to skôr cestou, na ktorej som si stanovil cieľ a potom som hľadal spôsoby, ako tento cieľ dosiahnuť. Tento spôsob môžem naozaj odporučiť. 

Na začiatku musíš zistiť, aké kroky treba podniknúť na dosiahnutie daného cieľu a je dôležité si ich aj časovo rozdeliť: ak chcem napríklad zarobiť 500 tisíc eur, tak musím odoslať xy emailov a musím na ne dostať aj odpoveď. Následne musím s xy klientmi dohodnúť stretnutie a s niektorými klientmi, samozrejme, aj uzavrieť spoluprácu.

Potom, keď už vieš, aké čísla chceš zarobiť a dosiahnuť tak svoje ciele, automaticky sa vieš na jednotlivé kroky sústrediť s primeranou dôležitosťou. 

Spomínal si, že svojom dennom to-do-liste máš aj knihy. 

Áno, jednoznačne. Knihy sú jedným z najlepších zdrojov ako všeobecných informácií, tak aj vedomostí pre moju oblasť.

Aké knihy by si odporúčal našim čitateľom prečítať?

Kniha, ktorá mi asi najviac utkvela v pamäti sa volá Winning: The Unforgiving Race to Greatness od autora Tim S. Grover. 

Tim pracoval viac ako 30 rokov s najlepšími športovcami na svete ako Michael Jordan a Kobe Bryant. Pomohol im byť najlepšími v tom čo robia, vyhrať šampionáty. V knihe hovorí o tom, ako im tieto úspechy pomohol dokázať.

Kniha ti teda pomôže odhaliť to, čo stojí medzi tebou a tvojimi cieľmi.

zdroj: J. E.

Ako si svoje začiatky vnímal v rámci obtiažnosti? Bolo pre teba náročné začať v takom mladom veku podnikať alebo si to skôr bral ako hobby a nechal sa unášať prúdom?

Na začiatku to bolo určite ťažké, pretože som nemal žiadne skúsenosti. Čerpal som z viacerých zdrojov a všetko sa mi plietlo.

Keď má niekto hneď zo začiatku tie správne informácie, ľahko vidí cestu z bodu A do bodu B, lebo je oboznámený s jednotlivými krokmi. Potom je to naozaj oveľa jednoduchšie. Ja osobne som tento stav zažil, až keď som do seba o pár mesiacov neskôr trochu zainvestoval. 

Vzdelával si sa iba prostredníctvom Youtube a iných online platforiem alebo si využil aj služby mentorov?

Našiel som si veľa super ľudí na platforme Growni a taktiež som narazil na niekoho zo zahraničia.

Vtedy som mal na výber: 

  • buď budem pokračovať v tom, čo som robil (čerpanie z verejných zdrojov, rôzne videá a pod.) a 2 – 3 roky mi bude trvať, kým poskladám všetky veci a kroky dokopy, nájdem správnu stratégiu, naučím sa predávať a podobne
  • alebo do seba zainvestujem => nájdem si coacha, ktorý už svoje ciele dostal do bodu, kam ich chcem dostať aj ja a tá cesta mi bude trvať niekoľko mesiacov a nie niekoľko rokov. 

Preto som zvolil druhú možnosť. Ušetrilo mi to plno času a naozaj ju neľutujem.

Na koho zo zahraničia si narazil a čo ťa naučil? Teda – ak to nie je tajomstvo. 🙂

Nenarazil som len na jednotlivca. Postupne sa mi podarilo vybudovať si v tejto oblasti sieť kontaktov ako doma, tak aj v zahraničí. Z nich mi niektoré dopomohli dostať sa ku informáciám, na ktorých teraz staviam. 

Väčšinou to zo začiatku bolo pomocou sociálnych sietí. Neskôr iniciatíva nenarastala už len z mojej strany, ale čím ďalej, tým viac ma ľudia začínajú kontaktovať buď s otázkami, alebo rovno so záujmom spolupráce.

Pracuješ sám alebo máš svoj tím ľudí, ktorý ti pri jednotlivých úlohách v rámci podniku pomáha?

V Pull Up Your Agency sme tím ľudí s rôznymi skúsenosťami a zručnosťami. Sme si nápomocní a môžeme sa na seba navzájom spoľahnúť pri dosahovaní našich cieľov. 

Ako jednotlivé úlohy deleguješ medzi tímom a ako ste sa dali dokopy?

Zatiaľ sme malý tím, čiže delegovanie úloh nerobí veľký problém. Máme dokument, kam si zapisujeme úlohy a postupne medzi sebou komunikujeme a pracujeme na nich.

Tím som vyberal hlavne podľa toho, či má daná osoba rovnakú alebo aspoň podobnú víziu ako ja. Zaujímalo ma tiež, aký je jeho alebo jej cieľ a či by sme si na základe toho vedeli byť nápomocní.

Niekto si myslí, že podnikať môže ktokoľvek, niekto si naopak myslí, že podnikať môžu iba ľudia ovplývajúci určitými vlastnosťami. Čo si o tomto tvrdení myslíš ty?

Myslím si, že podnikať môže každý. Rozdiel je len v tom, že pre niekoho môže byť náročnejšie dosiahnuť predstavy, aké získal pri sledovaní ostatných podnikateľov.

Povedal by som, že ak si pripravený obetovať čas a nezahodiť to hneď, keď sa niečo nepodarí, tak do toho určite choď.

Ty si očividne odhodlaný a pripravený bol. Tvoje silné stránky sme prečítali medzi riadkami. Ale čo slabé stránky? Objavil si ich? Učil si sa s nimi pracovať a využiť ich povedzme vo svoj prospech?

Myslím, že mojím najväčším problémom bola prokrastinácia.

Namiesto robenia niečoho produktívneho som si pozeral náhodné videá na internete. Zabránil som tomu však tak, že som si roztriedil aplikácie v telefóne nasledovne:

  • tie, ktoré som nepotreboval, som vymazal
  • produktívne, ktoré používam, som dal hneď na prvú stranu domovskej obrazovky 
  • sociálne siete – na tie som nastavil denný limit 1 minútu, takže ma systém do aplikácie nepustil hneď – najprv ma upozornil na vypršanie časového limitu. Okrem toho som si ich presunul až na piatu stranu obrazovky, nech sú z môjho dosahu „čo najďalej“.

Akú radu by si na základe svojich skúseností odkázal našim čitateľom, ktorí sú možno v pozícii, v akej si bol ešte prednedávnom ty? 

  • Pozri sa na to takto – čo môžeš stratiť? V podstate nič! Nevyjde to podľa tvojich predstáv? Nevadí! Môžeš začať znova, ale tentokrát už s množstvom skúsenosti, ktoré si získal! Neúspech je základ k úspechu.
  • Keď už začneš svoj nápad realizovať, tak to rob podľa vlastného časového plánu, vlastnej timeline. Z môjho aktuálneho postavenia to vnímam tak, že je dosť dôležité nastaviť si ciele, alebo aj malé kroky spolu s časovým očakávaním, aby človek uchovával v sebe momentum, ktoré smeruje k cieľu v danom projekte. 
  • Nepozeraj sa toľko na ostatných ľudí. Samozrejme, predtým než začneš, je potrebné urobiť si prieskum a vedieť, čo reálne ponúkaš. Ľudia totiž nekupujú tvoj produkt alebo službu, kupujú si riešenie na konkrétny problém. Poprípade niečo, čo ich dostane rýchlejšie alebo bezpečnejšie do ich cieľa.
  • Daj si tri alebo aj päť rokov na to, aby si sa stal najlepšou verziou seba v tom, čo robíš alebo čo chceš robiť.
  • Iba ty si svojou jedinou a najväčšou konkurenciou – chci preto byť každým dňom lepší. 

Takže, aj keby ti to malo trvať 10 rokov. Aj keby ti to malo trvať 50 rokov, ideš za tým, čo chceš dosiahnuť, tak pokračuj! Ak sa ti niečo nepodarí, nevzdávaj sa, nezahoď to všetko! 

Zisti, kde bol problém, využi novo nadobudnuté vedomosti a skús to znova. Čím viackrát to skúsiš, tým ďalej sa dostaneš. Každý, kto číta tento článok, tak na to podľa mňa má.

zdroj: J. E.

Kde by ťa mohli v prípade záujmu naši čitatelia kontaktovať?

Ak by si sa chcel so mnou spojiť, nájdeš ma na facebooku, instagrame, LinkedIn-e a TikToku

Taktiež začínam nahrávať na Youtube hodnotné videá, takže ak ťa zaujíma oblasť biznisu alebo nastavenia mysle (mindsetu) a chcel by si sa niečo nové naučiť, určite odporúčam! 🙂

Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fond či zakladateľmi Perry Talents akcelerátora sme zostavili úvodný set domácich úloh respektíve zadaní, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba:

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk

Podporovateľom OZ Zero2Hero je firma NAY. Checkni si ich aktuálne otvorené pozície.

Sleduj nás na Instagrame, Facebooku alebo LinkedIne, aby ti neušli žiadne Zero2Hero novinky!
Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Otestuj svoj
biznis nápad!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fund či zakladateľmi akcelerátora Perry Talents sme zostavili úvodný set domácich úloh, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na viktor@zero2hero.sk.

SME HRDÝM PARTNEROM
AKCELERAČNÉHO PROJEKTU
ROZBIEHÁTOR.

“Pomáhame ľuďom rozbehnúť užitočný projekt, ktorý ich uživí.”
zakladateľ Juraj Kováč

Podporili nás