Inšpirácia

Ivan Zizič: „Biznis je riziko – ale chcené riziko.”

ivan zizič

V  článku sa dozvieš:

  • prečo študovať na vysokej škole,
  • čo je to outsourcing,
  • ako pracovať so skúsenejšími ľuďmi,
  • s akými tipmi mentorov sa môžeš počas praxe stretnúť,
  • ktoré vlastnosti sú dôležité pre budúcich zamestnávateľov aj podnikateľov

a mnoho ďalšieho.

Ivan Zizič má 30 rokov a je generálnym riaditeľom spoločnosti Elanor Slovakia. Vyštudoval Ekonomickú univerzitu v Bratislave so zameraním na medzinárodný obchod. Venuje sa predovšetkým obchodu a budovaniu firemných obchodných strátegií. V minulosti viedol projektovo veľké tímy a má skúsenosti aj s vlastným podnikaním.

Ivan, si generálnym riaditeľom spoločnosti, ktorá pôsobí v deviatich krajinách. Ako sa ti to podarilo v takom mladom veku?

Aby som to opravil, som generálny riaditeľ Slovenska. Aktívne sa podieľam aj na medzinárodnom obchode našej skupiny v Európe. Veľmi sa tomu teším a som za to vďačný. 

Možno to bude skúsenosťami, ktoré som nabral na medzinárodných projektoch. Väčšina projektov alebo aktivít sa venovala rozvoju obchodu alebo budovaniu značky a stratégie obchodu. 

Pracoval som pre thajskú spoločnosť, ktorá bola lídrom v kyberbezpečnosti v celom regióne ASEAN, cieľom bolo vtedy otvoriť európsky trh. Zväčša sa všetky projekty týkali medzinárodného obchodu v rámci Európy, ale aj celého sveta. 

Možno práve to presvedčilo spoločnosť Elanor dať mi príležitosť vybudovať aktívny obchod na Slovensku. Následne som dostal dôveru na vedenie celej slovenskej firmy ako generálny riaditeľ. 

Keď spomínaš medzinárodné projekty, ako si sa k nim dostal?

Niekedy je to aj formou náhody, no tým že som si vytvoril nejaký ten network už od mojich študentských čias, získal som prístup k rôznym zaujímavým možnostiam. Neskôr mi tiež pomohli partnerstvá s inými spoločnosťami a podnikateľmi.

Ivan Zizič
Ivan, Anna Hudáková (Business & HR Konzultácie, Mentoring & Koučing BCTC ) a Marián Bielený (Fleet Facility Manager Jungheinrich spol. s .r.o.)

Kde si pracoval predtým, než si sa stal generálnym riaditeľom spoločnosti Elanor Slovakia?

Pomáhal som ASEAN-u vybudovať sieť na európskom trhu. Popritom som viedol konzultačnú činnosť či partnerstvá s inými obchodnými partnermi, kde sme riešili aj projektové veci. Neskôr ma oslovili, či sa pôjdem venovať Elanoru.

Aké boli vlastnosti, ktoré hľadali zamestnávatelia na tieto pozície a našli ich u teba?

Je to viacmenej to, že som vždy robil so staršími ľuďmi, pracovne aj biznisovo skúsenejšími. Vždy som chcel dať do toho viac ako oni, pretože oni už mali skúsenosti. Ja som ich musel niečím dopĺňať, takže to bola cieľavedomosť, 150 % môjho času a mojich skúseností.

Vždy som robil viac ako oni, pripravoval som im veci a snažil som sa byť aktívny. A to sa mi vyplácalo, vypláca a dúfam, že aj bude vyplácať.

Získal som vďaka tomu príležitosti, ku ktorým sa nie každý dostane. Budovanie dôvery a maximálna zodpovednosť išli ruka v ruke s vývojom mojej kariéry. 

Snažil som sa učiť každú voľnú chvíľu niečo nové a nebál som sa výziev. Čiže cieľavedomosť na vyššej úrovni. Určite zodpovednosť, nebáť sa pustiť do niečoho nového, ale nenechať to len na náhodu, či sa to podarí alebo nepodarí. Treba tomu venovať viac času, ako by si človek myslel – a myslím, že to často prinesie úspech.

Čo ti dala vysoká škola? Odporúčaš študovať na vysokej škole? 

Ja určite odporúčam študovať na vysokej škole. Je to zásobník množstva kontaktov do budúcna, či už z radu profesorov, učiteľov, študentov, spolužiakov atď. Ja si myslím že z tohto pohľadu človek nikdy nevie, kedy mu ten druhý môže pomôcť – v budúcnosti, v kariére, biznise, v čomkoľvek. 

Ja si myslím, že som urobil dobre, že som študoval na EUBA medzinárodný obchod. Získal som vedomosti a rozhľad, ktoré postupne v kariére zúročujem.

Dokonca sme po mojom príchode do Elanoru vybudovali veľmi úzku spoluprácu s Ekonomickou univerzitou – vzdelávame tam študentov, poskytujeme im stáže, sme garanti záverečných prác.

Jedna zo študentiek minulý rok vyhrala so svojou bakalárskou prácou cenu dekana. Naša riaditeľka divízie bola jej odborným garantom. Sama od seba si ju vybrala ako garanta aj na záverečnú inžiniersku prácu. Takéto príhody nás veľmi tešia. 

Čo mne vtedy na univerzite chýbalo, oproti tým zahraničným, kde som mal kopec známych, bola reálna prax počas štúdia. Prepojenie s praxou, zdieľanie skúseností podnikateľov so študentami a venovanie ich aktívneho času. 

To je niečo, na čom je potrebné aktívne pracovať, niečo o čom som hovoril aj s pánom Žákom, rektorom Ekonomickej univerzity. Je nevyhnutné tlačiť na aktívnu prax študentov počas štúdia. Myslím, že sme sa spolu zhodli, že sme na dobrej ceste.

Myslíš si, že je okrem klasického sa vzdelávania dôležité absolvovať kurzy či mať mentora?

Myslím si, že niekedy existuje mentor, ale ani nevieme, že to mentor je. Pre mňa to určite boli v úvodných fázach ľudia, s ktorými som pracoval, a tí, ktorí mali pracovné skúsenosti  a posúvali ma ďalej.

Učil som sa od nich, pýtal som sa na veci, ktoré som nevedel. Boli ochotní zdieľať svoje skúsenosti alebo vedomosti a boli takí podvedomí mentori. 

Potom, samozrejme, existujú platení mentori. Keď človek relatívne rýchlo rastie, potrebuje vždy niekoho, o koho sa môže oprieť.

Ja som mal väčšinou mentorov nie platených, nie vedome oslovených, ale z radov mojich biznis partnerov a známych, ktorí mi pomáhali orientovať sa a budovali sme spolu spolupráce alebo projekty.

Potom sú pre mňa osobne mentori, o ktorých sa dočítam v knihách. Prečítal som si niekoľkokrát knihy Richarda Bransona, prečítal som si niekoľkokrát knihu Phila Knighta o úspešnom budovaní značky Nike.

Myslím, že je veľmi inšpiratívne, ak sa človek vie poučiť aj z takýchto príbehov. Kto chce vyskúšať vlastný biznis, mal by si prečítať aj takéto knihy.

Ivan Zizič
Zľava: Ivan Zizič, Anna Hudáková, Marián Bielený a Lucia Čišková (Managing Director, Business Lease Slovakia)

Môžeš uviesť aj nejaké ďalšie konkrétne knihy?

Čítal som aj Richarda Bransona a jeho I’m Losing My Virginity, takisto Finding My Virginity, Warren Buffett – Snehová guľa, prečítal som si aj príbeh Applu. Biografie alebo autobiografie sú pre mňa veľmi inšpiratívne.

Odmalička som aktívne športoval a veľmi rád čítam knihy o inšpiratívnych športovcoch. Andre Agassi a jej autobiografia Open je úžasná, takisto aj príbeh Arnolda Schwarzeneggera v knihe Total Recall a mnohé ďalšie. 

Aké sú podľa teba dnes najvyhľadávanejšie vlastnosti u študentov vstupujúcich na trh práce?

Pre mňa je veľmi dôležitá dravosť, aktivita, na druhú stranu zodpovednosť. Postupom času sa treba viac venovať trpezlivosti, rozvážnosti a tak ďalej. 

S novými pracovnými alebo biznisovými skúsenosťami  tomu začne človek viac rozumieť, rozvíjať sa, no nesmie chýbať zanietenosť či entuziazmus. To sú podľa mňa kľúčové veci. U takého človeka je potom vidieť, že má chuť urobiť o krok viac oproti ostatným.

Chcel som vytvoriť spoluprácu s univerzitou, aby sme mohli dať mladým ľuďom príležitosť vyskúšať si prax. Spopularizovať odvetvie, ktoré nie je až také populárne.

Zároveň ich možno aj vypočuť, pretože sú to ľudia, ktorí sú absolútne nedotknutí biznisom. Môžu mať výborné nápady, lebo ešte nepoznajú sklamanie z toho, že nevyšiel nejaký príbeh. 

Čo študenti, ktorí chcú podnikať sami? Aké vlastnosti sú dôležité pri začiatku podnikania?

Určite predovšetkým trpezlivosť, otvorenosť nápadom, cieľavedomosť, ochota urobiť viac oproti ostatným a, samozrejme, nevzdávanie sa pri prvom neúspechu. A ešte mi nedá opomenúť aj budovanie networku – čo najskôr ako je to možné. Je to niečo, čo vie v živote vždy pomôcť.

Myslím si, že pokiaľ človek robí férovo, dravo a je trpezlivý, úspech sa dostaví.

Aké sú vlastnosti starších podnikateľov, ktoré vnímaš ako pozitívne?

Pre mňa je biznis riziko, chcené riziko. Podnikatelia musia mať vzťah k adrenalínu, vzťah k tomu podstupovať riziko, mať nápad, zvládnuť sa pozrieť nestranne a vyhodnotiť riziká a príležitosti.

Postupom času vedia veci vyhodnocovať a nevrhnúť sa po prvej príležitosti, ktorá príde na stôl. Triezvosť v rozhodovaní opretá o skúsenosti. Myslím si, že toto je základ, ktorý už každý skúsený biznismen má. 

V ktorom odvetví vidíš dnes najväčší potenciál?

Nechcel by som generalizovať. Myslím si, že v každom odvetví je možnosť sa rozvíjať, len treba nájsť tú správnu cestu. Je jasné, že informačné technológie extrémnym spôsobom rastú. Takisto si myslím, že aktuálny stav – digitalizácia spoločnosti – je obrovská príležitosť. 

Tá diera na trhu je obrovská príležitosť posunúť sa ďalej. Každý odbor sa niekam posúva, len treba držať krok s dobou. Naša spoločnosť a samotný outsourcing mzdových a administratívnych činností má v tomto období obrovský priestor na veľmi agresívny rast.

Bude mať aktuálna kríza dopad na študentské pozície?

Aktuálna kríza bude mať predovšetkým dopad na pracovné pozície komplexne. Kompletne zmení orientáciu firiem a to, akým spôsobom sa budú pozerať na pracovné pozície. Niektoré spoločnosti veľmi rýchlo pochopili, že niektoré pracovné miesta sú im úplne zbytočné. 

Nastane transformácia spoločností, ktoré pracujú čisto len z officov. Určite to nejakým spôsobom dopadne aj na študentov. Myslím si, že nás čakajú ešte oveľa horšie časy. 

Zatiaľ vnímame intenzívne tú zdravotnú stránku a veľmi priebežne tú ekonomickú. Ani sa nenazdáme a ekonomická kríza nás zasiahne poriadne tvrdo. Myslím si, že zo začiatku sa ukázali tí zodpovední podnikatelia a zamestnávatelia a ich lojalita voči zamestnancom, ale takisto sa ukázala lojalita zamestnancov. 

Všetko je o ľuďoch a o komunikácií. Nedá mi na záver nedodať, že mladých, čistých a inšpiratívnych hláv nikde nie je a nebude dosť. 

Vidíš možnosť, ako túto situáciu vziať ako príležitosť? Či už z hľadiska uplatnenia sa študentov na trhu práce, či podnikania?

Všetky zlé časy sú príležitosť na nové nápady, na nový rozvoj, úspešný štart alebo akceleráciu v rámci spoločnosti. Práve v takých časoch prichádzajú najlepšie nápady. 

Samozrejme, existujú odvetvia, ktoré s tým nemôžu urobiť nič – boli zatvorené a nemohli sa. Je to príležitosť venovať sa niečomu, na čo nebol čas, upratať si staré resty a vytvoriť nový smer alebo oprášiť a inovovať ten aktuálny. 

Zároveň si myslím, že ak tí prezieravejší využili tento čas na to, že sa pripravovali – získali obrovský potenciál na posun.

Ako ťa môžu naši čitatelia kontaktovať?

Akékoľvek otázky zodpoviem na LinkedIne, kde sa snažím byť aktívny. Podľa mňa úžasný nástroj. Dohodli sme sa, že sa chceme viac venovať mladým ľuďom. Uvítame akýkoľvek nápad, myšlienku alebo chuť sa učiť alebo pracovať na niečom novom.

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.
Kľúčové slová: , , , ,

Čítať ďalej

Sme hrdý partner akceleračného programu Rozbiehátor. Ako hovorí zakladateľ Juraj Kováč: "Ukážeme ti ako si overiť, či je tvoj nápad dostatočne dobrý na to, aby z neho mohol byť fungujúci biznis."

Klikaj na Rozbehni sa!

Podporili nás