Inšpirácia

Peniaze nie sú všetko

San Diego, Coronado, kde Martin býval, keď bol v USA.

Za peniaze si šťastie nekúpiš, ale môžeš si kúpiť…

Namiesto troch bodiek by každý z nás mohol dopísať niečo iné. Tenisky, káva, mobil. Možno už máš rozbehnutý biznis a najradšej by si si prenajal tie svetlé kancelárie v centre mesta s úžasným výhľadom. Ak  však so svojím projektom iba začínaš, s najväčšou pravdepodobnosťou si na kanceláriu počkáš.

Možno to s peniazmi nebude také ružové (resp. čierne), ako máš uvedené v biznis pláne. Nadchol si sa, obetoval si nejednu noc spánku, vzdal si brigádu a rozhodol si sa založiť vlastnú firmu.

„ Neviem, či je to hodnotami, ale často vnímam silnú túžbu zarábať veľa. Mám pocit, že sa Slováci nepozerajú na spôsob, akým peniaze zarobia, len na ich množstvo,“ hovorí Terézia Lukačová, ktorá už v 19-tich stála na čele rozvojového projektu AMbitious.

Na čo sa môžeš zamerať, ak ti tvoje podnikanie zatiaľ neprináša toľko peňazí, aby si dokázal pokryť náklady a profitovať?

juraj rozmysla

1.Barter

Obchodovanie fungovalo dlho pred vynájdením menového systému. Dokonca aj dnes, keď peniaze hýbu svetom, môže byť výmenný obchod výhodný – napríklad pre umelecky orientovaných nováčikov.

Že peniaze nemusia byť vždy platidlom potvrdzuje Emanuel Kucbel: „Pre letenkyzababku.sk som robil video zo štvordňovej cesty do Gdansku. Zaplatili mi letenky aj ubytko,“ spomína na cennú skúsenosť mladý video-maker.

Jeho „kolega“ (rovnako video-maker a fotograf) Daniel Minárik v rámci získavania skúseností fotil a točil za možnosť povoziť sa v drahom aute. Fantázii sa medze nekladú a stále platí, že každá skúsenosť ti môže niečo dať – aj keď hneď „neskasíruješ“.

Otázku peňazí vs. skúseností výstižne zhrnula Sára Rihaneová, ktorá stojí za úspešným TedX Trenčianske Teplice. „Hľadám vo veciach zmysel. Či ma to niekam posunie osobnostne, respektíve či mi to dá skúsenosti, ktoré hľadám, a či to pomôže aj niekomu inému.“

Minarik a auto

2. Čas

Venuj pozornosť tomu, ako míňaš to najcennejšie, čo máme. Od začiatku tvojho biznisu mohol uplynúť rôzne dlhý čas. Ale hádaj čo – uplynul by aj tak. Bez ohľadu na to, koľko si doteraz zarobil, buď vďačný (nie uspokojený), že tvoj projekt stále žije. Ale chci viac!

Investuj čas do sebarozvoja alebo do tvojho podnikania. Využi, že ti telefóny nezvonia 24/7 a máš čas venovať sa veciam, na ktoré by v návale zákazníkov neostal čas.

Stanov si čiastkové ciele. Premýšľaj, ako rozšíriť dosah tvojho produktu. Zefektívni plánovanie. Nadýchni sa.

Za najdrahšiu komoditu vníma čas aj Sarah Weiss: „Dlho som si myslela, že ak mi niečo nezarába, nevytvára potenciálnu prácu alebo nezískava kontakty, je to strata času. Uvedomila som si, že aj keď nerobím kariérne efektívnu aktivitu ,je to rovnako kvalitne strávený čas. Mali by sme si dovoliť viac času.“

Sarah Weiss

3. Spätná väzba

Uisti sa, že pre teba zákazník nie je iba číslo objednávky alebo políčko v kalendári. Snaž sa získať čo najviac informácií – a to aj v prípade, že obchod neprebehne. Čo sa mu páčilo? Chýba mu niečo v rámci zákazníckeho servisu? Cíti sa výnimočne? Prečo sa nakoniec nerozhodol pre tvoj produkt? Alebo – je spokojný s produktom, ktorý si mu predal / poskytol? Odporučil by tvoju firmu priateľovi?

Byť otvorený kritike a dokázať sa z nej poučiť je schopnosť, ktorá sa zíde každému, kto chce svoj projekt posunúť na najvyššiu úroveň. „Mali sme šťastie na klientov, ktorí nás odmietli. Boli ochotní si s nami sadnúť a povedať, čo musíme zlepšiť,“ hodnotí nevydarené zákazky Emanuel Kucbel.

Podnetná spätná väzba má potenciál identifikovať slabé miesta a zdokonaliť tvoj produkt.

Nečakaj, že feedback príde sám od seba. Buď aktívny a pýtaj si ho – no nezabudni. Ľudia majú tendenciu buď prehnane chváliť alebo z teba jedným mailom urobiť úplného „neschopáka“. Pravda je väčšinou niekde uprostred J

4. Dobré meno

Nemusíš zarábať milióny, aby si svoju prácu odviedol poctivo a kvalitne. Najmä v začiatkoch je dôležité dať si záležať na každom detaile. Každý nový zákazník ti môže otvoriť nové dvere. V škole si bol možno známy tým, že si nikdy nedostal jednotku z matiky – aj keby si sa všetky príklady naučil naspamäť. Jednoducho si bol „ten, ktorému nejde matika“. V biznise máš možnosť od základov budovať svoju identitu ako podnikateľ.

Dodržiavaš deadliny? Ako promptne reaguješ? Dokážeš prispôsobiť produkt potrebám zákazníka?

„Často ide o referencie. Ak si dobre odvediem svoju prácu, klient príde za mnou znovu alebo ma odporučí ďalej,“ vysvetľuje Milan Cák.

Filip Tomáška

5. Niečo, čo ťa prinúti zotrvať

O tom, že v biznise sa nedá pozerať iba na peniaze, vie svoje aj Ivan Zaťko, ktorý zbieral skúsenosti okrem iného i podomovým predajom kníh v USA. Dnes stojí za úspešným „plánovačom“ The Žurnál, no ani s týmto projektom nešlo všetko hladko. „Ak by som to robil pre peniaze a na základe vonkajšej motivácie, už by som s tým dávno skončil. Keď mám chuť to zabaliť, spomeniem si na príbehy ľudí – napríklad na jedného chalana, ktorému The Žurnál pomohol nájsť životnú lásku. Poslal mi fotku zo svadobného dňa s textom „Keby nebolo Žurnálu, dnes tu nestojím“. Nerobím to preto, aby som zarobil. Naopak, ešte stále musím projekt dotovať z vlastného.“

Jednu z najmilších spätných väzieb dostala Biba Kleinová – spolu s kamarátmi zorganizovala Letnú školu pre deti z rómskych rodín. „Najsilnejší moment bol pre mňa, keď na konci školy za mnou prišlo dievčatko, Katka, a povedalo mi, že ma má rada ako svoju mamu.“

Mirka S

Kde je hranica?

Všetko vyššie uvedené síce znie romanticky, no podnikanie nie je charita a peniaze na živobytie z niečoho získať musíš. Predtým, než sa na nejaký čas „uspokojíš“ s vyššie uvedeným, uisti sa, že nedostatok peňazí nesúvisí so zlým nastavením biznis plánu alebo niektorého jeho aspektu.

Problém s nedostatkom peňazí riešila aj Frederika Fačkovcová: „Trvalo mi, kým som si uvedomila, že som sa ja sama nedocenila. Preto som si jedného dňa sadla, napísala som si zoznam služieb, ktoré robím, a k nim sumu, ktorú keď mi zákazník zaplatí, budem šťastná. Tie sumy používam dodnes a pýtam si ich od všetkých. Prekvapivo, ľudia sú s tým v pohode a nemajú problém mi zaplatiť. Nefunguje to však tak, že poviem náhodné číslo, pridám k nemu tri nuly a zrazu mám cenník, ktorý používam. Zhodnotím si nielen náklady a čas, ale aj moju pridanú hodnotu a úroveň mojej odbornosti a skúsenosti. Ak profesionálne porastiem, cenník musí rásť so mnou.“

Skúsenosti. Kvalita. Odbornosť. Cena. Tieto štyri veci musia ísť ruka v ruke a v priebehu času dynamicky reagovať na zmeny.

Nebuď demotivovaný, ak si tvoj projekt ledva zarobí sám na seba. Niektorí naši heroes sú príkladom, že aj keď je spočiatku treba projekt dlhšie dotovať z vlastného, jeho čas nakoniec príde.

Buď hlavne zo začiatku prístupný pracovať nielen za peniaze. Pýtaj si konštruktívny feedback, citlivo ho aplikuj do praxe a buduj svoju značku. Keď bude tvoj produkt životaschopný a pripravený zarábať, budeš schopný zisk s pokorou prijať a vážiť si ho oveľa viac, než keby prišiel bez námahy a nečakane.

Kľúčové slová: , , ,

Čítať ďalej

Inšpirovali ťa naši heroes, ale nevieš spraviť prvý krok?

Klikaj na Rozbehni sa!

Podporili nás