Inšpirácia

Nie je možné, aby bol každý podnikateľ. Je absolútne v pohode byť zamestnaný

samuel na schodoch profil

V článku sa dozvieš:

  • Ako začal Samuel Morihlatko s podnikaním?
  • Či pokračoval v štúdiu na výške a aký má dnes na VŠ názor.
  • Čo je Targetovo, ako vzniklo a ako funguje dnes?
  • Rozdiel medzi ,,kecami o vízii“ a skutočnou motiváciou.
  • Čomu sa okrem firmy Samuel venuje?
  • ,,Problém“ dnešného time managementu.
  • Aké sú vízie firmy dobudúcna a čo inšpiruje firmu k zlepšovaniu sa?

Iniciátorom a zakladateľom firmy je Samuel Morihlatko. Má rád slobodu, neprekáža mu zodpovednosť. Okolo seba chce mať schopných ľudí hodných veľkých činov. ,,Motivuje ma to, že vďaka podnikaniu môžem výraznejšie meniť svet okolo seba. Oveľa viac, ako v nejakom zamestnaní.

So sympatickým marketingovým špecialistom Samuelom sme sa rozprávali online. Už po prvej pohotovej správe pôsobil ako slušný a ochotný chalan. Také vlastnosti jednoducho človek vycíti aj na diaľku. Má 23 rokov a jeho srdcovým projektom je TARGETOVO so sídlom v Spišskej Novej Vsi. Targetovo tvorí skupinka mladých, ktorí už počas školských čias ,,zabŕdali“ do online sveta a skúšali prvé PPC-čká, písali články prvým klientom, riešili SEO a pod. Dnes sa riadia heslom ,,Zostaň lokálny, mysli globálne„. 

Samuelovým snom bolo podnikať, a tak si krátko po strednej škole otvoril živnosť. Ako sám vravel, v tom čase, keď všetci ,,hejtovali“ Slovensko, vládu a platy, on videl príležitosti.

Po strednej nepokračoval v štúdiu na vysokej škole, no svoje rozhodnutie neľutuje.

,,Peniaze si dokážem zarobiť, preto cestovanie zdarma mi príde nelogické, študentské programy majú nalinkovaný harmonogram a to ma nebaví, chcem mať vlastný plán, odpovedal Samuel na otázku, čo mu rozhodnutie neabsolvovať vysokú školu dalo a vzalo. ,,Študentský život typu párty, zábava, to si viem dopriať aj teraz.“ dodáva.

Na vysokoškolákov však nezaneviera.

,,Nie je možné, ani správne, aby každý bol podnikateľ. Je absolútne v pohode byť zamestnaný, riešiť dobrovoľníctvo, charitu, alebo celý život cestovať, meditovať. Výška dáva zmysel tomu, kto nevie, čo chce a potrebuje čas… alebo tým, ktorí presne vedia, že tá škola je presne to, čo potrebujú, aby sa posunuli tam, kam chcú, správnym smerom.

Ako zdravý únik odporúča mladým cestovať.

,,Ja som napríklad po strednej zdrhol na rok do Ázie, kde som si ujasnil veľa vecí. Pokojne sa zbaľte, pocestujte svet a porozmýšľajte nad sebou a životom.“ uzavrel debatu o školských časoch. 

azia obed samuel

Pod značkou Targetovo fungujú od mája 2017, ako s.r.o. od 19 augusta 2017. Samuel nám prezradil, čomu sa vlastne venujú a na čo konkrétne sa ako firma zameriavajú.

,,Robíme online marketing, pomáhame firmám zjednotiť komunikáciu, uhladiť a vytvoriť kampane… jednoducho prinášame nové spôsoby, ako zarobiť peniaze. Tvoríme weby, tvoríme obsah – texty, grafiku, riešime výkonnostné kampane či porovnávače cien. Dokážeme poriešiť online marketing komplexne. Portfólio služieb sa postupne vyvíja. Podľa tímu, skúseností kolegov a potrieb klientov a trhu.

A na ktoré ,,body zlomu“ vo firme je dnes hrdý? ,,Na zmeny a väčší office. Presťahovali sme sa o ulicu vedľa, kde máme 3,5x väčší priestor. Rovnako aj na vysokú spokojnosť klientov a pružnosť tímu.

Keďže Samuel sa podnikaniu venuje už nejaký ten rôčik a má bohaté skúsenosti, prezradil nám aj to, čo im ako firme, a rovnako aj jemu osobne pomohlo. ,,Zvyknem vravieť, že budeme úspešní ako firma, pretože robíme chyby, no dokážeme sa z nich poučiť. Vidím, ako rýchlo napredujeme a neustále dvíhame latku vyššie, v mnohých smeroch.

vizitka targetovo

Popri práci stretáva zaujímavé osobnosti. 

,,Tým, že sa venujeme online marketingu, sú našimi klientami predovšetkým podnikatelia. Cez víziu firmy a ekologický životný štýl sa nám už podarilo inšpirovať iné firmy k vedomejšiemu životu. Napríklad, ak vďaka nám zaradil klient triedenie odpadu do firmy, či začal nakupovať tovar v recyklovateľných obaloch, považujem to za malý úspech.

Vo všeobecnosti ‚time-management‘ za problémový nepovažuje. ,,Ak človek vie, čo chce a kam smeruje, ak má veľa aktivít, nie je dôvod nadávať na pondelok či sa tešiť na piatok. Nemám emóciu spojenú s názvom budúceho dňa. Pre mňa je skvelý každý deň, taký aký je.

Opýtali sme sa, aký je život technologického ,,nomáda“. ,,Za nomáda ma mali v čase, keď som mal živnosť a veľa cestoval…V roku 2017 absolvoval Samuel niečo cez 60 letov svetom, v 2018-tom okolo 20. Cestovanie tohto druhu ho však postupne prestávalo baviť.

A čo robí dnes?

,,Teraz som síce slobodný, ale viac menej firmou a kanclom “pripútaný” k jednému miestu, resp. k dvom, nakoľko presúvame nejaké aktivity aj do Prahy a pozeráme po českom trhu. Navyše som sa trošku pustil do nehnuteľností. U nás, v Spišskej Novej Vsi a okolí je kopec nehnuteľností na krátkodobý prenájom, no máloktorá odráža potreby a dopyty ľudí z trhu. Ľudia tu nevedia využiť dáta voľne prístupné na internete.

Ako sám opísal, inšpirovali ho najmä cesty po svete. ,,Vďaka nim som trošku viac spoznal aplikácie Booking a Airbnb a dovolím si povedať, že vďaka správnemu nastaveniu profilov viem ubytovacím zariadeniam zvýšiť počet návštevníkov, zlepšiť obsadenosť. Zatiaľ sa mi to podarilo na malom počte nehnuteľností. Nadchlo ma to tak, že to chcem testovať aj na vlastných nehnuteľnostiach.

samuel targetovo kava

Čo sa týka duševného sebarozvoja, Samuel kedysi čítal motivačné a knihy z oblasti marketingu a podnikania. Dnes ho to už veľmi neberie a ako sám prezradil:

,,Skôr si otvorím nejaký cestopis, niečo s jemnou psychológiou či kúskom histórie. Knihy môjho mladšieho ja, ktoré odporúčam každému sú:

Bohatý otec, chudobný otec – Robert Kiyosaki

Domácnosť bez odpadu – Bea Johnsová

Podnikateľský mýtus – Michael E. Geber

Myšlienkové mapy – Tony Buzan

Knihy, ktoré som poslednú dobu čítal:

13tisíc dní – Tomáš Hajzler

The upside of irrationality – Dan Ariely 

Aké drahé je zadarmo – Dan Ariely 

5 jazykov lásky – Gary Chapman

Úcta k prírode a úsmev ako zmysel života – Pavel “Hirax” Baričák

Malý princ – Antoine de saint Exupéry

Zodpovědná firma – Tomáš Hajzler

A kopec ďalších.”

Ako Samuel vidí Targetovo o pár rokov? 

,,Keď sa niekoho z našich kolegov bude niekto o 10 rokov pýtať, čo mu dalo Targetovo, nechcem, aby prvé, čím začne, boli peniaze. Chcem, aby videl za značkou ľudskosť, férové jednanie, príležitosti sa posúvať. Možno nejaké životné rozhodnutia a neustálu podporu. To, či tu niekto zarobí lepšie, alebo horšie ako inde, je relatívne. Tým sa porovnávať nechcem.

A aká je vízia úplnej spokojnosti s Targetovo-m?

,,Aj naďalej sa chceme držať našich hodnôt. Konať dobro a podporovať dobro. Biznis prirodzene a organicky zväčšovať. Podporovať kolegov – stáť pri nich a podporovať ich jedinečné osobnosti. Do ľahšie predstaviteľných vecí spomeniem našu ambíciu byť viac aktívny na českom trhu (čo sa týka náboru zákazníkov pre Targetovo). Pokiaľ ide o klientov, chceme väčšej skupine pomôcť zažiť veľký úspech, pomôcť im na nové trhy.

Výrazne ovplyvniť biznis cez dobre fungujúci marketing, kvalitnú spätnú väzbu od nás a dobré rozhodnutia, ktoré sa týkajú procesov v pozadí, cenotvorby, skladu a podobne. Som spokojný, som vďačný za všetko, čo mám. Targetovo sú užasní ľudia, spolu dokážeme veľké veci. Kecy o vízii sú nezmyselné, mnohí potom tlačia na pílu, naháňajú sa. Pre mňa je podstatné udržať tím dobre motivovaný, každému dať dostatok príležitosti na formovanie samého seba.

Samuelova vízia do budúcnosti je skôr nemateriálna. Plná emócií a životných udalostí, ktoré chce zažiť.

,,O živote mám aj teraz jasnú predstavu. Viem svoj terajší životný štandard vyčísliť. Viem, koľko mi treba peňazí, aby som žil taký štandard, aký chcem o 10 rokov. Viem, že potrebujem lásku a podporu ľudí, aby sa mi v tom darilo. Preto už teraz dávam lásku a podporu ľuďom v mojom okolí. A ono sa to nejak zázračne vracia. Oplatí sa viac dávať, ako brať.

Kľúčové slová: , ,

Čítať ďalej

Inšpirovali ťa naši heroes, ale nevieš spraviť prvý krok?

Klikaj na Rozbehni sa!

Podporili nás