Rozhovory

Simona Horváth z elevatin: „Konzulting je o človeku: ľudia kupujú vás, nie produkt.“

Je matkou, manželkou, podnikateľkou a absolventkou Nexteria Leadership Academy. Založila spoločnosť elevatin – HR & Trainings Studio, ktorá od roku 2017 pomohla desiatkam firiem rozvíjať ich ľudí nastavením online aj offline vzdelávania a tréningami v oblasti komunikácie. 

Svoju cestu vo svete HR začala pred viac ako desiatimi rokmi. Svoje skúsenosti využila na projektoch pre firmy z oblasti IT, FMCG, gamingu, big4 v konzultingu, UX designu či startupové SaaS spoločnosti.

Od januára 2021 rozbehla jej srdcový projekt Pútavé učenie. Vďaka tomuto projektu sa môžu podnikatelia a začínajúci lektori autenticky postaviť pred skupiny a odovzdávať svoje vedomosti pútavo, interaktívne a s ľahkosťou. 

Predstavujeme ti všestrannú Simonu Horváth (31). 

Čo sa v článku dozvieš?

  • ako získať sebavedomie pri podnikaní,
  • ako ostatných presvedčiť o tom, že im máš čo predať, aj keď si mladý,
  • aká je najrýchlejšia forma sebarozvoja,
  • ako nazerať na svoje slabé stránky a urobiť z nich kvality

a mnoho ďalšieho.

Simona, tvoj projekt Pútavé čítanie pomáha ľuďom naučiť sa ako majú učiť. Aká bola tvoja motivácia pri začatí projektu?

Rozbehnúť projekt Pútavé učenie ma motivovali moje vlastné skúsenosti v lektorských začiatkoch. Hoci prvé školenie som viedla pred takmer ôsmimi rokmi, pamätám si, ako by to bolo včera.

Nervózne som žmolila papier v rukách kvôli tréme. Pamätám si aj ako som položila otázku do publika a od účastníkov neprišla žiadna odpoveď. Alebo ako sa mi dvaja ľudia počas školenia začali rozprávať. Rušili mňa aj ostatných a ja som nevedela, ako na to reagovať. 

Dostala som napríklad aj ťažkú otázku, na ktorú som hneď nevedela odpovedať, ale aby som nestratila dôveru účastníkov,  potrebovala som pohotovo a zároveň autenticky reagovať. Tiež si veľmi jasne spomínam na to, ako som bojovala s tým, že vyzerám mlado. Nevedela som, ako ich presvedčiť, že im mám čo odovzdať a stojí za to, aby ma počúvali. 

Pri dizajnovaní svojich prvých školení som sa niekoľkokrát zasekla a snáď aj niekoľko hodín som sa nevedela pohnúť ďalej. Nevedela som sa rozhodnúť, čo by malo školenie obsahovať, pretože bolo pre mňa veľmi dôležité, aby si z neho účastníci odniesli čo najviac. Nechcela som, aby to bola iba prednáška. 

Bojovala som s tým, lebo som nechápala princípy dizajnu školení. Našťastie, všetky tieto situácie som sa naučila riešiť a prinieslo to výsledky v podobe dobrých hodnotení a   odporúčaní nových klientov, ktorí nás aj na základe dobrej referencie vyhľadali a začali sme spoluprácu.

zdroj: Simona Horváth

Toto všetko sú situácie, ktoré zažije každý začínajúci lektor alebo odborník, ktorý sa rozhodne ďalej odovzdávať svoje skúsenosti formou školení, webinárov či workshopov.

Zaujímavé ale je, že ja sama som absolvovala stovky hodín školení zameraných na lektorské a prezentačné zručnosti tu na Slovensku aj v zahraničí – a aj tak som na veľa z týchto situácií musela hľadať odpovede inde. Niektoré som síce z tých školení pozliepala, no veľakrát to bol pokus-omyl, alebo som odpovede odpozorovala od mojich seniorných kolegov lektorov.

Vďaka projektu Pútavé učenie sa budú lektori a podnikatelia, ktorí sa rozhodnú odovzdávať svoje know-how ďalej, vedieť vysporiadať aj s takýmito situáciami  a vzdelávať ľudí pútavo a autenticky zároveň. A nemusí im to zabrať osem rokov a stovky hodín školení ako mne.

Mojou motiváciou teda boli moje vlastné začiatky a trápenia, ktorých chcem ostatných ušetriť. Okrem toho,osobnostný rozvoj je mojou srdcovou záležitosťou.  

Ako konkrétne tvoj projekt začínajúcim lektorom pomáha? 

Pridaná hodnota projektu Pútavé učenie je práve ušetrenie času na „lektorskej ceste“. Od bodu, kedy nervózne stojíte pred ľuďmi a vidíte nechápavé tváre účastníkov a neviete, kde začať, po bod, kedy robíte školenia, ktoré ľudia zbožňujú a radi sa prihlásia na každé ďalšie, ktoré realizujete.

Ľudia sa radi zapájajú, pretože im takéto školenia dávajú zmysel, sú pútavé a pozitívne ovplyvňujú ich ďalšie fungovanie.

zdroj: Simona Horváth

Riadila si sa v začiatkoch aj vopred pripraveným biznis plánom?

Na začiatku podnikania som biznis plán nemala. Odchádzala som z malej konzultačnej firmy, ktorá v sebe niesla 20-ročné skúsenosti s HR konzultingom a ja som si potom založila vlastné podnikanie v rovnakej oblasti. Robila som školenia a konzulting pre firmy. 

Priznám sa, že zostaviť si biznis plán mi vtedy ani nenapadlo, nakoľko finančná investícia do začiatku podnikania nebola veľká. Najväčšou investíciou boli moje skúsenosti a know-how, preto mi biznis plán v tomto smere nedával zmysel. Cieľom a stratégii som sa však pravidelne venovala.

A čo chyby? Bolo ich veľa? Poučila si sa z nich?

Pre mňa bolo ťažké rozhodnúť sa a pochopiť, že najprv príde rozhodnutie a potom príde pocit. Myslela som, že mám čakať, že najprv sa budem cítiť istá a opadne strach a až potom sa môžem rozhodnúť, či idem podnikať. Je to naopak.

Najprv som spravila rozhodnutie (idem podnikať) a potom som sa postupom času začala cítiť istejšie. Takto to jednoducho funguje, keď sa púšťame do takých neistých vecí, ako je podnikanie. 

Tiež si pamätám, ako som riešila, že sa zrazu potrebujem postaviť sama za seba. Už tam nie je môj manažér, ktorý ma povzbudí v ťažkých chvíľach a už ma ani „nepredá“ klientovi. Zrazu som to musela vedieť urobiť sama pre seba, nakoľko konzultantský biznis je o vás ako o človeku. Ľudia kupujú vás, nie produkt. 

zdroj: Simona Horváth

Chyby určite boli, ale veľmi poučné. Pamätám si prvú zákazku, kedy som išla robiť školenia pod vlastnou značkou a sama za seba. Klientovi som dala hrozne nízku cenu, lebo som sa tešila, že je to môj prvý vlastný projekt. Odvtedy som už nikdy takto pod cenu nešla. Cítila som, že robím pod cenu a nebol to dobrý pocit. 

Tiež som napríklad urobila inovatívny produkt, ktorý mi dával logicky aj biznisovo zmysel. Pár klientov ho aj kúpilo a odozvy boli výborné, no keďže som tam nemala srdce, nedotiahla som to. Stratila som na ňom aj niekoľko tisíc eur a kopec času, ale lekcia to bola super.

Uvedomila som si, že potrebujem robiť veci, ktoré mi dávajú zmysel nielen biznisovo, ale ma aj vnútorne napĺňajú a cítim vďaka nim radosť. Videla som to aj v praxi u iných podnikateľov. Keď robili projekty, ktoré boli aj úspešné, ale vnútorne ich nenapĺňali, buď vyhoreli, alebo ich nedotiahli. 

Všetkým týmto si si prechádzala sama alebo si využila aj možnosť mať mentora a učiť sa od neho?

Mentorov som mala niekoľko. Jednak odborných (ktorí boli odborníci na školenia), ale aj biznisových, s ktorými som riešila stratégiu, aktuálne výzvy v podnikaní a tiež mindset. Bez mentorov a koučov si to ani neviem predstaviť. Určite by som nemala za sebou také dobré výsledky a projekty, nebyť mentorov a podpory takéhoto typu. 

Mentorov mám aj teraz. Nemyslím si, že ich treba len na začiatku. Podnikanie, pokiaľ nie ste viacerí zakladatelia podniku, môže byť dosť osamelá cesta. Zvlášť, ak ste typ ako ja, ktorý potrebuje rozmýšľať nahlas a veci s niekým preberať. Preto či už mastermind skupiny, mentori, či koučovia sú úžasná podpora, ktorá môže dať podnikaniu úplne iný rozmer.

zdroj: Simona Horváth

Podnikáš stále sama alebo máš svoj tím ľudí, na ktorých deleguješ niektoré úlohy?

Momentálne mám trochu iný spôsob fungovania, keďže som ešte stále veľa aj s mojou malou dcérou.

Aktuálne mám virtuálnu asistentku a externého človeka na grafiku a IT a externých lektorov, keď je dopyt na školenia. Ja sa momentálne fokusujem hlavne na Pútavé učenie, kde na jeseň prebehli webináre a online školenia pre ženy podnikateľky v uzavretých skupinách. V tomto roku chystám online kurz, ktorý bude dostupný aj širokej verejnosti. 

Myslíš si, že podnikať môže každý alebo iba „vyvolení“?

Myslím si, že foriem podnikaní je takmer nekonečne veľa. Napríklad podnikať sa dá ako startup firma s investíciou, môžeš byť individuálny konzulant, môžeš byť kontrahovaný na dlhodobý projekt ako expert a pritom robiť zákazky aj pre iných klientov. Môžeš robiť gastrobiznis, môžeš mať e-shop. To všetko sú rôzne formy podnikania a vyžadujú rôzne typy ľudí a zručností.  

Preto si myslím, že podnikateľom môže byť každý, kto sa rozhodne na cestu podnikania vydať a urobí si v sebe akýsi vnútorný záväzok, že z toho len tak neupustí. Veľmi dôležité je ale nájsť typ podnikania (niekedy aj formou pokus-omyl, pretože skúsenosť je neprenosná), ktorý sedí práve jemu.

zdroj: Simona Horváth

Každý z nás má aj slabé stránky, s ktorými musí pracovať – niektorí viac, niektorí menej. Ako to bolo v tvojom prípade?

Ja slabé stránky vnímam skôr ako kvality, ktoré ti niekde môžu urobiť riadnu šarapatu, ale niekde sú tvojou kľúčovou silnou stránkou. Napríklad moja silná kvalita je, že som veľmi vnímavá na externé podnety (ako ľudia reagujú, čo sa kde deje, aká je spätná väzba zvonku) a prepájam si hneď súvislosti. 

Keď som začala podnikať a hlavne školiť, bola som veľmi citlivá na to, čo povedia ľudia na školeniach, ako reagujú a aké bude hodnotenie. Dosť som riešila to, že som mladá a či mi ľudia uveria, že im mám čo odovzdať.

Veľmi som riešila ich pohľad a málo som sa sústredila na to, čo chcem odovzdať ďalej a ako to, čo im odovzdávam, pomohlo mne a iným klientom. Dôležité bolo, či som tomu verila ja. 

Keď veríš tomu ty ako lektor a podnikateľ, ďalší sa pridajú. Ale keď tomu niekto „neverí“ alebo to teraz nerieši, je to v poriadku. Nie je to o vás. Odkedy som tomu, čo robím, začala veriť ja, už je tých „neveriacich“ zrazu o dosť menej.

Táto vnímavosť ma často zneisťovala a dosť som pracovala na tom, ako to správne uchopiť.  Bola však tiež veľkou výhodou na projektoch, kde som u klienta fungovala dlhšie a nastavovala im buď vzdelávanie, alebo talent manažment. V takých prípadoch klienti veľmi oceňovali, ako rýchlo „načítam“ súvislosti v novom prostredí a navrhnem veci presne na mieru ich kultúre a fungovaniu. Takže moja cesta nie je proti slabým stránkam bojovať, ale spoznať ich a potom s nimi pracovať. 

zdroj: Simona Horváth

Ako si so svojou vnímavosťou pracovala a ako si sa naučila uchopiť ju tak, aby ti nebola na obtiaž?

Keby som mala zhrnúť, čo mi pomohlo prekonať neistotu a umožnilo s ňou pracovať, povedala by som, že to nie je jeden spôsob, ale sumár niekoľkých vecí. Prvé bolo, že som zmenila fokus.

Už som sa nesústredila na seba, ale na účastníkov a na to, čo odovzdávam. Čiže pred každým školením som sa už nesústredila a nemyslela na to, ako ja zapôsobím a ako ma budú vnímať účastníci (a či sa mám ja ako „predať“), ale sústredila som sa na to, že sa teším, ako tých ľudí spoznám, kto sú, kým sú a na to, aby to, čo im odovzdávam, bolo praktické a k veci.

Taktiež som zmenila vnútorné presvedčenie v lektorovaní, z „ešte nie som dosť dobrá“ na „už som dosť dobrá“. Už teraz som! Taká, aká som, aj keď nedokonalá. Každý sme nedokonalý a to je na nás super. Keď ukážeme nedokonalosť, ľudia sa s nami vedia prepojiť na úplne inej úrovni.

Táto zmena presvedčenia znie jednoducho, ale chce to isté procesy aj čas. Bol to kľúčový prvok v tom, že som prestala vyžadovať potvrdenie hodnoty zvonku (napríklad samými desiatkami v hodnoteniach, aj keď hodnotenia som mala pravidelne výborné, no pokým som nezmenila presvedčenie, stále mi to nestačilo).

Taktiež mi pomohlo spoznať a pomenovať si svoje silné stránky ako podnikateľky a lektorky a byť si ich vedomá. Určite mi pomohlo tiež to, že moje znalosti a zručnosti v robení školení sa zlepšovali a videla som progres.

Cesta zvládnutia tejto neistoty trvala pár rokov, no som presvedčená, že môže byť aj kratšia. Aj preto som založila projekt Pútavé učenie. Aj toto a konkrétne techniky, ktoré mi pomohli v tomto „boji” s neistotou, budú súčasťou online kurzu, ktorý chystám. Ak by chceli čitatelia dostať echo, keď sa kurzu spustí, stačí sa pridať do tejto facebook skupiny

Chcela by si niečo odkázať našim čitateľom – mladým ľuďom, ktorí možno majú nápad, ale boja sa začať podnikať?

Určite choďte do toho. Mne veľmi pomohlo k rozhodnutiu odpovedať si na otázku: „Čo si poviem o rok?“ Moja odpoveď bola, že už som mohla mať rok podnikateľských skúseností za sebou. A tým pádom nebolo o čom. 🙂 Bez toho, že nevyskúšaš, nikdy nevieš. 

Druhé odporúčanie je, nech si nájdu mentora a tretia vec by bola, že podnikateľská jazda je úžasná a po rodičovstve najväčšia a najrýchlejšia forma sebarozvoja v praxi. 

zdroj: Simona Horváth

Kde ťa môžu v prípade záujmu naši čitatelia kontaktovať?

Kontaktovať ma môžu na mojom Linkedin profile alebo priamo vo facebookovej skupine Ako viesť kurzy, školenia, workshopy, kde sa môžu tiež pridať, ak riešia akékoľvek otázky ku školeniam. Od trémy až po to, ako robiť online školenia pútavo či viac zapojiť účastníkov. 

Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fond či zakladateľmi Perry Talents akcelerátora sme zostavili úvodný set domácich úloh respektíve zadaní, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Čítať ďalej

Sme hrdý partner akceleračného programu Rozbiehátor. Ako hovorí zakladateľ Juraj Kováč: "Ukážeme ti ako si overiť, či je tvoj nápad dostatočne dobrý na to, aby z neho mohol byť fungujúci biznis."

Klikaj na Rozbehni sa!

Podporili nás