Simona je mladá podnikateľka, ktorá sa do prostredia plného kreatívcov dostala už počas štúdia na výške, keď bola dobrovoľníčkou v študentskej organizácii AIESEC zameranej na sebarozvoj. Pracuje na full-time pozícii ako špecialistka na marketing v slovenskej neziskovej organizácii LEAF, ktorá buduje generácie silných a charakterných lídrov. Osvojila si podnikateľského ducha a pred pár mesiacmi založila svoju vlastnú firmu, Dáždnikovo. Dnes sa snaží ľuďom ukázať, že aj daždivý deň môže mať svoje čaro.
a mnoho iného.
Bol to jeden konkrétny deň. Od prírody som slnečný typ a mám rada leto. Daždivý deň na mňa pôsobil depresívne, asi ako na väčšinu z nás. Ešte keď som bývala v Bratislave, som sa jedného dňa vybrala do officu. Bol to jeden z tých dní, kedy sa vám nechce vyjsť von, pretože leje. Zároveň to bolo v máji, kedy sa už každý teší na to, že má byť pekne.
Všimla som si, že mali všetci hlavu sklonenú ku špičkám topánok a ponáhľali sa z dažďa preč. Vtedy som si uvedomila, že netreba veľa a situácia môže vyzerať úplne inak. Že možno stačí iný pohľad na vec.
Väčšina dáždnikov, ktoré sa predávajú, sú nudné a v tmavých farbách. Rozmýšľala som, čo by sa stalo, keby sme ich vymenili za niečo kreatívne, čo žiari farbami. Niečo, čo by dalo ľuďom dôvod obzerať sa okolo seba a vidieť, že aj daždivý deň môže mať svoje čaro.
Keď som sa zamyslela nad tým, kde by som si taký dáždnik mohla kúpiť, uvedomila som si, že ani veľmi nemám kde. Na Slovensku neexistovala značka, ktorá by sa venovala výhradne dizajnovým produktom do dažďa. Taká, ktorá by sa mi hneď vynorila v mysli, keby som pomyslela na to, že si chcem kúpiť pekný dáždnik. To, ako dáždniky bežne vyzerajú, som chcela zmeniť. Ako najlepšia voľba mi prišli umelecké diela. Veď čo iné človeku prinesie takú pozitívnu emóciu ako umenie?
Na začiatku som celý koncept vytvárala sama. V procese som však už vyhľadávala pomoc a hľadám ju doteraz. Podnikanie je komplexné a nikto učený z neba nespadol. Preto som sa spojila s ľuďmi, ktorí by mi vedeli poradiť a skutočne mi to pomohlo.
Keď som premýšľala, akým spôsobom spolupracovať s umelcami a ako ich osloviť, natrafila som na značku Pucle. Táto značka vyrába puzzle s umeleckými motívmi. Napísala som im, či by náhodou nemali čas sa so mnou porozprávať o mojom projekte. Boli veľmi ochotní a pomohli mi.
V rámci LEAF máme vzdelávaciu platformu Growni, kde je mentoringová časť, v ktorej sa prepájajú ľudia s odborníkmi. Cez ňu sa mi podarilo skontaktovať s Jarom Chrapkom, zakladateľom a riaditeľom značky Dedoles. Chcela som od neho feedback na môj podnikateľský nápad. Bolo to síce krátke, ale pre mňa extrémne výživné. Cítila som sa ako prváčik na vysokoškolskej prednáške podnikania. Za pol hodinku mi dal podnety, ktoré som hneď mohla zapracovať a znížiť tak náklady na výrobu dáždnikov.
Ďalšie rady využívam od Národného podnikateľského centra v rámci ich programov. Ponúkajú podnikateľské workshopy a konzultácie. V začiatkoch som desať hodín venovala práve finančnému plánu, čo je neskutočne dôležitá vec. Pre niekoho, kto to nikdy nerobil, to môže byť ťažký oriešok.
S mojou mentorkou sme vtedy dali dokopy plán, ktorý by som nikdy sama nevedela urobiť. Na pravidelnej dvojtýždennej báze sa ešte stále stretávam s mojím mentorom Andrejom Rybovičom. Tiež chodím na konzultácie s rôznymi špecialistami ohľadom právnických a účtovníckych záležitostí, v ktorých sa ja necítim až tak doma.
Keď človek vyhľadá pomoc od skúsenejších, môže prísť na skvelé nápady. To sa mi zatiaľ osvedčilo najviac. Je fajn, keď sa na váš projekt pozrie niekto z iného pohľadu a vidí to, čo by ste si vy sami možno nikdy nevšimli.
S mojím mentorom Andrejom, s ktorým aktuálne spolupracujem už pol roka, sme prispôsobili moju pôvodnú stratégiu a bol to veľmi zásadný krok. Je pre mňa členom tímu, ktorý ma vie nasmerovať a nastaviť mi zrkadlo, keď to potrebujem. Všímam si, že sa sama najviac naučím v procese. Hlavne sa do niečoho treba pustiť a neskôr naberiete správny smer.
Keď som rozmýšľala nad tým, ako by mohol vyzerať dizajn, umelecké diela mi prišli ako skvelý nápad. Dáždnik v podstate môžete vidieť aj ako maliarske plátno. Môže predstavovať umenie, ktoré dostane šancu prechádzať sa ulicami. Za umením chodíme do galérií a na výstavy. Aj takýmto spôsobom umožníme umeniu preniknúť von.
Snažila som sa urobiť si prehľad. Na začiatku som mala určenú cieľovú skupinu, teda zákazníkov, ktorí by mohli mať o dáždniky záujem. Tá je však veľmi široká, a preto som im chcela dať väčší výber. Dáždniky som si predstavila s niečím abstraktným, ilustrovaným, vtipným a chcela som, aby mali aj prírodný motív. Podľa toho som oslovovala aj umelcov. Vznikol tak rôznorodý výber dáždnikov, každý si môže vybrať taký, ktorý mu je vzhľadom najbližší.
Prvý umelec a grafický dizajnér, s ktorým som spolupracovala, bol môj kamarát Jozef Ľudrovan. S ním sme vychytali nejaké základné muchy, ktorým som sa neskôr chcela vyvarovať. S väčšinou umelcov, ktorých som oslovila, sme sa na začiatku vôbec nepoznali. Dáždnikovo ešte neexistovalo a dali tomu svoju dôveru, čo si veľmi cením.
Momentálne spolupracujem s piatimi umelcami. Značku som chcela postaviť viac lokálne, preto som išla za našimi slovenskými umelcami. Zatiaľ to funguje super. Pri komunikácii sú milí a ústretoví. Celý koncept prenesenia umenia do ulíc dáždnikmi sa im veľmi páčil. Nemala som problém zohnať umelcov, ktorí by so mnou spolupracovali na dizajnoch. To ma dosť nakoplo.
Umelcom som sa snažila dať voľnú ruku. Poznala som ich štýl tvorby, oni poznali zásady Dáždnikova a to, ako by malo pôsobiť. Vedeli, že dizajny majú byť pestré, kreatívne a súvisieť s tematikou dažďa. Keď mali nejaký nápad, prišli za mnou, prekonzultovali sme ho, a tak prišiel k životu nový dizajn.
Každý z nich, ako aj umelecké diela v galériách, má svoj vlastný príbeh, ktorý sa snažíme zákazníkom priblížiť. Na stránke pri dáždnikoch zákazníci nájdu príbeh, v ktorom umelec vysvetľuje, prečo zvolil daný dizajn.
Niekedy sú to drobnosti. Raz nám ušiel chybný kus a dostal ho nejaký partner. To vás mrzí, pretože chcete pôsobiť spoľahlivo. Predaj niekedy nejde, ako by mal, alebo sa na vyšších miestach dejú reformy a zmeny, ktoré neviete ovplyvniť. Aktuálne má na podnikanie dopad aj vojna na Ukrajine. Človek sa začne zamýšľať nad tým, či má zmysel v takejto situácii riešiť dáždniky. Ľudia sa prirodzene snažia minimalizovať výdavky na veci, ktoré pre nich nie sú nevyhnutné.
Jedna z prvých vecí, ktoré som si pri podnikaní uvedomila, bola tá, že je o každodennom prekonávaní prekážok. Plány odrazu nevychádzali tak, ako som si ich predstavovala. Vyhľadávala som riešenia na konkrétny problém, a keď som si myslela, že som ho konečne vyriešila, niečo ma vždy presvedčilo o opaku. Kľúčová bola pre mňa preto zmena mindsetu. Časom si zvyknete na to, že sa stávajú aj nečakané veci. Je potrebné obrniť sa a brať to ako niečo prirodzené.
Jednou z hlavných vízií je urobiť z neho značku, ktorá ľuďom vyskočí v mysli ako prvá, keď budú hľadať pekný dáždnik. Urobiť z dáždnika nielen úžitkový produkt, ale aj módny doplnok. Chcem ľuďom ukázať, že sa dá tešiť aj v daždivý deň.
Práve sme spustili predaj skladacích dáždnikov, čo bol jeden z našich plánov, ktorý sme splnili o niečo skôr. V budúcnosti sa možno pustíme aj do dáždnikov pre deti a pánov. Nechceme však ostať iba pri dáždnikoch, ale zaradiť aj plášte, gumáky a iné produkty. Ďalším cieľom je časom sa posunúť aj na zahraničný trh. Plánov či vízií je veľa a makáme na nich.
Ono je to tak, že keď sa chce človek posúvať vpred, musí vidieť nejaký cieľ. Musí chcieť dosiahnuť určitý bod. Nikdy by som sa nedostala ďalej, keby som sa uspokojila s tým, ako vyzeral celý koncept už na začiatku. Keď sa človek púšťa do podnikania, mal by rozmýšľať vo veľkom. Možností, ktoré sa dajú dosiahnuť, je veľa. Toto som na začiatku podcenila aj ja. Ideálne by mal podnikateľ stále posúvať svoje hranice.
Predstavte si najhorší scenár, ktorý sa môže stať. Keď sa s týmto scenárom viete stotožniť, neváhajte a pustite sa do toho. To je rada, ktorá vo mne zarezonovala najviac. Nebáť sa vyhľadávať pomoc od druhých, pripraviť sa a postaviť svoj projekt na pevných základoch.
Kontaktovať nás môžu na webe Dáždnikova, ale aj na Facebooku a Instagrame. Mňa osobne aj na LinkedIne.
Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fond či zakladateľmi Perry Talents akcelerátora sme zostavili úvodný set domácich úloh respektíve zadaní, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.
Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba
Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk