Inšpirácia

V začiatkoch som všetko riešila metódou pokus-omyl

Alžbeta Irhová

„Ak má byť značka úspešná, musí byť originálna a vychádzať z človeka, ktorý za ňou stojí.“

V rozhovore sa dozvieš,

  • čo ti môže pomôcť pri rozhodovaní sa, či začať podnikať,
  • ako budovať vlastnú značku tak, aby bola úspešná,
  • čo najlepšie funguje pri predaji produktov,
  • čo musíš obetovať pre rozvoj svojho biznisu,
  • ako reagovať na rýchlo sa meniaci sa trh,

a omnoho viac.

Šatník podľa nej vyjadruje osobnosť. Vyradeným kúskom dala nový život. Prešila ich na štýlové oblečenie, s ktorým zorganizovala módny bazár. Ten jej priniesol záplavu pozitívnej spätnej väzby, čím odštartovala odvážne podnikanie v oblasti udržateľnej módy.

Okrem podnikania vedie aj občianske združenie, ktorým šíri osvetu o udržateľnosti v móde a zároveň študuje muzikológiu na Univerzite Komenského.

Predstavujeme ti Alžbetu Irhovú (24) a jej módnu značku Bagbet.

Alžbeta Irhová
Alžbeta Irhová

Betka, prečo sa študentka hudby rozhodne pre založenie módnej značky?

Môj koníček sa vlastne stal mojou prácou. Vždy som rada šila a chcela som sa zdokonalovať, s čím mi pomáhala moja mama.

Príbeh Bagbetu sa však začal v máji minulého roku. Jedného dňa som otvorila šatník a zistila, že je plný vecí, ktoré nikdy nebudem nosiť. Rozhodla som sa s tým niečo spraviť a zorganizovala som bazár oblečenia, na ktorý som priniesla prerobené kúsky z vlastnej skrine.

Podujatie zožalo úspech a dokonca mi prišli prvé objednávky.

Ako si sa od prvých objednávok dostala k vlastnej značke, ktorá ťa aj živí?

Zo začiatku som nemala žiadny ateliér, všetko som šila doma. Keď sme sa s priateľom ako tím prihlásili na náš prvý Urban Market, bola som presvedčená, že mám dosť produktov. Po dvoch dňoch som musela cez noc došívať ďalšie košele, aby sme mali vôbec čo predávať. Neskôr prišli letné prázdniny, počas ktorých som mohla oveľa viac šiť a tvoriť nové modely. Ušila som prvých 100 košieľ a mohla som vytvoriť značku.

100 košieľ na novú módnu značku.

Nebolo to jednoduché. Pracovali sme veľa. Nebola som na žiadnej dovolenke, ale stálo to za to. Keď človek začne podnikať, vyžaduje si to jednoducho oveľa väčšie úsilie, ako keď chodí do práce.

Učila som šesť rokov na základnej umeleckej škole a prišlo ťažké rozhodnutie, či pokračovať v učení, alebo sa naplno venovať vlastnej značke. Tak sa Bagbet stale mojou prácou.

Čo rozhodlo, že si uprednostnila podnikanie?

Rozhodnutie prichádzalo postupne. Zo začiatku vôbec nebolo jasné, či bude mať značka úspech. Prvé mesiace boli naozaj kritické, musela som do toho dosť investovať. Keď sa prvé investície začali vracať, odľahlo nám. Na prvých trhoch sa ukázalo, že záujem o naše produkty je. Až potom som vedela spraviť finálne rozhodnutie.

(Všetky videá nájdeš na našom YouTube)

Do čoho si najviac investovala financie na začiatku podnikania?

Počiatočná investícia spočívala v prenájme priestorov, v zakúpení techniky na šitie a žehlenie.

S odstupom času vnímaš uprednostnenie vlastnej značky pred zamestnaním ako správne rozhodnutie?

Určite áno. Vďaka Bagbetu som zažila veľa vecí, ktoré ma posunuli vpred, nabrala som kvantum skúseností. Už len odhodlanie spraviť to bol pre mňa pozitívny krok. Všetko som riešila metódou pokus-omyl. Kým som ušila prvé kúsky, niekedy som sa naozaj veľmi natrápila.

Ako si sa učila samotnému remeslu?

Moja mama v minulosti šila, takže základy mám od nej. Keď prišiel problém, s ktorým sme si nevedeli ani jedna rady, pomohli mi internetové fóra či Youtube kanály.

Dodnes si šiješ modely sama, či už máš viac ľudí v tíme?

Mám už firmu, ktorá šije moje návrhy. Máme dobrú spoluprácu, dokonca od nich odkupujem zbytkový textil, ktorý im zostáva ako odpad a tvorím z neho nové modely.

Jedna vec je ušiť produkty, druhá je ich aj predať. Podnikateľské a marketingové zručnosti si kde získavala?

Veľkú podporu som mala u svojho priateľa. Jednak ma podporil v myšlienke vlastnej značky, zároveň však pomohol aj profesionálne. Keďže je fotograf, nafotil mi produkty a pripravil vizuál stránky a pomohol tak s marketingom. Mať pekné fotky a dobrý web je pre podnikanie úplne kľúčové. Doplnili sme sa ako tím a perfektne to zafungovalo.

Betka počas rozhovoru
Betka počas rozhovoru

Čo ti zatiaľ najlepšie funguje ako predajný kanál?

Na trhoch funguje osobný kontakt. Ten je nenahraditeľný. Ľudia nám aj napíšu a objednajú sa do ateliéru, kde im viem osobne poradiť, máme na seba viac času.

Produkty dávame aj do rôznych dizajnérskych showroomov, ako napríklad Kumšt v Trnave, Drobne store v Bratislave. Využívame aj e-shop, tam je ale veľa produktov nedostupných, keďže máme z každého oblečenia iba jediný kus.

Keď pozrieme aj mimo Bratislavy, máš pocit, že Slovensko je pripravené na značky reagujúce na tému udržateľnosti?

Určite je viac pripravené ako pred pätnástimi rokmi. Aj vtedy tu boli dizajnéri, ktorí pracovali s udržateľnou módou, ale keďže bol najväčší boom nákupných centier, boli prevalcovaní rýchlou a ľahko prístupnou módou.

V súčasnosti sa ľudia celkovo snažia žiť ekologickejšie. Aj vďaka sociálnym médiám sa téma dostala medzi masy a začalo sa o nej oveľa viac rozprávať.

Myslíš, že ľudia sú už presýtení značkami v obchodných centrách?

Presne. Ľudia chcú niečo, čo je výnimočné, čo nie je ľahko dostupné. Oveľa radšej vyhľadávajú dizajnérov so zaujímavými kúskami. Chcú odlíšiť, byť jedineční.

Okrem Bagbetu si rozbehla aj občianske združenia, ktoré šíri osvetu v téme udržateľnosti.

V máji tohto roku sme sa rozhodli spoločne so Zuzanou Dutkovou založiť IPRUM – Inštitút pre rozvoj udržateľnej módy, pretože na Slovensku doposiaľ chýbala inštitúcia, ktorá by organizovala podujatia pre rozvoj udržateľnej módy na pravidelnej báze. Zároveň chceme vytvoriť podpornú platformu na zviditeľnenie slovenských udržateľných konceptov, ale aj informovať verejnosť o tom, čo je udržateľná móda (sustainable fashion), slow fashion, fast fashion, upcyklácia, či downcyklácia.

Takisto je našou úlohou zozbierať informácie o tom, koľko sa na Slovensku produkuje textilného odpadu v jednotlivých intervaloch. Organizujeme SWAPy (výmeny) oblečenia, prednášky, diskusie, workshopy a veľa ďalších podujatí.

(Všetky videá nájdeš na našom YouTube)

Je to pre teba nezisková aktivita?

Áno, žijem z Bagbetu. Podujatia však nerobíme zadarmo. Ľudia si viac vážia veci, za ktoré si zaplatia. Zároveň zisk môžeme použiť na ďalšie fungovanie združenia.

Na základe čoho si sa rozhodla okrem vlastnej značky podniknúť aj niečo dobročinné?

Bolo to spontánne. Chcela som byť jednoducho v téme módnej udržateľnosti aktívna a spraviť niečo navyše. So Zuzanou sme sa rozhodli tomu obetovať náš voľný čas.

Riešite aj iné témy ako módu?

Venujeme sa najmä móde, počas diskusií to však prirodzene skočí aj do iných tém. Ľudí zaujíma aj ako sa líčiť, ako prať, ako sa stravovať udržateľne. Sú to trochu iné smery, ale stále sa veľmi prepájajú s udržateľnou módou a istým životným štýlom.

Okrem podnikania riešiť aj inštitút a dokončovať vysokú školu musí byť náročné na čas.

Je to náročné, ale nie nezvládnuteľné. Niečo som veľmi chcela, a tak som si našla na to čas. V skúškovom období to bolo občas kritické, najmä ak bolo viac zákazok. Človek si musí len dobre všetky aktivity zatriediť.

Betka vo svojom ateliéri
Betka vo svojom ateliéri

Ako si plánuješ týždeň?

Bagbetu sa venujem v druhej časti týždňa. Niekedy venujem viac času stretnutiam, inokedy riešim nové kolekcie, iné dni robíme produktové fotenia. V prvých dňoch týždňa riešim inštitút a školu mám vsunutú pomedzi všetky dni. Škola je u mňa na prvom mieste, obetovala som tomu už totiž veľa rokov a zároveň ma hudba aj veľmi baví, rovnako ako móda.

Čo ti tvoje aktivity dali a, naopak, čo ti vzali?

Prostredníctvom Bagbetu som spoznala veľa zaujímavých ľudí, nielen z oblasti módy, ale aj z architektúry, dizajnu a ďalších oblastí. To ma veľmi obohatilo.

Zatiaľ nevnímam, že by ma značka o niečo oberala. Mám síce menej voľného času, ale keď si ho chcem spraviť, tak si ho spravím. Keď som bola zamestnaná, môj čas bol viac limitovaný, keďže som musela byť v práci v konkrétnom čase. Vďaka vlastnému podnikaniu som viac slobodná.

Máš aj niekoho, kto ťa výnimočne inšpiroval?

Určite. Napríklad zaujímavé koncepty ako Créeme či Fashion Recycling Lab, ktoré sa neboja rozmýšľať udržateľne. Z dizajnérov ma napríklad inšpirovala Mária Štraneková.

Mala si na začiatku aj zdroje inšpirácie pre vybudovanie značky?

Bagbet som nebudovala na obraz nejakého blogu či inej značky. Ak má byť značka úspešná, musí byť originálna a vychádzať z človeka, ktorý za ňou stojí. Základom pri budovaní vlastnej značky je dať do nej samého seba. Toto dokážu aj zákazníci najlepšie oceniť.

Pri malej značke sa každý rok vyvíja inak, na čo treba flexibilne reagovať. Dôležité je byť otvorený aj novým možnostiam a všímať si, čo sa deje.

(Všetky videá nájdeš na našom YouTube)

Predsa len, máš nejaké vízie či plány do budúcna?

V rámci inštitútu máme jasný plán do ďalšieho roka. Chceme ísť do regiónov po Slovensku a organizovať tak prednášky a workshopy aj mimo Bratislavy. Dramaturgiu samotných prednášok máme vymyslenú, hľadáme najmä priestory a organizácie na spoluprácu.

Betka, ako ťa môžu ľudia najlepšie skontaktovať pre ďalšie rady, skúsenosti či rozhovory?

Pokojne mailom na info (zavináč) bagbet.sk alebo na Instagrame či na Facebooku.

Ďakujem ti za rozhovor a prajem veľa úspechov.


Foto a video: Kristína Vlčková

Čítať ďalej

Podporili nás