Že máš nápad, ale nevieš, ako presne začať? Zero2Hero nie je len o inšpirácii. Je aj o tom, aby sme ti ukázali, ako spraviť prvé kroky.
Okrem rozhovorov s mladými heroes ti prinášame aj konkrétne podnikateľské nápady v podobe prípadových štúdií. Dozvieš sa, ako vznikol nápad, aké problémy rieši, kto za ním stojí, akým výzvam čelili, či ako im pomohli mentori.
Ako prvých si predstavíme príbeh Muvity, ktorý porozprával jeho zakladateľ a CEO Matej Líška.
Prehľadná ponuka nehnuteľností na mape a vyhľadávač overených maklérov.
Otázku bývania rieši každý inak a v inom čase, podľa svojich možností a priorít. Niekto ide z prenájmu do vlastného, iný sa sťahuje z menšieho do väčšieho.
Niekto preferuje byt v centre a niekto zase domček mimo mesta. Pre každého je však najdôležitejšia lokalita.
Nájsť vysnívané bývanie vo vysnívanej lokalite bolo ešte donedávna nemožné. Neexistovala služba, kde by si si vedel pozrieť nehnuteľnosti priamo na mape s ich presnou polohou a cenou.
Každý, kto si už aspoň raz hľadal bývanie, bude súhlasiť, že to môže byť náročná, častokrát až frustrujúca záležitosť. Hnevalo ma, koľko času musím tráviť prehliadaním neaktuálnych, irelevantných, či dookola sa opakujúcich ponúk.
Zároveň som zistil, že existujú dva typy maklérov.
Tí prví ti venujú svoj čas, starajú sa o teba a ich prioritou je spokojnosť klienta. Tí druhí to majú ako hobby alebo “vedľajší džob”, si im ukradnutý a ide im iba o čo najväčší zárobok.
Zaujímalo ma, prečo ľudia, ktorí chcú rýchlo a výhodne predať alebo prenajať svoju nehnuteľnosť, spolupracujú s maklérmi, ktorí to nerobia profesionálne.
Vtedy som si povedal, že chcem na Slovensku zmeniť dve veci: spôsob, akým si ľudia hľadajú nové bývanie a spôsob, ktorým si majitelia nájdu overených maklérov.
Podarilo sa nám zložili päťčlenný tím a začali sme makať na vývoji webu.
Vďaka skvelej partií, veľkej podpore okolia a záujmu ľudí vzniklo Muvity – prehľadná ponuka nehnuteľností na mape a vyhľadávač overených maklérov.
Rozhodli sme sa vytvoriť portál, kde je všetko transparentné: poloha nehnuteľnosti, jej cena, aj maklér, ktorý ju ponúka.
Vďaka našej službe si dnes ľudia môžu nájsť bývanie vo vysnívanej lokalite. Alebo si vedia nájsť overených maklérov, ktorí im pomôžu predať alebo prenajať nehnuteľnosti rýchlejšie a za viac peňazí.
Boli sme v rovnakej situácií, ako ostatné projekty z B2B2C prostredia. Firmy ako Booking, eBay, Heuréka či Amazon museli na začiatku vyriešiť problém, ako prilákať inzerentov a firmy, aby vďaka nim mali obsah pre ľudí.
Pokiaľ nemáš obsah, ľudia nemajú dôvod tvoj portál používať.
Kto by chodil na Heuréku alebo Booking, keby tam nebolo čo porovnávať? Na druhej strane, pokiaľ nemáš návštevnosť, firmy sa s tebou vôbec nechcú baviť.
Našťastie, z tohto kruhu vedie jedna cesta: fake it till you make it.
Ak chceš prelomiť začarovaný kruh a získať prvých platiacich klientov, musíš na nich pôsobiť, ako keby si mal zabehnutú firmu, ktorá má hotový produkt, o ktorý je veľký záujem.
Pokojne predávaj nedokončené riešenie, ktoré robí, čo má, aj keď na ňom makáš manuálne.
Akonáhle sa ti podarí získať viac používateľov, získaš cenné dáta a budeš vedieť celú vec efektívne dokončiť a zautomatizovať. Robil to Apple, urobili to v AirBnB, Amazone, Uberi… a zoznam pokračuje.
Výzva, s ktorou nám pomohla naša mentorka Vladimíra Meško Briestenská, bola téma customer validation / customer development: ako overiť a vyvíjať minimálne životaschopný produkt (MVP) pre skutočné potreby trhu.
Na začiatku sme totiž získavali spätnú väzbu zle a skreslene.
Zapálení pre vec sme sa pustili do vývoja služby a začali makať, prihadzovať funkcie, funkcie a ďalšie funkcie, o ktorých sme boli presvedčení, že ľuďom pomôžu pri hľadaní bývania alebo šikovného makléra.
Pýtali sa na názor rodiny, priateľov a známych.
Tí nápad pochvália vždy, pretože nie je ich povinnosťou ti povedať pravdu. Na to, aby si od nich získal úprimnú, pravdivú a neskreslenú odpoveď, musíš sa pýtať správne.
Mal by si klásť otázky výlučne súvisiace s prítomnosťou a minulosťou. Namiesto “Ako by si hľadal…? Ako by si používal…?” sa pýtaj “Ako si hľadal…? Ako používaš….?”.
Človek, ktorý ti odpovedá, si nemusí vymýšľať scenáre, ale hovorí, ako to reálne už niekedy urobil, našiel, používal, atď.
Ďalšou ingredienciou v správnom feedbacku je úprimnosť. Tú docieliš tak, že ľuďom pri kladení otázok nepovieš o svojom projekte. Nebudú tak ovplyvnení emóciami a sympatiami voči tebe.
Aj v Muvity vedia vďaka kvalitnejším a úprimnejším odpovediam lepšie vyhodnocovať, čo trh skutočne potrebuje.
Štatistiky hovoria, že väčšina startupov na začiatku zlyhá, pretože vyvíjajú produkt, o ktorý trh nemá záujem. Ak by si na začiatku urobili správnu analýzu, vyhli by sa vývoju nepotrebných produktov.
Ak potrebuješ čo najskôr overiť, či bude o tvoj produkt záujem, pred samotným vývojom urob správnu analýzu trhu.
Pýtaj sa správne otázky a zbieraj odpovede bez skreslenia.
Keď získaš dostatočný feedback a overíš si, že si na správnej ceste, osvoj si mindset Fake it till you make it. Vytvor dočasné a jednoduché riešenia, ktoré tebe a tímu ušetria čas a rýchlo pomôžu overiť získaný feedback.
Ak ťa projekt Muvity zaujal, ozvi sa im na info@muvity.sk.
Tieto prípadové štúdie vznikajú v spolupráci s Perry Talents. Perry Talents je akadémia, ktorá dáva šancu mladým projektom spojiť sa so skúsenými mentormi a investormi, aby sa vyvarovali niekotrých chýb, ktoré môžu spomaliť ich rast.
Cover fotka: Tom Rumble na Unsplash