Čo musí mať úspešný startup očami našich heroes

Martin Studenčan, Západ Slnka na Tenerife

Uvedomila som si, že ak máte veľa energie a chcete zmeniť veci, svet veľkých firiem je veľmi „tvrdý“. Je veľký a veľkosť bráni rýchlym zmenám. Vezme to veľa času a trpezlivosti. Startupy mi umožňujú naplno využiť svoje silné stránky.“ Katarina Augustini

Máš nápad.
Po prvotnom nadšení z vlastného projektu narazí veľa (nielen) mladých ľudí na realitu. Papierovačky, byrokracia, strach z neznáma. Všetko začalo byť akési vážne. Z počiatočného super nápadu a vidiny zábavy sa často stane hlava v smútku a nervy na dranc. Treba vymyslieť plán, treba dať na papier konkrétne čísla. Nakoniec sa ti to podarí.

Máš biznis plán. Máš investora.
Čo teraz? Čo okrem dobrého biznis plánu potrebuješ mať ty alebo tvoj startup, aby ste boli solídnou konkurenciou na dnešnom čoraz presýtenejšom trhu?

1. Osobná zainteresovanosť
Sarah Weiss takmer do bodky vystihla hneď prvý bod nášho zoznamu: „Veľa start-upov stroskotá na tom, že jeho tvorcovia robia projekt, ku ktorému nemajú vzťah. Nájdu dieru na trhu, oblasť, v ktorej sa točia peniaze, ale po pár rokoch zistia, že ich to vôbec nebaví a okrem peňazí nemajú iný vnútorný motor. Ak máš riešiť projekt, ktorému dáš celý svoj život, svoje najproduktívnejšie roky, takto sa to nedá.“

Sarah Weiss
„ Je dôležité užívať si to, čo robíte. Často vidím, že ľudia vo svojej práci nevidia šťastie. Považujú ho za súčasť svojho voľného času, športu, umenia… Keď mám rada svoju prácu, žijem si svoj život a nemám pocit, že chodím do práce. Nie je to pre mňa povinnosť,“ pridáva sa k názoru Sarah aj Katarina Augustini – žena, ktorá stojí za expanziou CK Invia na Slovensko a úspešným startupom Trivi.

2. Výnimočnosť
Neľakaj sa. Výnimočnosť neznamená vymyslieť koleso. Dnes je už takmer nemožné prísť s niečím úplne novým. Ako povedala Martina Jandíková: „Kto povie, že je originál, ktorý prišiel na všetko, tak kecá.“ Aj Maťa sa pred rozbehnutím vlastnej kaviarne chodila inšpirovať do iných podnikov, to je však neubralo na originalite. Dnes vlastní spolu s manželom známu bratislavskú kaviareň Mad Drop, kde okrem výbornej kávy hrajú metalovú hudbu a všetkým zákazníkom tykajú. Sú iní, sú výnimoční a zákazníci to vedia oceniť. „Ak má byť značka úspešná, musí byť originálna a vychádzať z človeka, ktorý za ňou stojí. Základom pri budovaní vlastnej značky je dať do nej samého seba,“ objasňuje Martina netradičné poňatie kaviarne, kedy servírovanie kávy je iba jedným z mnohých aspektov služby zákazníkom.

Dôležitosť ponúknutia niečoho dôležitého môžeme aplikovať do viacerých oblastí podnikania. Betka Irhová, ktorá je nadšenou fashion dizajnérkou v oblasti udržateľnej módy, si dobre uvedomuje potreby svojich zákazníkov: „Ľudia chcú niečo, čo je výnimočné. Niečo, čo nie je ľahko dostupné. Oveľa radšej vyhľadávajú dizajnérov so zaujímavými kúskami. Chcú byť odlišní, byť jedineční.“

Betka

3.Mentor
S trochou pokory dokážeš získať viac, než sa na prvý pohľad zdá. Určite je ti jasné, že existuje veľa skúsenejších a úspešnejších podnikateľov, tak prečo ich nevyužiť vo svoj prospech? Starší a zabehnutejší biznismeni môžu ťažiť zo začiatočníckeho nadšenia a entuziazmu, ty vieš od nich zase ako nováčik získať insight do podnikateľského prostredia. Win-win. Maťa z Madropu spomína na svoje začiatky: „Keď odo mňa v banke pýtali biznis plán s trojročnou prognózou a cenotvorbou, nechápala som, čo to odo mňa chcú, čo tam mám napísať.“ Aj ona potom ocenila radu skúsenejšieho a dodáva, že odbornú pomoc by využila aj nabudúce. Tvoj mentor ti poradí, podporí ťa, nechá ťa spraviť vlastné chyby a spoločne ich potom vyriešite. Je možné, že si vytvoríte hlbší vzťah a zrazu si uvedomíš, že ti je tvoj mentor niečo ako priateľom či rodičom, a že vaša komunikácia sa už zďaleka neobmedzuje iba na veci z biznisu.
4. Záväzok
Vyrátal si rozpočet a nakráčal do prvej banky. Vďaka brigáde ju dostal bez ručiteľa a o hodinu mu peniaze cinkli na účte. O dve boli minuté. Podľa slov Ľuboša Jurečku by dnes túto situáciu riešil rozvážnejšie, no na druhej strane by ho možno ďalšie informácie vystrašili a svoje podnikanie by nikdy vo väčšom nerozbehol. Nikto netvrdí, že zadlžiť sa na celý život je najlepšia cesta k úspechu, no záväzok v podobe menšej pôžičky (nielen od banky) môže byť stimulom, ktorý dokáže človeka hnať dopredu.

Ľuboš so svojou knihou Ja, futbalista

5. Priebojnosť, dravosť
Veľa mladých ľudí má skvelý nápad, no nepodniknú konkrétne kroky k ich realizácii. „Musí u nich nastať zlom, kedy si povedia, že nech to stojí, čo to stojí, idem do toho. Možno prídem o pár eur, prídem o svoj čas, svoje ego. No aj keď to nevyjde, veľa sa naučím,“ hovorí Daniel Čačala, influencer a spoluzakladateľ projektu DAYBYME.
Byť priebojným sa asi ľahšie povie, než vykoná. Strach z odmietnutia či zlyhania nás často drží v úzadí a váhame s urobením prvého kroku. Úspešný americký komik Kevin Haart vo svojej knihe I can´t make this up píše: „Čo najhoršie sa môže stať? Že povedia nie?“ Porozmýšľaj o tom. Nikto netvrdí, že byť súčasťou biznisu je rovnako jednoduché, ako namotať sa na Game of Thrones. A práve v takýchto chvíľach je Milan Cák vďačný za svoju genetickú výbavu: „Myslím, že som dieťa šťasteny. Po mamke som zdedil dravosť a priebojnosť, po tatkovi zase nebojácnosť. Tieto vlastnosti ma pripravili na tvrdý život v biznise.“

6. Nadšenie
I napriek tomu, že svet biznisu nie je vždy priateľský, stále platí, že je v prvom rade o ľuďoch. „Nápad je iba 5% úspechu. Zo skúseností môžem povedať, že zohnať peniaze nie je až taký problém. Ďôležité je, aby mali ľudia pre konkrétnu oblasť pôsobenia nadšenie. Vášeň,“ myslí si Juraj Bednár, ktorý stojí za konceptom prvej bratislavskej kaviarne, kde za vašu obľúbenú šálku kávy zaplatíte bitcoinom.

Popri zháňaní financií na zorganizovanie konferencie TedX v sebe Sára Rihaneová objavila talent, ktorý sa vo
svete biznisu vždy zíde: „Myslím si, že keď je človek nadšený pre svoju myšlienku, ľahko nadchne aj ľudí okolo seba. To je jedna z vecí, ktoré mi idú.“
7. Dobrý tím
Koncept starovekých pyramíd je geniálny, no i ten najmúdrejší architekt tej doby by nedokázal nič bez pracovitých staviteľov (čítaj: otrokov  😉 ). „Základom je dobrý tím. Zastávam teóriu, že keď je dobrý tím, dokáže predať aj slabý produkt, ale slabý tím
nepredá ani ten najlepší produkt,“ zhrnul svoje skúsenosti s predajom Ivan Zaťko. Spolupracovník vo firme ti bude tak trochu „partner in crime“, jeho výber je teda dôležitým predpokladom efektívneho chodu firmy. Samozrejme, za predpokladu, že nechceš všetko robiť sám.
Tomáš Brngál neustále zdokonaľuje svoju aplikáciu Virtual Medicine a výber spolupracovníkov bol prirodzeným posunom v jeho podnikateľskej dráhe. „Vyberám ľudí do tímu tak, aby k nám pasovali. Aby sme boli jednotní.“

Brngi

8. Marketing
Reklama a celkové povedomie o vašom produkte si určite zaslúžia bod v tomto rebríčku. Človek prijíma až 90 % informácií z okolia prostredníctvom zraku. Nepomôžeme si – nakupujeme očami. Neznie to zrovna fancy, ale veľa z nás je ľahko ovplyvniteľných a vedia to o nás aj naši heroes. Túto našu chybičku krásy sa naučila využiť napríklad Betka Irhová, majiteľka fashion značky Bagbet, ktorá konštatuje: „Mať pekné fotky a dobrý web je pre podnikanie úplne kľúčové.“
Na vizuálnu stránku svojho biznisu je do veľkej miery odkázaný aj Daniel Minárik, ktorého väčšina práce priebieha prostredníctvom Instagramu.
9. Špecializácia
Nikto na svete nevie všetko. Vedieť veľa vecí môže byť výhodou, no rovnako môže byť široké portfólio na škodu.
Už spomínaný video-maker Daniel Minárik vidí hlavné výhody jeho práce v špecializácii: „Mám veľmi úzke zameranie a venujem sa tomu, čo ma baví. Je veľa ľudí, ktorí točia svadby, eventy, všetko, čo príde. Stále sú iba za počítačom, v jednom pracovnom kolotoči. Ja nemám pocit, že by som makal. Svoju prácu robím pre zážitky.“

Minarik

10. Láska

Na posledný bod sme si ušetrili asi najväčšie klišé na svete, no tento výrok Ľuboša Jurečku si zaslúži ísť do sveta 🙂 „S podnikaním je to ako s láskou. Nemôžeš ju unáhliť, jednoducho musíš počkať na to pravé orechové.“

take over the world

 

titulná fotka: Martin Studencan, CEO @Wolfhouse, http://wolfhouse.co

Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.
Kľúčové slová: , , , ,

Otestuj svoj biznis nápad aj ty!

Ak si pripravený skúsiť to, pripravili sme pre teba:

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na Viktor@zero2hero.sk

Podporovateľom OZ Zero2Hero je firma NAY. Checkni si ich aktuálne otvorené pozície.

Sleduj nás na Instagrame, Facebooku alebo LinkedIne, aby ti neušli žiadne Zero2Hero novinky!
Ak sa Ti článok páčil, zdieľaj a odporuč ho, prosím, tvojim kamarátom. Ďakujeme.

Otestuj svoj
biznis nápad!

Spolu s expertmi z Campus cowork, Zero Gravity Capital fund či zakladateľmi akcelerátora Perry Talents sme zostavili úvodný set domácich úloh, ktoré ti pomôžu pretaviť počiatočnú ideu do reálneho projektu.

Ak máš akékoľvek otázky, zastav sa za nami v Campus cowork alebo napíš mail na viktor@zero2hero.sk.

SME HRDÝM PARTNEROM
AKCELERAČNÉHO PROJEKTU
ROZBIEHÁTOR.

“Pomáhame ľuďom rozbehnúť užitočný projekt, ktorý ich uživí.”
zakladateľ Juraj Kováč

Podporili nás